• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken olja

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.338
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

För att få sätta ut en viss specifikation skall oljan genomgå kontroll och det gäller alla fabrikat

Det är faktisk inte så.
Det tillverkaren behöver göra, är att INTYGA att oljan uppfyller viss standard.
Det ger utrymme för "variationer".........

Undantaget är vissa biltillverkares normer som är skyddade och har krav på test hos tillverkaren.

Ett sådant exempel är automatlådeolja.
Dexron III är fri, bara att intyga att oljan fyller Dexron III normen, så kan du blanda den i köket och sälja.

Dexron VI är skyddad av GM, och endast ett par tre oljetillverkare har certifierat en sådan olja.

Därmed inte sagt att Biltemas olja är suspekt, bara ett klarläggande map tester VS intygande.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Vilken olja

Det viktigaste specifikationen för en olja är väl ändå att den uppfyller API CJ-4.
Dvs att den uppfyller specifikationen att användas tillsammans med partikelfilter.
Det har visat sig att en olja med hög svavelhalt korkar igen partikelfiltret.

Så här står det i API beskrivningen.
CJ-4 till 2006 Heavy Duty Diesel Engine Service, med avgasefterbehandling - Introducerad 2006.
CJ-4 oljor är framtagna för att upprätthålla optimalt skydd på avgasreningssystemens hållbarhet, där partikelfilter samt andra avancerade system finns monterat för efterbehandling av avgaser i dieselfordon.
API CJ-4 oljor överskrider kvalitetskraven enligt API CI-4 with CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4.
// T
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.896
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken olja

Men alla har ju inte partikelfilter, jag för min del föredrar en olja som smörjer bra?! :D
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.338
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

Som sagt, använd det som står i handboken.

Där är det i rekomendationerna tagits hänsyn till alla olikheter mellan motorer.

Det ligger en del i det du skriver Montreal.

Det är iockförsig inte svavel i oljan som utgör skillnaden mellan oljor lämpade för partikelfilter. Det finns inte svavel i motorolja.

Det är olika halter av metall salter, speciellt Zink som skiljer.
Zink smörjer otroligt bra.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilken olja

Det viktigaste specifikationen för en olja är väl ändå att den uppfyller API CJ-4.
Dvs att den uppfyller specifikationen att användas tillsammans med partikelfilter.
Det har visat sig att en olja med hög svavelhalt korkar igen partikelfiltret.

Så här står det i API beskrivningen.
CJ-4 till 2006 Heavy Duty Diesel Engine Service, med avgasefterbehandling - Introducerad 2006.
CJ-4 oljor är framtagna för att upprätthålla optimalt skydd på avgasreningssystemens hållbarhet, där partikelfilter samt andra avancerade system finns monterat för efterbehandling av avgaser i dieselfordon.
API CJ-4 oljor överskrider kvalitetskraven enligt API CI-4 with CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4.
// T

Om tillverkaren kräver det kvalitetskravet står det i instruktionsboken, så enkelt är det.

Ps: J kommer efter I i alfabetet därför har den en högre kvalitetsfaktor, men om instruktionsboken säger I som krav är J att "kasta pärlorna för svinen".

/Leif
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.338
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

Ps: J kommer efter I i alfabetet därför har den en högre kvalitetsfaktor, men om instruktionsboken säger I som krav är J att "kasta pärlorna för svinen".

Helt rätt, om det inte vore för "om".

En nyare olje spec = senare bokstav i alfabetet, har inte nödvändigtvis nya egenskaper som tilltalar oss slutkonsumenter.

Det kan vara som i exemplet partikelfilter-vänliga oljor, som är bra för partikelfiltret.
Detta åstadkomms genom att drastiskt minska mängden tillsatser som bildar aska vid förbränning. Askan kan med tiden sätta igen partikelfiltret.

Det som bildar aska är som sagt smörjnings befämjande tillsatser, typ metallsalter.

För motorer utan p-filter är det en fördel att hitta den äldre specen, en sådan motor är konstruerad för att ha tillgång till dessa metaller i oljan för att säkra smörjningen.

De nya motorerna med partikelfilter har legeringar och toleranser som gör att de funkar perfekt utan de nämnda tillsatserna.

Ovanstående behöver man inte förstå,
gör bara som det står i användarmanualen, till punkt och pricka!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vilken olja

Knepigt det där med olja och vilken kvalitet det skall vara.

Många vill ju absolut ge sin bil ”det bästa” och vad det verkligen är verkar ju inte vara riktigt klart. Att tillverkaren rekommendar en viss kvalitet betyder sannolikt att tillverkaren anser att den kvaliteten är tillräckligt bra för att ge deras motorer den beräknande livslängd som de anser räcker under de förhålllanden de anser att den skall användas under.

Jag har ju svårt att se att det skulle vara onödigt att använda oljor som kanske uppfyller strängare krav än de som tillverkaren ställer. Visst, det kanske bara gör en högst marginell skillnad under bilens livslängd men det kan ju också vara så att jag undviker eller senarelägger exempelvis ett turbohaveri bara för att jag använder en olja som har bättre specifikationer än vad boken säger. Vi vet ju att saker trots allt går sönder även fast vi servar enligt bok och med originaldelar...

Detta går givetvis inte att mäta för oss dödliga men själv köper jag hellre en olja från ett känt märke än tex nonameoljan på Lidl trots att det står exakt samma spec på etiketten.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vilken olja

Skall man nu prompt köpa den bästa (dyraste) blir det ju Omega eller Redline :mcride:

Gurra
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.896
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken olja

Knepigt det där med olja och vilken kvalitet det skall vara.

Många vill ju absolut ge sin bil ”det bästa” och vad det verkligen är verkar ju inte vara riktigt klart. Att tillverkaren rekommendar en viss kvalitet betyder sannolikt att tillverkaren anser att den kvaliteten är tillräckligt bra för att ge deras motorer den beräknande livslängd som de anser räcker under de förhålllanden de anser att den skall användas under.

Jag har ju svårt att se att det skulle vara onödigt att använda oljor som kanske uppfyller strängare krav än de som tillverkaren ställer. Visst, det kanske bara gör en högst marginell skillnad under bilens livslängd men det kan ju också vara så att jag undviker eller senarelägger exempelvis ett turbohaveri bara för att jag använder en olja som har bättre specifikationer än vad boken säger. Vi vet ju att saker trots allt går sönder även fast vi servar enligt bok och med originaldelar...

Detta går givetvis inte att mäta för oss dödliga men själv köper jag hellre en olja från ett känt märke än tex nonameoljan på Lidl trots att det står exakt samma spec på etiketten.

Det svåra är ju att en olja med högre spec. på ett visst område t.o.m. kan vara sämre på ett annat för att uppnå ett specifikt behov.
T.ex. är olja för MC med oljebadskoppling egenligen en sämre motorolja än motsvarande för bil, p.g.a. att man måste utelämna vissa tillsatser för att kopplingen skall fungera bra! :confused:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.338
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

Det svåra är ju att en olja med högre spec. på ett visst område t.o.m. kan vara sämre på ett annat för att uppnå ett specifikt behov.
T.ex. är olja för MC med oljebadskoppling egenligen en sämre motorolja än motsvarande för bil, p.g.a. att man måste utelämna vissa tillsatser för att kopplingen skall fungera bra! :confused:

De tillsatser man utelämnar är friktionsmodifieande ämnen.
Dessa kan få en våtkoppling att slira/hugga.

MC oljan har å andra sidan lika mycket metallsalter för att förhindra slitage
(i motsats till friktion) som en riktigt bra dieselmotorolja av äldre spec.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vilken olja

Det svåra är ju att en olja med högre spec. på ett visst område t.o.m. kan vara sämre på ett annat för att uppnå ett specifikt behov.
T.ex. är olja för MC med oljebadskoppling egenligen en sämre motorolja än motsvarande för bil, p.g.a. att man måste utelämna vissa tillsatser för att kopplingen skall fungera bra! :confused:

Fast då uppfyller den ju inte den första specen/kravet ;). Man skall ju självklart inte använda en olja som inte minst uppfyller de krav som specats av biltillverkaren..

Det jag menar är att det självklart finns olika kvaliteer på oljor även om de uppfyller samma krav/spec som står på etiketten. Ingen kan få mig att tro att alla oljor med samma beteckning på flaskan har exakt identiska egenskaper.
Självklart kan vissa oljor uppfylla kraven med råge och även ha klart bättre egenskaper medans andra oljor kanske nätt och jämt klarar av att leverera vad de lovar på etiketten enligt specifikationen. Sen huruvida skillnaderna däremellan påverkar motorns livslängd och driftsäkerhet eller inte har jag inte en susning om.

Jag skulle tex inte bli ett dugg förvånad om man av praktiska och ekonomiska skäl i vissa fall väljer att pyttsa i dyrare och högre klassad olja i flaskor som märkts med en lägre spec för att sen säljas som en lågprisprodukt.

Om jag kan så vill jag självklart köra på den oljan som troligen har den största marginalen ner till Fiats minimikrav. :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.338
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

Om jag kan så vill jag självklart köra på den oljan som troligen har den största marginalen ner till Fiats minimikrav.

Problemet blir att välja vilken egenskap man vill ha bättre, och veta vilken produkt som uppfyller denna egenskap.:msn_fingerscrossed:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilken olja

Det som är hyperviktigt är om man skall köra på helsyntet, delsyntet eller gammal hederlig mineralolja!
Lite mindre viktigt men ändå viktig är att välja rätt temphärdighet!!
Alltså dessa siffror 10-30 eller vad det nu står på flaskan! Den låga siffran berättar hur länge oljan är hyfsat flytande i kyla och den högre hur hög temp den orkar behålla en bäryta mellan skrotet inne i motorn.
Sedan har vi oljor med endast ett "tempmärke" eller singelgrade om man vill lyxa till det lite i vokabulären:wink:. Min gräsklippare körs ju endast vid en ungefärlig temp på sommaren och där funkar en singelgradeolja 30 utmärkt!

Så för de flesta av oss som bara kör husbilen i liknande tempområde som en gräsklippare så skulle en helsyntet (för modern motor) med en tempklassning på kanske 60 vara fint. En hög siffra för att klara en överlastad klump uppför alperna med fullt laddtryck och ändå klara av att smörja, kyla och bära runt skit till oljefiltret. Men den olja finns ju inte mig veterligen!

Så för min del blir det en Mineralolja 20-50 som är vanlig i affärerna!

OBS, detta inlägg är högst ovetenskapligt men baserat på lång och trogen tjänst. Så synpunkter i helt annan riktning tar jag gärna mot!
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vilken olja

Problemet blir att välja vilken egenskap man vill ha bättre, och veta vilken produkt som uppfyller denna egenskap.:msn_fingerscrossed:

Vet väl inte om det är så intressant att veta just exakt vilken egenskap man vill ha bättre. Däremot vill jag veta vilken av alla produkter med samma siffror på etiketten som generellt håller högst kvalitet.:D

Risken är nog störst att jag får sämst kvalitet om jag köper ett uddamärke som reas ut via någon prylaffär som Rusta eller en mataffär som Lidl.

Fast man vet ju aldrig..:(
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.338
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

Skall man generalisera så har en olja med 0W i beteckningen en högre kvalitet på basoljan vilket möjligör en högre viskositet inne i lagren under drift, innebärande att oljefilmen klarar högre last.

För att få till en 0W behöver man använda en polyalfaolifin-basolja som är den högsta kvaliten jämte en full ester basolja.

Nu kom vi in på överkusen..............
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vilken olja

Blev han som startade tråden klokare av alla information, tänk på trots att man häller i olika sorters fabrikat med liknade spec. krav så kan dom hänvisa till att garantin inte gäller om man inte använt just deras specificerade olja Selenia sen om den är bäst det håller jag för osannolikt det är oftast avtal som fabrikanterna upprättar med oljebolagen. Se på Volvo (Castrol) var förut Valvoline Audi Castrol Long Lifte i Audiflaska med deras logotype vilket fördyras ca 40:-/liter. Vad det framkommer med Biltemas olja så stämmer det exakt med föregående det är inget fel på deras olja idag, annat var det för 10 år sedan då dom inte hade samma kravspec utan raffenaderiet tog det sämsta av vad som kom fram och skickade till Biltema med följd av vissa motorras men sen tog det beslut att använda Statoil Laser Way och dom tycker om Biltema som den enskilt största kunden att tappa upp till. Lite info många åsikter men ingen har direkt fel bara olika sort tolkningar av samma info.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vilken olja

Har köpt motorolja till alla mina bilar på Biltema under många år. Behöver nu olja till en nyare bil som uppfyller ACEA C3 och läser i Biltemas katalog och på nätet att 36-9201 uppfyller detta krav. Dubbelkollar med mailkontakt med Biltema och får det bekräftat, då man kan välja på 369255 och 369201. Servade bilen i helgen och hällde i 8 liter olja, och upptäckte då att där inte står ACEA C3 på flaskan! Fått besked idag att dom kontrollerat med sin leverantör att oljan uppfyller kravet. Det kanske är samma gyllenbruna olja i alla flaskor, bara olika etiketter och prislappar.

Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife - Biltema
 

Bilagor

  • Biltema.jpg
    Biltema.jpg
    668,9 KB · Visningar: 2
Toppen