• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken olja

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Vilken olja har ni till er HB? Jag har en Fiat 130 2.3 mjt och fick rådet att köpa 5W-30 syntetisk. Jag tycker det är väldig tunn olja samt dyr, 7l för 1300kr

/R

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken olja

Vilken olja (specifikation) rekomenderas i användarhandboken för din husbil?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Använd den billigaste olja som fyller specifikationen i din användarmanual.

Du har försäkringskydd i din helförsäkring mot motorskador.

Man betalar massor för inget om man hakar på dessa "garantier" som tex Midland erbjuder. (för att tjäna pengar naturligtvis.)

H

hianders

Guest

Hej!

567:95 kostade det att byta olja på vår bil när vi ställde av den i höstas.
5,5 liter ACEA B4, en kopparpackning samt ett filter. Arbetet gjorde jag själv. Byter varje höst, oavsett körsträcka.

Hasse A

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Jag vann ju Midlandolja på Wapnö och den kostar 95:-/ litern hos min grannes verkstad .
En 4 litare kostar 395:- .

Skall jag köpa med lite och ha med till Ragglanda ?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Vadå DYR 100kr i månaden ,det är det värt att få bra smörjning, snåla inte in på den , det kan bli dyrt efteråt, men det är klart byter man till ny bil ofta så får nån annan ta problemet ,

H

hianders

Guest

Det är den jag använder till alla våra fordon.

F

F.d. 53012

Guest

Petronas SELENIA WR 5W-40 är originaloljan köps på FIAT service ställen 7 liter kostar ca 1.000:- med filter och oljepluggspackning.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Det är kravspecifikationen av oljan som är viktigt, det är onödigt att gå upp på högre specifikation än vad som krävs (dyrare).
Märket på flaskan har ingen betydelse, det är lika ointressant som vilken mack du tankar på.
/Leif

F

F.d. 2591

Guest

Hej, angående olja vill jag nog påstå , att jag skulle aldrig köra på oljor från Biltema.
Jag ör alltid på Mobil 1, helsyntetisk, och byter varje år

Hälsn Stig . B.

Chrilla

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022

Jag har en granne som undervisat om oljor i 20 år på statoil,han säger att biltemas helsyntetsolja fram till februari 2010 är Statoils Laser way.
Men nu en annan leverantör.
Och att alla oljor består av samma grundolja och sedan tillsätter man olika tillsatser.
Chrilla

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Har alltid kört på Biltemas syntetolja 5-40 eller 5-50 och det har aldrig varit några problem. Är inne på min femte husbil. Vill minnas att jag i början använde delsyntet för man ansåg Dieselmotorerna mådde bättre av det.

F

F.d. 3088

Guest

Hej, angående olja vill jag nog påstå , att jag skulle aldrig köra på oljor från Biltema.
Jag ör alltid på Mobil 1, helsyntetisk, och byter varje år

Hälsn Stig . B.

Min V40 har gått på Biltemas. Den har för närvarande gått Trettiotusentrehundrafemtio mil, motorn drar marginellt med olja och går klockrent. Undrar hur många slantar jag sparat på dom milen:rolleyes: Skall även säga att originalturbon sitter kvar.
Undrar om dom som köpt den dyra oljan haft samma värden:rolleyes:

Gurra

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Blir lite trött på "egna tyckanden" kravspecifikationen säger vad oljan klarar av, spelar ingen roll vad det står för märke på flaskan. För att få sätta ut en viss specifikation skall oljan genomgå kontroll och det gäller alla fabrikat.

Givetvis så rekommenderar ex. Fiat ett visst märke eftersom de säkert har avtal med den firman/märket. De tjänar pengar på att du köper det fabrikatet de rekomenderar.

Allt går att sälja med mördande reklam, även olja.
När det gäller bilar så är det en kär ägodel och det köps massor av olja som är på tok för dyr på grund av viljan att vårda bilen väl. Ex. Biltemas olja klarar det krav som det står på flaskan, och är det samma som i instruktionsboken så behövs inget "bättre".

/Leif

Toppen