• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken olja ska jag använda?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Vilken olja ska jag använda?

Om man har partikelfilter? Ja då får man vara lite detektiv. Med tanke på vad som stod i din profil, Fräga Gunvald Larsson!
Skämt åsido. Det borde väl framgå av vad som står om bilen hos transportstyrelsen;
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Annars står det väl i instruktionboken. Eller blir det till att krypa under bilen och se om det sitter en extraburk på avgasröret.
// Göte J

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Partikelfiltret brukar sitta som första efter turbon du ser den i såfall från motorrummet ser ut som en rund ljudämpare med ett par givare

F

F.d. 19529

Guest

Om man har partikelfilter? Ja då får man vara lite detektiv. Med tanke på vad som stod i din profil, Fräga Gunvald Larsson!
Skämt åsido. Det borde väl framgå av vad som står om bilen hos transportstyrelsen;
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Annars står det väl i instruktionboken. Eller blir det till att krypa under bilen och se om det sitter en extraburk på avgasröret.
// Göte J

Gunvald används endast när det är mer fulgöra som ska göras, banka loss hjulbultar som rostat fast stenhårt och såna saker!:)
Instruktionsboken har jag inte tyvärr, därav min undran från början vilken olja jag ska ha.

anytec; jag har ingen turbo (men jävlar vad jag skulle behövt en) men jag ska leta, får se vad jag hittar!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19529

Guest

Jag var ut och slog en lys med ficklampan och hittade inget mer än en katalysator och två ljuddämpare så då ska jag väl komma undan med denna Helsyntetisk Motorolja 52-40!

Defender130

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2025

A3/B3/B4 är en bra oljekvalitet. Duger också till bilar med partikelfilter om man håller oljebytes-intervallen på en rimlig nivå (1500-2000 mil). Finns fabrikanter som kör med längre serviceintervall och då med krav på specialolja ofta deras egen. Med tanke på att man bör byta olja minst en gång per år oavsett körsträcka (oljan åldras även när bilen står still), så torde väl det sistnämnda gälla ett fåtal husbilsägare. Vill du ha ännu bättre olja så heter den A5/B5, men den brukar vara väsentligt mycket dyrare.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tror rådet är försent. Stackars Folkesson står utomlands med motorras. Hans senaste önskan var om någon hade en motor att sälja.

1092646.png

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag använder mig av Midland Oil, har inte samma motor som din, men den bör även fungerar till din.

De ger garanti mot eventuella motorskador och förutom HBK-rabatten har du även självriskeliminering om du behöver bärgning.

Midland Oil kan säkert reda ut vilken av deras oljor som passar din motor, se mer: http://www.husbilsklubben.se/forums/t37910/

PS. Efter att ha läst den nya tråden om motorhaveriet är mitt tips kanske inte till stor nytta för dig nu. DS

Senast ändrad:
F

F.d. 19529

Guest

Jag hittade rätt olja och bytte (filter med förstas) men det hjälpte visst inte!

Toppen