• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken navigator?

Skånis

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
29765
Medlemskap
2023
Hej, efter första turen som husbilsägare provade vi ipad kopplat till padda med stor skärm. Goggle Maps hänger inte med. Missade flera avfarter. Nu tror vi att Garmin är bäst som har en modell just för husbilar. Vad rek. Ni andra som har erfarenhet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns flera appar som fungerar bra till Ipd,jag kör Sygic samt Here WeGo, Goole maps är bra till planering inte lika bra att köra efter.
Lite nyfiken vad du kör nu Ipad till stor skärm?
Jag kör också Garmin har sina för och nackdelar som alla navigatorer, man behöver inte nödvändigtvis modell som är anpassad till husbil.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En mobilapp eller separat navigator som använder enbart GPS (med egna kartor, och alltså uppkopplad mot satelliter) agerar snabbare.
Jag har nog aldrig varit med om förlorad kontakt med en sådan enhet, inte ens när man åker genom tunnlar (de flesta har utrustning som kompenserar för eventuell satellitskugga) eller över hav.

Mobilapp? Navigator? Vilket märke/fabrikat?
Det finns nog lika många fans som fabrikat :).
Finns mycket skrivet i forumet om t ex Garmin, TomTom, Sygic, CoPilot, iGO, Zeenec, Here, etc, etc.
Har säkert glömt någon.
Så bästa rådet - Sök och läs. Du får säkert råd och tips här nedan också ..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kör med en gammal Garmin 760 Camper, köpte den för att den inte kräver internet, utan får in händelser via FM-bandet, samt att jag gillar backkameran, och att man kan lägga in mååånga POI på minneskortet, även höjdmåttet på bilen är gött att ha, dock har jag satt ner vikten till under 3,5ton, annars blir det omvägar runt samhällen och tätorter, bara en gång har vi fått vända pga klen bro, en liten krake över Göta kanal.
Dock så är inte vägvalet alltid det optimalaste utan den får ibland för sig att "vi tar grusvägen en stund" samt kvinnan som tjatar om röstkommando som kan aktiveras ibland av vilket ljud som helst i husbilen, då brukar jag växla till backkameran, och då är hon tyst.
Jag kör även parallellt med mobilen, då använder jag Sygic eller Google Maps, men även maps kan hitta på konstigheter ibland, dock verkar Sygic stabilt för mej.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag håller med dig att "den tjatande kvinnan" i röst kommando blev alldeles för frågvis. Det räckte med att jag sa något till frugan så undrade röstkommandot om jag kunde upprepa önskad destination. Så den kvinnan är tystad med ett enkelt nej i inställningar i 760 camper.
Frugan och jag har koll på konversationer. :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har köpt för några år sedan Snooper Ventura som vi kunde köpa tillsammans med Tyre Pilot (däck tryck sensorer) som stöds av Snooper navigator Snooper navigatorer, och man kan också ange Hb specifikation, dessutom finns inbyggda databaser på campingar och ställplatser, livslång kartuppdatering etc. Vi är nöjda med Snooper men har vana att göra som PeterK och kör parallellt med app CoPilote (då jag tycker att CoPilote har också fungerat så bra i USA). Som sista reserv har vi även Navigon app - som fungerar bra, trots att företaget finns inte längre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där med livslång uppdatering får man ta med en nypa salt har en mobil med here livslång uppdatering sen har man bara bestämt att man inte uppdaterar längre punkt. Eftersom den har nedladdningbara kartor får man inga kartor så det fungerar inte alls längre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det där med livslång uppdatering får man ta med en nypa salt har en mobil med here livslång uppdatering sen har man bara bestämt att man inte uppdaterar längre punkt. Eftersom den har nedladdningbara kartor får man inga kartor så det fungerar inte alls längre.

Vad tråkigt.
Min Garmin har funkat bra än så länge med livs-uppdateringarna, har bara europa, men det räcker i husbilen.
Samma med Sygic i mobilen, uppdateringarna funkar perfekt, där har jag också livs-uppdatering fast hela världen.
Men rätt vad är så blir en stor aktör uppköpt, och då vet man inte vad som händer :(
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Angående livstids uppdateringar så kanske avses produktens livstid?
Jag har en Haglöfs jacka med livstids garanti. Jag frågade Haglöfs vad det innebär.
-”Full garanti under jackans livstid”
Hur lång är den då?
-”Det beror på...”
Hmmm....

För teknikprylar är väl det 3-4 år...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Livstid är oftast ur tillverkarens perspektiv. Efter att modellen slutat säljas så kan supporten och dom fria uppdateringarna i princip upphöra när som helst.
Är man ute efter lång tid med fria uppdateringar skall man hålla sig borta från utförsäljningar av äldre modeller.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
"Livstid" kan även gälla företagets livstid!! I min personbil har jag en alldeles utmärkt sju-tums navigator, med inbyggd TV, av märket Mio. Det Brittiska företaget upphörde 2009!! Men navigatorn fungerar ännu (och TV:n).
 
S

Sören-6830

Guest
Ipad med Sygic (offline) fungerar bra för oss, bara att ladda hem kartorna hemma. Skönt med stor skärm med bra översikt. har också en fast monterad Kenwood som vi knappt använder alls. Översikten inte på långa vägar lika bra som med Ipads stora skärm.
 
F

Fd.47585

Guest
En helt annan lösning är att byta ut radion till en ny med stöd för Android Auto, Apple CarPlay. Vi bytte vår radio mot en enligt länk, sen har man samma kartor som i telefonen i radion, vi kör med google map och waze. Den fungerade med vår backkamera och dimmar när man tänder halvljuset. Vid installation väljer man om den skall gå utan tändning på eller inte. Ca dubbla priset mot en lös navigator men man får en mycket bra radio (på köpet) tillgång till tex spotify osv. och behöver inte bry sig om uppdateringar då det ju liksom ingår i apparna. Kartorna täcker ju hela världen vilket få lösa gör. länk: Sony XAV-AX200
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej, efter första turen som husbilsägare provade vi ipad kopplat till padda med stor skärm. Goggle Maps hänger inte med. Missade flera avfarter. Nu tror vi att Garmin är bäst som har en modell just för husbilar. Vad rek. Ni andra som har erfarenhet?

iPad med Google maps är en riktigt bra kombination. Däremot så måste Ipaden ha plats för simkort, annars har den inte GPS inbyggd. Något som många upptäckt den hårda vägen.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
De flesta Androidplattor har inbyggd GPS, även ganska billiga modeller. Har du bara minnesplats för lite offlinekartor så fungerar en Androidplatta lika bra som en iPad. Google maps kan du använda online med Wifi från din telefon.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De flesta Androidplattor har inbyggd GPS, även ganska billiga modeller. Har du bara minnesplats för lite offlinekartor så fungerar en Androidplatta lika bra som en iPad. Google maps kan du använda online med Wifi från din telefon.

Jo jag vet de,
men jag undrar varför just en ipad är en riktigt bra kombination med google maps.
Vad är fördelen jämfört med en Androidplatta eller en windowsplatta och google maps?
 
Toppen