• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken motorolja till Citroen C25 2.0 bensin?

F

F.d. 5957

Guest
Hej vilken motorolja ska jag ha? Det är en citroen C25 bensinare 2.0.

Jag kollade runt i motor och hittar inte locket till ventilkopan där man ska fylla i på ny olja.

Var ska man fylla på ny olja annars? på oljestickan?

Tacksam för er svar
MVH
Mauricio.
 
F

F.d. 25175

Guest
Sv: Vilken motorolja till Citroen C25 2.0 bensin?

Hej !

Själv så har jag en Citroen C25, jag använder 10/40 semisyntetisk motorolja

Oljepåfyllningen hittar du till höger på ventilkåpan bakom luftburken, det går en slang från oljepåfyllningslocket till förgasaren (vevhusventilationen)

mvh
pilot56 :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken motorolja till Citroen C25 2.0 bensin?

Hejsan, det är enklare att fylla på oljan i framkant på motorn. Ca. en dm. bakom oljestickan sitter det ett lock som ventilationsslangar går ner i. Det tätar med två stora O-ringar och kan sitta som sjutton om det inte varit borta på länge, men det är bara att vicka bort det.

PICT1olja-400.jpg
PICT2olja-400.jpg
PICT3olja-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23026

Guest
Sv: Vilken motorolja till Citroen C25 2.0 bensin?

Tack. Då skall jag vicka utav helvete. Är i Tyskland och vågar inte dra i sakerna utan assistans. :)
 

Ronny vervaart

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motorolja till Citroen C25 2.0 bensin?

Hejsan, det är enklare att fylla på oljan i framkant på motorn. Ca. en dm. bakom oljestickan sitter det ett lock som ventilationsslangar går ner i. Det tätar med två stora O-ringar och kan sitta som sjutton om det inte varit borta på länge, men det är bara att vicka bort det.

Visa bilaga 57447
Visa bilaga 57448
Visa bilaga 57449

M.v.h. JANKRO.
Hej Janko,ser att det är en gammal tråd. Går det inte att kapa slangen en bit upp och sätta på et t rör med lock.för lättare påfyllning ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Janko,ser att det är en gammal tråd. Går det inte att kapa slangen en bit upp och sätta på et t rör med lock.för lättare påfyllning ?
Man ska nog inte ändra något på den slangen. Den ingår i vevhusventilationen.
Det bör vara så litet motstånd i den som möjligt i slangen. Det är på gränsen att vevhusventilationen räcker till. Man bör lyfta på locket, det sitter ett grovfilter i det.
Egentligen ingår det i den vanliga tillsynen att kolla att inte grovfiltret inte är igensatt.
Filtret kan vara igensatt av kondens kladd. Kör man på vintern är det ännu viktigare att lite tillsyn. Det finns ett likadant lock på ventilkåpan med filter.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Sv: Vilken motorolja till Citroen C25 2.0 bensin?

Hejsan, det är enklare att fylla på oljan i framkant på motorn. Ca. en dm. bakom oljestickan sitter det ett lock som ventilationsslangar går ner i. Det tätar med två stora O-ringar och kan sitta som sjutton om det inte varit borta på länge, men det är bara att vicka bort det.

Visa bilaga 57447
Visa bilaga 57448
Visa bilaga 57449

M.v.h. JANKRO.
Snyggt Jankro. Vad du kan och vet mycket.

Ibland blir jag lite avundsjuk på dig och din kunskap..

Du....
Aha, ett problem. Aha så fixar man det.. Vill du bli min personliga mekaniker?
 

Ronny vervaart

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2024
Man ska nog inte ändra något på den slangen. Den ingår i vevhusventilationen.
Det bör vara så litet motstånd i den som möjligt i slangen. Det är på gränsen att vevhusventilationen räcker till. Man bör lyfta på locket, det sitter ett grovfilter i det.
Egentligen ingår det i den vanliga tillsynen att kolla att inte grovfiltret inte är igensatt.
Filtret kan vara igensatt av kondens kladd. Kör man på vintern är det ännu viktigare att lite tillsyn. Det finns ett likadant lock på ventilkåpan med filter.
Tackar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som Herbet skriver så skall man nog inte manipulera för mycket med slangar och det som tillhör ventilation i "onödan" för suget till det går slutligen in till insugningsluften i luftslangen till förgasaren. När man känner lite serviceanda som faller på så är det stor idé att göra som Herbet skriver, ta bort locken och tvätta ur stålullsfiltren i både locket för påfyllning och locket på ventilkåpan (likadana) samt det är troligen även ett filter i den stora "nippeln" som sugslangen till ventilationen sitter på, just i insugningsslangen före förgasaren (kan se lite olika ut beroende på årsmodell).
Som tidigare nämnts så kan locket för påfyllning verkligen sitta som f.. men och var försiktig så det inte går sönder vid för mycket våld. Efter seger över det problemet så funkar det jättebra med en billig sådandär lite extra lång tratt typ JULAS svarta för att fylla olja.

Lite off t. Eftersom det är en gammal motor som inte fattar idén riktigt med moderna oljor som saknar vissa tillägg, så oberoende av själva oljan så kan man kosta på lite extra gammaldags "halka" i oljan, nämligen zink. Inte billigt men för att kanske göra så att motorn mår lite bättre kan det vara värt lite extra ?????? Obs det finns flera fabrikat.
oljazink.JPG
Som sagt, hur mycket nytta det gör vet..... inte någon, men det skadar säkert inte i alla fall. Om det sitter eftermonterade kattar på äldre motorer så skall man bara hälla i en halv flaska annars en hel vid oljebyte.
Prisbilden är flexande, och som vanligt:applaus:så vinner våra eftermarknadsfirmor med högsta pris, men det går att skicka efter......

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ronny vervaart

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2024
Hejsan, som Herbet skriver så skall man nog inte manipulera för mycket med slangar och det som tillhör ventilation i "onödan" för suget till det går slutligen in till insugningsluften i slangen till förgasaren. När man känner lite serviceanda som faller på så är det stor idé att göra som Herbet skriver, ta bort locken och tvätta ur stålullsfiltren i både locket för påfyllning och locket på ventilkåpan (likadana) samt det är troligen även ett filter i den stora "nippeln" som sugslangen till ventilationen sitter på, just i insugningsslangen före förgasaren (kan se lite olika ut beroende på årsmodell).
Som tidigare nämnts så kan locket för påfyllning verkligen sitta som f.. men och var försiktig så det inte går sönder vid för mycket våld. Efter seger över det problemet så funkar det jättebra med en billig sådandär lite extra lång tratt typ JULAS svarta för att fylla olja.

Lite off t. Eftersom det är en gammal motor som inte fattar idén riktigt med moderna oljor som saknar vissa tillägg, så oberoende av själva oljan så kan man kosta på lite extra gammaldags "halka" i oljan, nämligen zink. Inte billigt men för att kanske göra så att motorn mår lite bättre kan det vara värt lite extra ?????? Obs det finns flera fabrikat.
Visa bilaga 230043
Som sagt, hur mycket nytta det gör vet..... inte någon, men det skadar säkert inte i alla fall. Om det sitter eftermonterade kattar på äldre motorer så skall man bara hälla i en halv flaska annars en hel vid oljebyte.
Prisbilden är flexande, och som vanligt så vinner våra eftermarknadsfirmor med högsta pris, men det går att skicka efter......

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
Tack för bra svar
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hejsan, som Herbet skriver så skall man nog inte manipulera för mycket med slangar och det som tillhör ventilation i "onödan" för suget till det går slutligen in till insugningsluften i luftslangen till förgasaren. När man känner lite serviceanda som faller på så är det stor idé att göra som Herbet skriver, ta bort locken och tvätta ur stålullsfiltren i både locket för påfyllning och locket på ventilkåpan (likadana) samt det är troligen även ett filter i den stora "nippeln" som sugslangen till ventilationen sitter på, just i insugningsslangen före förgasaren (kan se lite olika ut beroende på årsmodell).
Som tidigare nämnts så kan locket för påfyllning verkligen sitta som f.. men och var försiktig så det inte går sönder vid för mycket våld. Efter seger över det problemet så funkar det jättebra med en billig sådandär lite extra lång tratt typ JULAS svarta för att fylla olja.

Lite off t. Eftersom det är en gammal motor som inte fattar idén riktigt med moderna oljor som saknar vissa tillägg, så oberoende av själva oljan så kan man kosta på lite extra gammaldags "halka" i oljan, nämligen zink. Inte billigt men för att kanske göra så att motorn mår lite bättre kan det vara värt lite extra ?????? Obs det finns flera fabrikat.
Visa bilaga 230043
Som sagt, hur mycket nytta det gör vet..... inte någon, men det skadar säkert inte i alla fall. Om det sitter eftermonterade kattar på äldre motorer så skall man bara hälla i en halv flaska annars en hel vid oljebyte.
Prisbilden är flexande, och som vanligt så vinner våra eftermarknadsfirmor med högsta pris, men det går att skicka efter......

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
Det fanns en variant av förgasare med tre elektriska munstycken. En lambdasond och en enkel styrbox som styrde förgasaren. Fanns från början av 90-talet och några år framåt.
Den har även automatchoke. Om det finns en katalysator är jag osäker på. Det går att kika under bilen. Inget nytt för dig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det fanns en variant av förgasare med tre elektriska munstycken. En lambdasond och en enkel styrbox som styrde förgasaren. Fanns från början av 90-talet och några år framåt.
Den har även automatchoke. Om det finns en katalysator är jag osäker på. Det går att kika under bilen. Inget nytt för dig.
Nej den har man hört illa talas om (när den börjar bråka), och redan där började elektronikkrånglet komma in i bilden :msn_wall:........

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nej den har man hört illa talas om (när den börjar bråka), och redan där började elektronikkrånglet komma in i bilden :msn_wall:........

M.v.h. JANKRO.

Tråd som handlar om den stökiga förgasaren.
Vilken tur att vi inte har en sån på våra bilar.
Inlägg 15 där står det att det finns en kat.
 
Toppen