• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken modell ska vi välja?

F

F.d. 18819

Guest
Vi har börjat titta efter husbil och blir mer och mer villrådiga. Våra önskemål är stort lastutrymme och drag med möjlighet att dra minst 1500 kg. Vi kommer att använda den till att åka på motortävlingar. Vi siktar att klara oss med en husbil på 3500 kg eftersom det mesta kommer att lastas på bilkärran. Köper vi en tyngre så kan bara vi föräldrar köra så det blir en begränsning. Vi blir max 4 pers. Kan ni komma med råd?

F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vilken modell ska vi välja?

Vill ni ha stort lastutrymme är det väl en bil med högt placerad dubbelsäng längst bak som gäller. Då får man oftast ett stort lastutrymme under sängen.

När det gäller drag så tar väl de flesta bilar 1500kg i kroken? Leta efter en bil med redan monterad krok så slipper ni monteringskostnad för den lär man knappast få tillbaka den dagen man säljer.

F

F.d. 53061

Guest

Om ni ska ha dragkrok så tror jag ni inte har så stor nytta av garaget ni får nog så dålig lastvikt på en 3500 kg bil ock säkert för hög axelbelastning bak.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Skall ni dra tungt så köp en bakhjulsdriven bil. Stort garage med last samt tungt släp gör att det är mycket lätt att köra fast en framhjuldriven bil. Vått gräs räcker då hjultycket fram blir mycket lågt.

Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Jag personligen hade valt en bakhjulsdriven bil . Vi har en Fiat och den är kass när det är lite slirigt underlag typ en blöt gräsmatta med pyttelite lutning .Har man sen en kärra bak blir det bökigt.
Fasta sängar så man slipper bädda upp o ner .Vi har en taksäng över dinetten som är bäddbar .Funkar bra för oss.
En ute dusch är inte så dum i ert fall tror jag .kanske inte bara till er men till utrustningen
Stabil batteribank .Jag vet inte hur det är med 220 v på banorna.Elverk?

F

F.d. 58573

Guest

Drag för upp till 1500 kg kan vilken byverkstad som helst tillverka, men barnen kanske inte har E-behörighet, vilket är nödvändigt? Visst är det bra om bilen redan är utrustad med dragkrok, men mitt råd är att i första hand leta en lämplig (bakhjulsdriven bil).

Jag har dragit tunga släp med husbil i flera decennier, båtsläp på somrarna och kåpsläp med snöskoter på vintrarna, och undviker man de svåraste utmaningarna (båtuppdragning på naturramper och hantering av skotersläp på dåligt plogade fjällvägar) så klarar man sig bra med bakhjulsdrift, även om jag själv mest kört med fyrhjulsdivna bilar.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är inga problem att dra ett 1500Kg bilsläp med en framhjulsdriven husbil om det inte handlar om vinterkörning på vinterväg. Viktigt är att man väljer en husbil med kort överhäng bak, och kollar så att man har ordentligt tryck på framaxeln med lastad bil. Kolla alltså att vattentankar, och andra tunga detaljer som bodelsbatterier är monterade framför bakaxeln, och lasta inte tunga saker i garage/lastutrymme längst bak.

F

F.d. 25374

Guest

Drag för upp till 1500 kg kan vilken byverkstad som helst tillverka,

Stämmer det verkligen? Är det inte nån form av certifiering på drag för att det ska bli godkänt på besiktningen? Eller räcker det med att besiktningsmannen som gör registreringsbesiktningen anser att det är tillräckligt hållfast och bra gjort?

F

F.d. 58573

Guest

Stämmer det verkligen? Är det inte nån form av certifiering på drag för att det ska bli godkänt på besiktningen? Eller räcker det med att besiktningsmannen som gör registreringsbesiktningen anser att det är tillräckligt hållfast och bra gjort?

Det är möjligt att regeländring skett sedan jag lät montera drag senast (2012). Men fram till dess har jag låtit montera drag på flera husbilar och dessa har min byverkstad tillverkat och de har godkänts utan problem. Dock behövde jag drag för 2 ton senast och då blev det krångligare. För att få ett hemtillverkat drag för mer än 1500 kg godkänt så krävdes förstörande prov vi Statens Provningsanstalt om jag förstod rätt och det var inget jag ville prova på....

aake

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Glöm inte bort tågvikten = bilens totalvikt + släpets totalvikt får EJ överstiga X antal kilo !

På vår husbil, som har en totalvikt på 5 ton gäller en maximal tågvikt på 6 ton. Det betyder naturligtvis att om vi kör omkring med husbilen fullastad, så får släpet inkl. dess last inte väga mer än 1 ton - värt att tänka på innan man åker in i en poliskontroll !!!

Bosses och Gerds husbilsresor

Senast ändrad:
F

F.d. 58573

Guest

Åtminstone på mina senare husbilar har detta inte varit något man behövt räkna på: maximala släpvagnsvikten bestämd så att inte tågvikten överskrides. För min nuvarande gäller bilens totalvikt 5 ton och tillåten släpvagnsvikt 2 ton och alltså maximal tågvikt 7 ton. För min föregående lilla plåtis med totalvikten 3500 kg var skäpvagnsvikten 2,8 ton och alltså tågvikten 6,3 ton (vilket den lilla fyrhjulsdrivna Sprintern även klarade av att hantera med lågväxlar!).

aake

B

BernthåInger

Guest

Man får alltid koppla på ett lättsläp (750 kg) till den personbil du har behörighet att köra oavsett vad totalvikten blir.
Har man tagit körkort före 1996-06-01 får man köra personbil klass II oavsett totalvikt om man haft körkort utan avbrott. Och då får man koppla på lättsläp
( 750 kg ) på behörigheten oavsett vad totalvikten blir på kombinationen.

MVH
BernthåInger

Toppen