• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

F

F.d. 7333

Guest
Hej!
Har varit inne o läst är mycket i flera år innan jag nu registrerat mig.
Nu måste vi köpa en egen, har lånat o hyrt HB sedan 2009 men det håller inte längre.

Vi är på jakt efter en husbils modell som klarar mycket last (garage & Vikt) och har minst 6 bäddar/bälten + som får ha 1200 kg på draget. (vilket det ofta styper på)
Själva KK spelar igentligen ingen roll då gubben har hela raddan, men det skulle underlätta om det var PBII så även jag får köra.

Har sökt efter bra objekt i flera år men lyckas inte hitta rim o reson i vilken som är bäst.
Spelar ingen roll om den är hel/halv-int eller alkov bara det stämmer med antal/vikt....

Har ni några bra förslag på modell eller hur jag skall söka bäst?
(Nu sitter jag o kollar o slår på transportstyrelsen vad som är reggat)

Vi vill inte ha någon gammal 80-tals amerikan har erfarenhet av TripelE & Winebago bra bilar men börjar bli omorderna samt drar mkt bränsle, vill ha med dubbelgolv o vattenburet, El patron så vi kan köra vinter säsongen också.

Har sett att Adria har mkt låg lastvikt så de går helt bort (såg en på Blocket idag för 6 pers men med lastvikt 320kg???!!!!)

Tacksam för hjälp av Er som har erfarenheten o kunskapen!
//Mvh Linda
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Lastvikt minst 750kg (6p) + dina extra kilo i bagagen
 
F

F.d. 7333

Guest
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Har du några tips på speciella modeller som har så pass mkt last kapacitet?

//Tack på förhand Linda
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Svar nej! Dom vi har haft har inte haft dom lastkapaciteterna. Hur ser det ut med Argos 747:an?
 
L

linde

Guest
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Vår Concorde 720 g (-98). har totalvikt 4600 o 3550 kg tjänstevikt. Bakhjulsdrivet o dubbelgolv. Har ej drag så jag vet inte vad den får dra.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Har Niesmann Clou 670 1990 med totvikt 6900 kg. Lastvikt 2000 kg och 50 el 60 kula med 2000 kg dragvikt och bäddbar för 6 pers. Vattenburen värme mm
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Dethleffs Globetrotter XXL A 9800 IVECO 65C17, över 1t lastvikt, 3t på draget.

Lite billigare med massor av lastvikt och plats: Eura Activa 770 EB, Bürstner Argos 747-2, Dethleffs 7871-2, vet dock inte hur mycket AL-KO chassiet med tvillinghjul får dra.
Alla tre mycket trevliga husbilar som vi själva är sugna på.

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Vil si konsentrer deg om biler på Iveco 6xCxx chassiene. Med rett oppsett klarer de greit 3 tonn på kula og har ikke produsenten sløst med vekten så er det ofte over ett tonn lastvikt. Men det finnes de som har flere hundre liter vatntank ;) som regnes inn i vekten. Mange biler på disse chassi har og en garasje som klarer en quad eller et par MC. Husker godt lanseringen av Flair 7100 på 60C15 med 1900 kg lastvikt og på messa i Düsseldorf var to stk utstillt - en med 1900 kg sandsekker i garasjen og en med en Polaris ATV.

Hengervekten har en og på biler med 50Cxx chassi, men mye mindre lastvikt.
 
F

F.d. 7333

Guest
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Knut: Vilka bilar har iveco chassie? (svärfar pratar Alco ? hela tiden)
Vår trailer väger 1200 så på släpvagnsvikten räcker det med det eller ca 1500kg.
Däremot är vi 6 vuxna o alla är väl inte i bästa match-vikt heller så mycket vikt i bilen behövs *L*
Tack för tipsen Peter & Helena & Affezell & Esjörn.
Har underlättat betydligt nu när jag börja söka på beteckningar.
Linde: Concord känns dyrt för oss.

Svärföräldrarna är äkta husbils freak byter in o köper nytt vartannat år, men de är mera åt lyx hållet i 1,5-2 milj klassen o helt inne på helintregerat o menar att vi inte får köpa alkov pga läkage risk men helintr finns inte direkt för våra önskemål om man inte köper nytt å det har vi inte råd med.


Vår budget är inte så stor, har siktat in oss på max 350.000kr då själva racingen är det som tar mest pengar. Har dock blivit för gammal för omyggda bussar och objekt man får meka mera med efter vägen än vara framme vid målet.

Har efter att ha läst här även gått in o kollat på mobile.de och det verkar som det går att göra fynd i Tyskland men tycker det verkar krångligt o se hur det är med vikter å sådant plus jag förstår inte hur de redovisar värmesystemet i bodelen så det känns osäkert.
Hur ser man om det är vattenburet eller luft system?

//Mvh Linda
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Racingfamiljen frågade "Hur ser man om det är vattenburet eller luft system?"

De flesta bilarna på mobile.de är utrustade med luftburen värme, vanligtvis gasoldrivet. Om det inte uttryckligen står "Warmwasserheizung" eller "Alde" så kan du utgå från att det är luftburet och då vanligen en Truma gasolpanna. Enstaka nyare bilar kan visserligen vara utrustade med dieseldriven luftvärme (Truma eller Webasto) men det torde då stå angivet i annonsen.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Iveco kom inn som chassi for større husbiler fra nesten alle produsenter rundt 2003, mange integrerte - noen få alkover. Phonix og Concorde har bygd en del alkover med tildels stor plass - ellers er det integrerte med garasje som gjelder på Iveco.

ALKO chassi er et lavchassi med nese fra FIAT, ofte med en vogntogvekt på 6 tonn - når totalvekten på bilen ligger på opp til 5 tonn så blir det fort galt.
 
L

linde

Guest
Sv: Vilken modell är bäst gällande vikt o platser?

Hej, hade inte så stor budget som ni när jag köpte den för snart 3 år sedan.
Jag hade kunnat få en 5 år nyare lågprisvagn för samma pengar men föredrog Concorde- Mercedes som jag tror håller en högre kvalitet. Bilen är godkänd för 6 pass. men man bör nog vara väldigt goda vänner för att sova så tätt och om man ligger innerst i alkoven och ska upp på toa på natten blir det många att kliva över:)
 
Toppen