Det här kan bli långt
Var skrev du att din info gällde konsulärt bistånd enbart för den som blivit utsatt för brott?
"För att så många medlemmar som möjligt skall kunna ta del av informationen så lägger jag upp en ny tråd om Ambassaden här.
Här kan du läsa om vilken hjälp du kan söka på en Svensk Ambassad i utlandet.....
Regeringskansliets rättsdatabaser"
Läs :
6 § Den som har råkat i nöd eller annan svårighet i utlandet och därför behöver ekonomisk hjälp har rätt till konsulärt ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt och det är skäligt att bistånd lämnas.
"Om är ett viktigt ord här men skrivningen gäller alla typer av problem, även enligt §8"
Sen läste jag slarvigt men skillnaden är väl mest att i konsulärt bistånd enligt §8 så får man betala tillbaka om det finns särskilda skäl för det. Kan tänka mig att särskilda skäl är om man har egna tillgångar som man inte har tillgång till akut på plats och behöver ett snabblån för att klara situationen på direkten.
Har man tillgångar , försäkringar, anhöriga och så vidare så får man nog stå för kostnaderna själv.
Lite svårt för oss med husbilar för flera hundra tusen upp till miljoner att hävda att vi saknar tillgångar.
Det jag skulle vilja se är praxis och hur man tolkar regelverket och slutligen är det enda du lagt ut möjligheten att få ekonomiskt bistånd och inte den övriga hjälp man kan få som faktiskt borde vara en viktigare fråga om det krisar.
Sen är det väl inte mitt fel att jag fått gillanden