• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken hastighetsgräns gäller??

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Läser i senaste Husbil &Husvagn ang hastighetsgränser i Europa. För Sverige står det "Husbilar upp till 3,5ton: Följ maxhastigheten som står på skyltarna" Husbilar över 3,5ton: "80km/h, Tillägg: flertalet husbilar är registrerade som personbil klass II (PBII) vilket innebär att samma hastighetsgräns gäller för dessa oavsett fordonets totalvikt".
Innebär det i praktiken att jag med min Kabe TM 750 (4,25ton) får köra vad skyltarna visar? Gäller samma regler utomlands???

:wideeyed: //Tommy
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vilken hastighetsgräns gäller??

Jag förutsätter att din husbil är klassad som Pb II och då gäller skyltad hastighetsgräns i Sverige.
Utanför Sverige så gäller de hastighetsgränser som står i den tidning du nämner.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken hastighetsgräns gäller??

Det er en feil i listen når det gjelder Norge: generell fartsgrense for alle biler over 3500 kg er 80 kmh om det ikke er skiltet lavere fartsgrense - da er det skiltene som gjelder. Det finnes ett unntak for buss kategori 3 som får kjøre i 100 kmh der lokal fartsgrense er skiltet så høy.

Den grense på 70 som står i listen var foreslått, men ble forkastet - argumentet for dette var at det er bedre å skilte med 70.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Vilken hastighetsgräns gäller??

Det är sannerligen inte lätt att veta vilka fartgränser som gäller. För Spanien har jag t.ex. följande uppgifter:

Manualen till min husbil (Bürstner 2008): Landsväg 90, motortrafikled 100, motorväg 120.
Bordatlas 2011: Landsväg 80, motortrafikled 90, motorväg 100 (3,5 t) 90 (7,5 t).
Husbil & Husvagn 2013/9: Landsväg 70, motortrafikled 80, motorväg 90.

Jag har varit i Spanien en hel del de senaste två åren och hållit mig till skyltad hastighet med min 3,5 t husbil vilket jag upplevt stämt väl med beteendet hos övriga husbilister.
Finns det någon som vet vad som gäller i Spanien?

Leif
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vilken hastighetsgräns gäller??

I Tyskland gäller 100 Km/h för husbil över 3,5t på motorväg för övrigt skall man följa reglerna för lastbil.
 
Toppen