• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS?

F

F.d. 25089

Guest
Hej, Kan ni tipsa om en bra GPS, vi ska åka till Frankrike i sommar, behöver köpa ny GPS, ska vara lätthanterlig, stor skärm. Bra pris. Mvh Mats
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Vilken GPS?

ja köp en ipad 2 3g version som har gps och köp Navigon så har du en asgrym navigator med STOOOOR display , samt en "dator" du kan surfa kolla mail och allt hur smidigt som helst allt i ett!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vilken GPS?

ja köp en ipad 2 3g version som har gps och köp Navigon så har du en asgrym navigator med STOOOOR display , samt en "dator" du kan surfa kolla mail och allt hur smidigt som helst allt i ett!

Är inte Navigon problematisk när det gäller att lägga in POI? Var knöligt förr men det kanske de har rättat till.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Vilken GPS?

Hmm ingen aning har inte lagt in någon POI själv så det kan jag inte svara på men utöver det såfall så är det ett gryyymt bra program! Bästa navigator jag haft.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken GPS?

Egna POI:s är svårt i Navigon för iPhone/iPad men annars finns många inlagda från början tex fartkameror. Det finns också tillägg i form av ADAC:s camping- och ställplatser m.fl.

Egna POI:s som HBK:s ställplatser läggs in i iPOI.

En annan förstklassig navigationsapp är iGO Primo som enligt min mening är bättre än Navigon.
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vilken GPS?

Ja, gamla Navigon kan man inte lägga in egna POIs. De nya är det inga problem. Jag har själv en Navigon 70 premium och har lagt i in egena POIs.
De har samma system som Garmin.

Alla Navigon 40 och 70 serien fungerar fin fint med egna POIs och inte nog med det är det en bra GPS med lätt meny.

/ R
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Man kan nu köpa ett program till Navigon där man kan mata in husbilens längd, bredd, vikt mm så väljer den bort olämpliga vägar.
Kostar ca 900:-. lite dyrt tycker jag.
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]www.navigon.com[/FONT]
//W
 
F

F.d. 53501

Guest
Sv: Vilken GPS?

Vi köpte en Garmin 1490 T för ca 1600kr och vi tycker den är lätt att använda. Vi har utökat minnet med minneskort och det är lätt att lägga in koordinater till platser. Vi har åkt till Holland och tillbaka. Vi är jättenöjda:)

Mvh Martin o Susanne
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Ja, gamla Navigon kan man inte lägga in egna POIs. De nya är det inga problem. Jag har själv en Navigon 70 premium och har lagt i in egena POIs.
De har samma system som Garmin.

Alla Navigon 40 och 70 serien fungerar fin fint med egna POIs och inte nog med det är det en bra GPS med lätt meny.

/ R


Hej

Har en 4350 max Navigon, den har fungerat klockrent i Euorpa under 2010 och våren 2011 - bara att rekommendera.

:)Stellplatz
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Hej.
På min 4310 Max går det lätt när man väl hittat vägen till funktionen.
Har använt den hela italienresan sen det visade sej att min nyuppdaterade Garmin bara hade kartor med huvudvägar i europa. helt värdelös. skall ta ett snack med Garmin efter helgen.

Jägarn:mad::mad:
 
F

F.d. 25089

Guest
Sv: Vilken GPS?

Stor tack till alla tips om GPS, ska kolla runt lite nu.:D Mats
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Vilken GPS?

Hej.
På min 4310 Max går det lätt när man väl hittat vägen till funktionen.
Har använt den hela italienresan sen det visade sej att min nyuppdaterade Garmin bara hade kartor med huvudvägar i europa. helt värdelös. skall ta ett snack med Garmin efter helgen.

Jägarn:mad::mad:

Låter som ni bara har baskartan installerad på gps,en. Kolla under kartinformation om så är fallet, i så fall måste ni även installera en detaljerad karta. På min navigator heter den senaste kartan City Navigator Europe NT 2012.10. (OBS! Ta inte bort baskartan)

/ Göran
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Har köpt en livstidsuppdatering från Garmin,följde bara dom istruktioner man gav.

Jägarn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken GPS?

Låter som ni bara har baskartan installerad på gps,en. Kolla under kartinformation om så är fallet, i så fall måste ni även installera en detaljerad karta. På min navigator heter den senaste kartan City Navigator Europe NT 2012.10. (OBS! Ta inte bort baskartan)

/ Göran

Säkert är det så!
 

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Jag ringde till garmin support! Visade sig att min garmin hade för lite minne så jag stoppade i ett 4GB flash minne som jag hade hemma och så hjälpte han mig att ladda ner allt till det minnet. Nu fungerar allt helt ok igen.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Svarar på mej själv.
Har ringt Garmin och fick omgåede svar vad jag har gjort för fel vid uppdaterin.
Uppdaterade kartor för europa, hittade ingen för norden satte in norden som funkade vid körning i Sverige.
Vad som hände var att vid en uppdatering töms alla länder som inte uppdatras.
Man skall uppdatera alla länder samtidigt.

Jägarn :)
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Vilken GPS?

Tittta in på Pearls fabriksförsäljning i Auggen utanför Mullheim i Sydtyskland.

navigation camper, www.navgear.de/update: NavGear 6" Navigationssystem GTX 60 DVB T Camper Edition Europa - Navi Camper / Navigationsgerät

Enda nackdelen är att den inte finns med svenskt tal och text.

Pehr

Du kan lägga till svenska röst och text

Filen ska flyta in i mappen iGO8/CONTENT/LANG.
och röst i iGO8/CONTENT/VOICE

Filen: Text

Röst:
Christian
Katarina

Ni finns alla EU-språk till iGO8 eller iGo Primo

På Navitotal.com finns nästan allt till IGO
Tyvärr bara på tyska


MVH

Norbert
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken GPS?

Om man inte har en smartphone och kan ladda ned navigeringsappar finns en ny test på navigatorer gjord av Prylkoll.

Man har noggrannt testat marknadens bästa GPS-navigatorer i prisklassen kring 2 000 kronor med en skärm på 4.3 tum.

gps.jpg
 
Toppen