• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken digitalbox med oyster parabol

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Har en tysk bil där satelitantenn och box var installerad. Boxen heter Camos blackbox och har kortläsare.

När jag ringde till Viasat och canal digital, så sa de att man måste köpa en ny box annars fungerar inte deras kort. Jag tror inte på detta, någon som har erfarenhet av detta och vet vad jag behöver?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Hasse er det en kuppel på taket? Camos tyder på det, her finnes det minst 3 varianter - gammel Camos som egentlig ikke var laget for annet enn tyske kunder + Oyster SAT-DOM 50 GS i 3 varianter Digital, Vision og HD.

Digital og HD trenger endast en CA-modul for Conax og et kort fra Canal Digital. Vision trenger ekstern tuner. Orginal camos bruker og en ekstern tuner.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Jag har också en Oyster Vision med en Kathrein mottagare, var köper man en mottagare som gör att jag kan se det svenska fria utbudet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Med Oyster Vision og Camos så kan du velge en anbefalt tuner fra CD eller Viasat, prøv å få en som kjører på 12 V!
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Det är ingen kupol på taket, utan en vanlig fällbar tallrik. På boxen står det Blackbox CI, kolla bifogad länk.

Camos Europe

Tack på förhand!

MVH

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

OK, med den boksen burde det fungere med en CA-modul og kort for canal digital
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Frågan är väl även om man måste ställa in parabolen manuellt, för jag misstänker att parabolen inte kan styras per automatik från boxen.:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

decker har rett, denne boksen er endast en tuner - mer spennende hva sitter på taket og har denne en egen styreenhet inne.
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Tallriken sitter på taket är automatisk och kan justeras mauellt innifrån. Jag får nog leta upp antingen sirius eller Thor, min antenn är 3 år gammal och någon av sateliterna har flyttat sin position och min är förprogrammerd på den gamla positionen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Er det en Oyster Vision II du har?

Det som er skjedd med Thor er at en eldre satellitt thor-3 er faset ut og alle kanaler flyttet til de 2 nye thor-5 og thor-6, men posisjonen er fortsatt 0,8° vest. Problemet for automatsøkingen er at den bruker en kanal som referanse og denne har endret frekvens. Det finnes ny firmware til Vision-II for oppgradering som fikser dette problemet.

Info om dette finnes på svensk. ten Haaft GmbH - Download - Broschyr
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Har kollat min manöverenhet och den är märkt 112008. Hur gör jag med uppdateringen firmware till denna varianten
 

revander

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
2128
Medlemskap
2024
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

har själv köpt en tyskinporterad hymermobil med en oysterantenn som fungerar, men ser bara tyska kanaler, hur gör jag för att kunna se svenska kanaler?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

En Conax CAM og et Canal Digital kort i Oyster mottakeren og oppdater programvare og kanalliste fra Satellitt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

har själv köpt en tyskinporterad hymermobil med en oysterantenn som fungerar, men ser bara tyska kanaler, hur gör jag för att kunna se svenska kanaler?




Om det är en Oyster med en receiver som ser ut så här:
oyster-receiver.jpg

1: Skaffa en CA modul.
2a: Skaffa ett abonnemang o programkort hos Canal Digital
Alternativt
2b: Skaffa ett depositonskort för ca: 700:- hos Canal Digital och se SVT kanalerna.

CA modulen måste registreras hos Canal Digital.
Oystern går att uppdatera såväl med firmware som kanallistan.
Ganska enkelt om man har ett RS232 interface och en laptop.
Kan ev. gå via sattelit .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Boksen på bildet oppdateres lettest fra satellitt, eldre bokser trenger RS232 løsning. Endringen til dagens boks kom i 2006, før den tid var det flere forskjellige bokser stort sett med samme innmat. Oppdatering via RS232 kan være litt problemfyllt, har en gang holdt på i godt over en time med en boks som noen hadde prøvd å oppdatere selv. En full nullstilling av de eldre boksene kan i noen tilfeller bli nødvendig - har ennå ikke opplevd det med de nye.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Med Oyster Vision så kan en benytte en hvilken som helst DVB-S tuner, gjerne en Canal Digital eller Viasat boks.
 
F

F.d. 53185

Guest
Sv: Vilken digitalbox med oyster parabol

Hej
Jag har köpt en viasat mottagare och kopplat ihop den med kathrein funkar perfekt, har bara fria utbudet kostar ca 550 kr år.
 
Toppen