• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken Diesel i Tyskland?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag önskar ett förtydligande ang ÅFA - och IDS kortet ute i Europa.
Är detta två olika kort?
På vilka mackar kan man tanka?
Och då ”lastbils diesel”?
Hur vet man priser? Ett rabatteras pris kopplat till listpriset, eller?
Stor förvirring råder hos många, därav min fråga.
Tack på förhand.
2 olika kort men du söker om båda hos Åfa.
Åfa på alla Såifa och Preemmackar
IDS gäller på mackar med IDS symbol, ofta på de stora lastbilstapparna, kolla på IDS och google. (Detta kort går ej längre att få tyvärr)
Lastbilsdiesel på Såifa, samma diesel men det är pumpar med högtryck för att tanka fortare.
Priset är listpriset minus vår rabatt på 1,11/l, listpriset sätts varje måndag. På bensin gäller dagspriset - 40 öre.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag önskar ett förtydligande ang ÅFA - och IDS kortet ute i Europa.
Är detta två olika kort?
På vilka mackar kan man tanka?
Och då ”lastbils diesel”?
Hur vet man priser? Ett rabatteras pris kopplat till listpriset, eller?
Stor förvirring råder hos många, därav min fråga.
Tack på förhand.
Nej, ett kort. Så här såg mitt IDS-kort ut. Det gällde endast på IDS-mackar, förteckning över dessa i Europa fanns att få.
Då priset oftast var lägre än omgivande mackar var det inget problem för mig.
Ofta kunde man även använda dessa som ställplats för trygg övernattning.

1711099853661.png 1711101189697.png

Edit: Tyvärr upphörde detta erbjudande till HBK att gälla samtidigt som OKQ8 beslutade att endast acceptera företag som kunder.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, ett kort. Så här såg mitt IDS-kort ut. Det gällde endast på IDS-mackar, förteckning över dessa i Europa fanns att få.
Då priset oftast var lägre än omgivande mackar var det inget problem för mig.
Ofta kunde man även använda dessa som ställplats för trygg övernattning.

Visa bilaga 232786
Det är ju 2 kort, ett för SÅIFA/Preem och ett för IDS
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För kännedom så går det inte att få IDS kort längre då de endast vill teckna avtal med företag. Detta efter att jag haft mailkontakt med ÅFA.
 

Sandås

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
38899
Medlemskap
2024
Jag önskar ett förtydligande ang ÅFA - och IDS kortet ute i Europa.
Är detta två olika kort?
På vilka mackar kan man tanka?
Och då ”lastbils diesel”?
Hur vet man priser? Ett rabatteras pris kopplat till listpriset, eller?
Stor förvirring råder hos många, därav min fråga.
Tack på förhand.
Vi använder bara klarnakortet, då spelar det inte nån roll vilken mack man tankar på, bara att se efter ett vettigt pris, dessutom nästan inga påslag på kursen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har också fått bekräftat via telefonsamtal med Hasse på Åfa, att IDS, (OK/Q8), idag enbart vänder sig mot företag, inte intresseorganisationer. Sedan har tydligen rabatterna minskat betydligt den senaste tiden. Men HBK kan inte längre få IDS kreditkort.

Sen är ofta den bästa rabatten i Tyskland att tanka vid sidan av Autobahn. Det kan vara stora skillnader!
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Gäller inte tysk diesel men ändå en fråga om diesel. Jag har nyss fått ett kort från ÅFA. Jag har inte tidigare tankat på Preem och är lite okunnig om de olika dieselsorterna. Vad ska jag tanka i min husbil. En Ducato -2015? HVO eller Evolution?
Sen en fundering, går det att använda ÅFA kortet utomlands, på vilka bensinstationer i så fall.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Gäller inte tysk diesel men ändå en fråga om diesel. Jag har nyss fått ett kort från ÅFA. Jag har inte tidigare tankat på Preem och är lite okunnig om de olika dieselsorterna. Vad ska jag tanka i min husbil. En Ducato -2015? HVO eller Evolution?
Sen en fundering, går det att använda ÅFA kortet utomlands, på vilka bensinstationer i så fall.
Jag har en Fiat 2008 3.0L tankar Evolution fiat är inte godkänd för HvO även om det går..
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Lite av en killgissning och jag lägger fram fingrarna på bordskanten om någon vill slå på dem :p: Vi har väl samma krav på inblandning (7%?) som Tyskland har och då bör det inte vara någon skillnad på dieseln oavsett vilket kort man använder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lite av en killgissning och jag lägger fram fingrarna på bordskanten om någon vill slå på dem :p: Vi har väl samma krav på inblandning (7%?) som Tyskland har och då bör det inte vara någon skillnad på dieseln oavsett vilket kort man använder.

Vi sänkte till 6%, Tyskland sänkte/sänker (osäker när i år) från 8% till 2%, och de går ner till 0% 2025.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Med tanke på den stora aversion som finns mot inblandningen här på forumet så hade jag förväntat mig underverk på snittförbrukningen nu när jag tankat några gånger med den längre inblandningen, men jag har svårt att se någon förändring. Känslan när man läser forumet är att det borde vara någon eller till och med några deciliter per mil och betydligt mer tryck i motorn vilket jag inte heller riktigt känner. Hur ser det ut för er andra?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med tanke på den stora aversion som finns mot inblandningen här på forumet så hade jag förväntat mig underverk på snittförbrukningen nu när jag tankat några gånger med den längre inblandningen, men jag har svårt att se någon förändring. Känslan när man läser forumet är att det borde vara någon eller till och med några deciliter per mil och betydligt mer tryck i motorn vilket jag inte heller riktigt känner. Hur ser det ut för er andra?

Tyvärr i en modern diesel går det inte att mäta fram någon skillnad i förbrukningen, däremot så gör ju det lägre priset med mindre inblandning att våra husbilar blir billigare i bränsle/mil.
Det finns en tråd här på forumet med länkar till BSR som gjorde ett test på flera olika bränslen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det är skillnad på svensk diesel (MK1) och europadiesel (MK3).
MK1-diesel ger färre mikropartiklar i avgaserna än MK3-diesel.
Detta lär bero på skillnad i inblandning av polyaromatiska kolväten i dieseln.

När Sverige införde MK1-dieseln 1991 hade den även lägre svavelhalt än MK3-dieseln, men sedan några år är även MK3-dieseln svavelfri.

Med europadiesel minskar förbrukningen med någon procent visat i en beräkning jag läste om för ett par år sedan (så det är ingen idé att någon ber om källa på det)...
 

Bilagor

  • Screenshot_20240327_215205_Google.jpg
    Screenshot_20240327_215205_Google.jpg
    373,2 KB · Visningar: 3

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Med tanke på den stora aversion som finns mot inblandningen här på forumet så hade jag förväntat mig underverk på snittförbrukningen nu när jag tankat några gånger med den längre inblandningen, men jag har svårt att se någon förändring. Känslan när man läser forumet är att det borde vara någon eller till och med några deciliter per mil och betydligt mer tryck i motorn vilket jag inte heller riktigt känner. Hur ser det ut för er andra?
Min aversion mot olika inblandningar i diesel har främst gällt hållbarhet, dvs lagringsbetingelser. I våra husbilar, som ibland står stilla längre tider, försämrar inblandningar hållbarheten avsevärt. Det skapar ökad risk för tillväxt och andra problem i tanken och stora problem för våra motorer, med dyra reparationskostnader som följd. Jag har dock förstått, via olika tester och inlägg här på forumet, att energiinnehållet skiljer sig mindre än vad jag tidigare trott. Men ser med stor glädje vår reducerade reduktionsplikt som skonar våra motorer och framförallt, kraftigt förbättrar vår driftsekonomi!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Så enkelt vi gör det för oss. När vi behöver tanka diesel så kör vi in på en mack och tankar det vi behöver alltså diesel som vår motor vill ha. När vi är utomlands så tar vi den mack som ligger närmast för det är enklast. Möjligen litet dyrare vid motorvägen. Men det kostar ju också en del att köra 5 - 6 mil att köra av till en mindre by för att tanka lite billigare eller hur? Eller hur tänker ni?? Vi kör ju i stort sett alltid motorväg genom Tyskland. Samt i Frankrike och Portugal och Spanien är det betalvägar som gäller. Vi tycker det är bekvämast och tror att det drar mindre bränsle.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja vi är alla olika, när vi gjorde moseldalen för några år sedan, så det första jag gjorde i Tyskland var att bocka bort motorvägar i navigationen, finns absolut inget för oss att uppleva på dem i husbil, man har ju inte bråttom i husbil.
Vi fick istället se och uppleva härliga saker utanför motorvägarna,
så gör vi :cool:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Första åren när vi körde söderut hade vi ingen navigator värd namnet. Då gällde det papperskartor och du ska då veta att det var spännande att hitta till olika platser. Appar var det inte tal om. Det var roliga och spännande tider då. Vi började att åka söderut 1997 och då var det spännande och så roligt. Och det var absolut ingen trängsel någonstans. Det var härliga husbilstider då!!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja vi är alla olika, när vi gjorde moseldalen för några år sedan, så det första jag gjorde i Tyskland var att bocka bort motorvägar i navigationen, finns absolut inget för oss att uppleva på dem i husbil, man har ju inte bråttom i husbil.
Vi fick istället se och uppleva härliga saker utanför motorvägarna,
så gör vi :cool:
Smart. Ska nog göra så
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Kan bara bekräfta tippset att inte tanka på motorvägarna, de är betydligt dyrare än mackarna i byn. Och sen så har man fenomenet i Tyskland att bränsleprisler "anpassas" flera gånger per dygn. Kanske ingen dum idé då att ladda ner en app som visar bränslepriserna. Leta efter "Benzinpreis-App" på Google / Apple store, ADAC:ns app funkar bra. Då är det kanske lättare att spara några mynt.

Den vanliga dieseln är det samma som i hela EU:n; de så-kallade premium-sorter (såsom Shell V-Power Diesel, ARAL Ultimate m.m.) ger dig vanligtvis ingen mätbar fördel.

Ibland så kan man spara ytterligare 1 cent (11 öre) per liter om man tankar lastbil-diesel. De större mackarna erbjuder det, men alla gör det inte. Lastbil-diesel är det samma som PB diesel, bara att man får rabatt för att tanka större mängder. Min 2018 årsmodell Jumper har inget problem med LB dieseln.
 
Toppen