Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du behöver troligen en topcoat av samma slag som man använder på plastbåtar. Vit färg med en separat härdare. Har inte sett den som sprayfärg. Vanlig färg krackelerar troligen då plasten i boxen är flexibel.
Det är en FLAMMA box, kanske man kan kolla på FLAMMA hemsida för att veta typ av plastÄr det glasfiber eller ABS-plast? Du måste i varje fall matta ner den, sedan finns det plastprimer att köpa, när man sprutar på plast använder man ett medel som gör färgen mer elastisk, kanske finns det färdig sådan färg i spray?
A.b.s. plast verkar ju vara ett helt galen material att jobba med.
Jag har en spricka som jag ska laga och Man ska tydligen smälta ner med aceton Legobitar så att man får ett spackel.
Typ som denna video
Har någon erfarenhet av detta
Ja det har du rätt i tror ja, den har släppt lite och flagnar (genomskinlig) så därav att jag ville måla om den.ABS-plast: måla abs plast - Sök på Google
Tror dessutom att det sitter en UV-skyddande folie på boxen, vilket försvårar ytterligare.
Pålle
Ja det har du rätt i tror ja, den har släppt lite och flagnar (genomskinlig) så därav att jag ville måla om den.
Har slipat ner hela locket nu med 300 papper, den plastprimer borde kunna fastna nu kanske, sen måla med vit färg
Tack för heads-up , jag ska ta 180 papper och ge mig på det innan jag primarOm den genomskinliga, UV-skyddande folien börjat släppa måste du få bort ALLT innan du börjar måla. I annat fall är risken stor att folien så småningom börjar släppa under färgen.
Åtminstone två svenska husvagnstillverkare har haft motsvarande problem med sina gasolkoffertlock, och de lyckades aldrig hitta någon metod som gav ett varaktigt resultat.
Om jag var i dina kläder, skulle jag inte ge mig på att "kladda" på boxen. Risken är att man i slutändan får ett resultat som är värre än hur det såg ut när man började.
Pålle
Det var en bra ide faktiskt tack då jag inte vill lägga ner en förmögenhet typ.Ett alternativ är att sänka kraven på säker hållbarhet en aning.
Slipa ner, på med Biltemas plastprimer och sen Biltemas bättringsfärg på det. Kan hålla hur bra som helst och kanske flera år t.o.m.
Om inte, så har bara ett par hundralappar gått åt och det krävs bara en nerslipning igen.
Hej igen, ibland så kanske man går för långt för att få det bra.Jag hade det problemet med flagnande färg på gasolkofferten på en gammal husvagn.
Målade med vit oljebaserad utomhusfärg och fin pensel.
Det höll i flera år och såg betydligt bättre ut än innan.