• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken batterityp

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Ursäkta min okunnighet, men hur vet jag vilken batterityp jag har.
Se bilden. Är det ett Gel-batteri?
Om det är så, så måste jag ställa om solregulatorn.
 

Bilagor

  • Batteri husbil.jpg
    Batteri husbil.jpg
    1,3 MB · Visningar: 60

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vilken batterityp

På företagets hemsida finns inga GEL-batterier, och deras AGM-batterier heter "Expedition Plus AGM" eller "Champion AGM".

Ett rimligt antagande är därför, att batteriet på bilden är ett konventionellt bly/syra-batteri.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vilken batterityp

Ja, det er et vanlig batteri siden det er indikatorøye for ladetilstanden. Det blir "styrt" av syren og i AGM og GEL flyter ikke syren fritt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken batterityp

Det måste väl vara ett "vanligt" bly/syrabat. när det finns en tittglugg för bat.status. (tror jag)

JANKRO.
------------------------------------
Ohhhps. TOR hann före :).
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilken batterityp

Verkar vara ett rent startbatteri möjligen kombinationsbatteri (ex för drivn av bogpropeller eller liknande i större båtar = för mycket höga effektuttag) eller dyligt med så pass hög effekt!

Kolla hur och framförallt varför just detta batteri har hamnat som bodelsbatteri i en husbil, tycker inte att det hör hemma där!!!!!????
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vilken batterityp

Verkar vara ett rent startbatteri möjligen kombinationsbatteri (ex för drivn av bogpropeller eller liknande i större båtar = för mycket höga effektuttag) eller dyligt med så pass hög effekt!

Kolla hur och framförallt varför just detta batteri har hamnat som bodelsbatteri i en husbil, tycker inte att det hör hemma där!!!!!????

Förstår inte kommentaren. Enligt etiketten har batteriet 75 Ah under 5 timmar (högt strömuttag) och 110 Ah under 100 timmar (lågt strömuttag). Alltså ett "fritidsbatteri".
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Vilken batterityp

Förstår inte kommentaren. Enligt etiketten har batteriet 75 Ah under 5 timmar (högt strömuttag) och 110 Ah under 100 timmar (lågt strömuttag). Alltså ett "fritidsbatteri".


Den etiketten har inget med verkligheten att göra, ett rent testförfarande från leverantören för att uppfylla kraven.

// Pär
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vilken batterityp

Batteriet har ingen slang för att leda ut gaser vid laddning...kan det vara rätt?
Går i tankarna på att byta batteri, känns som det tar slut fort...
Batteriet sitter under passagerarstolen, hur gör ni andra med gaserna? Batterigaserna alltså.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Vilken batterityp

Hei på dere.

Jeg anbefaler dere å kjøpe et AGM batteri. Det er tett og trenger ingen lufting.
Dessuten tåler det litt mer hopp og sprett i bilen og har mye lenger levetid.

Et vanlig syrebatteri kan belastes ned til ca.50%, mens AGM tåler ned til ca.20%.

Om det blir tappet langt ned er det viktig å lade det opp omgående, men det gjelder alle batterityper.

Beste hilsen fra Atle
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Vilken batterityp

Hei igjen.

Du kan bruke AGM som bodelsbatteri sammen med et vanlig syre startbatteri.

Ladesyklusen er den samme, noenlunde. Jeg har et AGM 150Ah til bodelen og et 100Ah
vanlig til startbatteri og det funker fint sammen.
Har også solcellepanel som primert
lader bodelsbatteriet samt et meget effektivt, computerstyrt laderele som styrer
det hele når jeg kjører.

Beste hilsen fra Atle.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken batterityp

Jag använder vanliga Biltema startbatteri SMF. Omvandling 12v>220v och stort effektuttag liknar mest kravet på startbatteri
 
Toppen