• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntaren

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
41970
Medlemskap
2025
Hallå där.
Jag måste skaffa en ny batteriladdare till bodelen och tänkte höra om era erfarenheter av olika laddare. Då jag bor i husbilen året runt så behöver jag hålla batterierna på en konstant laddning, jag har aldesystem där cirkulationspumpen måste drivas via batrerierna.
Jag blev rekommenderad att skaffa en 20 A laddare. Den jag använder för stunden är bara 5 A och den räcker inte till. Det får ju heller inte bli för hård laddning så mina nya batterier skadas pga det.
Vad har ni för laddare? Vad har funkat bäst för er och vad skylt ni rekommendera?

Tack på förhand
 

Åretruntaren

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
41970
Medlemskap
2025
Tack. Det är 2 Varta EFB 70 AH, "Dual purpose" o ska vara underhållsfria. Det är alltså blybatterier i modern tappning.
Nu satte jag sdit min gamla Ctek mxs 5.0 och laddningen verkar fungera utmärkt. Den "svaga" batteriladdaren som fanns var en Ctek Zafir 45 och jag misstänker att den antingen var trasig den med eller som sagt för svag. Med den i så laddade batterierna ur snabbt trots väldigt lite belastning.
Det som drivs av batterier just nu är cirkulationspumpen till pannan och belysning och jag har varit väldigt försiktig med att använda det till jag har en ny laddare. Mestadels kört belysning direkt på 230-nätet och stängt av cirkulationspumpen av o till för att ge laddningen chans. Kan inte avgöra hur mycket jag använder än.
 

Åretruntaren

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
41970
Medlemskap
2025
Det är 2 Varta EFB 70 AH, "Dual purpose" o ska vara underhållsfria. Det är alltså blybatterier i modern tappning.

Nu satte jag sdit min gamla Ctek mxs 5.0 och laddningen verkar fungera utmärkt. Den "svaga" batteriladdaren som fanns var en Ctek Zafir 45 och jag misstänker att den antingen var trasig den med eller som sagt för svag. Med den i så laddade batterierna ur snabbt trots väldigt lite belastning.

Det som drivs av batterier just nu är cirkulationspumpen till pannan och belysning och jag har varit väldigt försiktig med att använda det till jag har en ny laddare. Mestadels kört belysning direkt på 230-nätet och stängt av cirkulationspumpen av o till för att ge laddningen chans. Kan inte avgöra hur mycket jag använder än.
Först måste du tala om vilken typ av batteri/batterier du har och vilken effekt (Ah) det/de är på. Sen måste du också uppskatta hur många Ah du förbrukar per dygn. Efter det tror jag att du kommer att få förslag på laddare.
Tack. Det är 2 Varta EFB 70 AH, "Dual purpose" o ska vara underhållsfria. Det är alltså blybatterier i modern tappning.

Nu satte jag sdit min gamla Ctek mxs 5.0 och laddningen verkar fungera utmärkt. Den "svaga" batteriladdaren som fanns var en Ctek Zafir 45 och jag misstänker att den antingen var trasig den med eller som sagt för svag. Med den i så laddade batterierna ur snabbt trots väldigt lite belastning.

Det som drivs av batterier just nu är cirkulationspumpen till pannan och belysning och jag har varit väldigt försiktig med att använda det till jag har en ny laddare. Mestadels kört belysning direkt på 230-nätet och stängt av cirkulationspumpen av o till för att ge laddningen chans. Kan inte avgöra hur mycket jag använder än.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om du är lite insnöad på Ctek laddare så finns det kraftigare sådana också. Även om det finns många likvärdiga och även "bättre" eller annorlunda laddare nu för tiden.
Ctek har dåligt med laddare i 15Amp. klassen, det finns i alla fall en som kallas båtladdare som skulle passa och till hyfsat pris, sedan finns det rätt många som ligger på 25Amp laddning men kanske onödig kraftig till två 70A/tim batterier.

Det du skall kolla på om det finns angivet är hur stor batteribank laddaren kan hantera. Typ exempelvis Ctek 15A kan hantera och orka med batteribanker på mellan 28Ah till 300Ah, vilket kan vara bra marginal om du vill öka på med fler batterier eller i framtiden byta till kraftigare. Den kan också visst ladda litiumbatterier upp till 280Ah om du vill byta i framtiden utan att behöva köpa en annan laddare.

En annan sak som du skall kolla om du ev. skulle köpa någon lite udda laddare är att de inställningar som man brukar få göra för batterival och ev. mer stannar kvar när strömmen bryts till laddaren.
D.v.s. till en husbil när man drar ur sladden till "stolpen".... Att inställningarna ligger kvar så du inte behöver knappa in det på nytt varje gång du kopplar bilen till 230V med sladden.

M.v.h. JANKRO.
 

Åretruntaren

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
41970
Medlemskap
2025
Hej, om du är lite insnöad på Ctek laddare så finns det kraftigare sådana också. Även om det finns många likvärdiga och även "bättre" eller annorlunda laddare nu för tiden.
Ctek har dåligt med laddare i 15Amp. klassen, det finns i alla fall en som kallas båtladdare som skulle passa och till hyfsat pris, sedan finns det rätt många som ligger på 25Amp laddning men kanske onödig kraftig till två 70A/tim batterier.

Det du skall kolla på om det finns angivet är hur stor batteribank laddaren kan hantera. Typ exempelvis Ctek 15A kan hantera och orka med batteribanker på mellan 28Ah till 300Ah, vilket kan vara bra marginal om du vill öka på med fler batterier eller i framtiden byta till kraftigare. Den kan också visst ladda litiumbatterier upp till 280Ah om du vill byta i framtiden utan att behöva köpa en annan laddare.

En annan sak som du skall kolla om du ev. skulle köpa någon lite udda laddare är att de inställningar som man brukar få göra för batterival och ev. mer stannar kvar när strömmen bryts till laddaren.
D.v.s. till en husbil när man drar ur sladden till "stolpen".... Att inställningarna ligger kvar så du inte behöver knappa in det på nytt varje gång du kopplar bilen till 230V med sladden.

M.v.h. JANKRO.
Tack för utförligt svar. Ctek x 2 är en ren slump, jag har haft min billaddare minst 10 år, den andra kom med husbilen. Jag ska titta på de du föreslår, vill ju hitta en som inte misshandlar batterierna, utan håller dem i trim. Tar med alla dina tips.
Tack igen
 

Leif H

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
40794
Medlemskap
2025
Laddarens storlek beräknas med 10-20% av batterikapaciteten i ditt fall 15-30A där man skall ta hänsyn till förbrukning under laddning, med en 15A laddare och t.ex 10A förbrukning så blir det inte mycket kvar till laddning. Sedan är det viktigt att laddaren har ett "Storage mode" vilket innebär 13,2V underhålls laddning, laddare som inte går under 13,8V i floatspänning laddar sönder batterierna vid 24/7 laddning.
Rekommenderar en Victron Smartladdare 25-30A som har bluetooth, laddar alla batterityper och har "Storage mode", finns att köpa t.ex hos alla stora marinbutiker och en del camping firmor, köp helst lokalt där du kan fråga och få råd och hjälp om du mot förmodan skulle få fel.
Victron har 5års garanti.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kan ju också t.o.m. vara enklare ibland att montera en lös liten underhållsladdare separat till startbatteriet som också vaknar automatiskt så fort man kopplar in sig på 230V stolpe. Funkar också jättebra. samt gör att man kan köpa bra laddare till bodelen utan att vara styrd av att extrafunktioner finns.
För både med inbyggd funktion i stora laddaren eller en separat liten laddare så måste man ju ändå hitta rätt punkt för inkoppling och kontakt med startbatteriet när bilen är avstängd.
Det finns ju många små smidiga som benämns som underhållsladdare på mellan 3 och 5 Amp max.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen