• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka kostnader ska man räkna in?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vilka kostnader ska man räkna in?

I så fall vill jag gärna veta vad du då kallar det du skrev i inlägget före?

För mig låter det som klassisk blåögdhet, lurad av säljaren utan att själv ha kollat upp att den verkliga lastvikten på bilen räcker för det man ska ha med sig. Men det var alltså ett medvetet val att välja en bil som inte gick att använda som du tänkt dig?

Vi hade oxå 3500kg bil innan uppvägning till 3850 kg exakt så skrev och är det klassisk blåögdhet då ska nog du kanske avstå att svara.

Och vad vet du vad jag hade i lastrummet och inne i husbilen, snarare du som är blåögd som en ist inbillar dig att 3500 kg bil räcker till 5 personer, har ni något överhuvudtaget med er något? Leta på vikttabell för husbil så ser du vart det bär iväg.
/Pelle

Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Alla pratar vikt ingen nämner kostnader.

Kan bero på att det skiljer mycket beroende på hur mycket bilen används, hur mycket man kör mm. Om den är avställd långa tider, eller används hela året.

Drivmedel
Fukttest
Service bildelen
Skatt
Försäkring
Ställplats/campingutgifter
Färje och vägavgifter

Allt är småpengar jämfört med Värdeminskningen

på en 530 tusenkronors bil försvinner nog minst 30, kanske 40% procent på 3 år

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Vi har två och har aldrig varit över 3400 kg med fullastad bil. Tror inte att en eventuell tredje sladdis skulle väga in på 100 kg ;). Behöver sladdisen tillbehör så får något annat lämnas hemma som t ex elkraftverket då bilen vid den vikten verkligen är fullpackad, det ryms inte mer.

Du får lasta 510 kg och vid full last kommer du inte över 400 kg last
Dieselvärmare elkraftverk sen ska du in med ugn och solceller och 2 barn, då ligger du nog pyrt till med vikten.

Vänligen Pelle

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Du får lasta 510 kg och vid full last kommer du inte över 400 kg last
Dieselvärmare elkraftverk sen ska du in med ugn och solceller och 2 barn, då ligger du nog pyrt till med vikten.

Vänligen Pelle

Dieselvärmare, elkraftverk, solceller, fulltankad (alla tankar) och fullpackad efter avfärd, 4 personer i, vägd i Helsingborg just efter avfärd mot franska Rivieran förra året = 3400 kg. Det är rekordnoteringen hittills, mer har den aldrig vägt. Jag valde bil noggrant för våra behov, det är det enda det handlar om, inte något annat. ;)

Men jag fick leta länge innan jag hittade rätt för oss, behövde bara göra avkall på längden då den blev längre än jag ursprungligen ville ha då det var svårt att hitta kortare bil med fyra permanenta sovplatser.

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Det är inte så fruktansvärt mycket dyrare att köra i Europa med tyngre husbil.
Körde ner till Kroatien i år med vår bil, 4250kg.
Det som kostar mer är vägarna i Österike, Slovenien och Kroatien.
Österrike blev ca 1000-1200kr dyrare än förra året då vi körde 3500kg-bil.
Slovenien blev väl ca 500kr dyrare.
Bron till Krk kostade ca 81 kuna vilket är ca 100 sek.
Så välj inte bil under 3500kg pga att det är dyrare att köra i Europa. Det är små pengar i sammanhanget.
Det som störde oss mer är att man fick bara köra i 80km/h i Tyskland där det var omkörningsförbud för lastbilar... Annars fick vi köra 100km/h.

Vi var också i Kroatien i somras och vår kostnad för resan genom Österrike var 10 euro för Felbertunneln. Vardag vill ha sagt med detta är att det finns bra alternativ till dyra motorvägar, dessutom får man se mer av landet. Låt inte vägavgifter styra inköpet av husbil.
Tomhoff

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Vi var också i Kroatien i somras och vår kostnad för resan genom Österrike var 10 euro för Felbertunneln. Vardag vill ha sagt med detta är att det finns bra alternativ till dyra motorvägar, dessutom får man se mer av landet. Låt inte vägavgifter styra inköpet av husbil.
Tomhoff

Vi åkte genom Felbertunneln till Italien för 10€, men tog motorvägen Udine-Salzburg tillbaka totalt inklusive tunnlar 50.94€ i Österrike(5200kg EEV) dvs drygt 40€ mera och det var värt varje cent. Glida igenom på 2,5 timme i stället för att slingra sig fram på dubbla tiden. Serpentinvägar är ju tjusigt en stund men blir jobbigt i längden.

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Angående att fuktkontrollen kostar 600:- detta gäller inte alla husbilsmärken . Vi kör en Rapido från PR Husbilar i Sollebrunn och där betalar vi ingenting för fuktkontrollen under tiden garantin gäller!
Lycka till med husbilsköpet!
Med vänlig hälsning Birgittha

roger.u

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14135
Medlemskap
2023

Bengt i Örkelljunga tar 2500 skr för fukttest när det är en s.k.importbil

Bernt-00

FD HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022

Bästa problemet mot övervikt är att ha en tvånsstyrd kärra med kåpa som lastar några hundra kg. Viserligen är hastigheten begränsad men man åker ju säkert mot överaskande kontroller! /Bernt

K

Kalabra

Guest
Så här ser delar av min kalkyl ut:

Räntekostnad: Beror på hur mycket man har lånat
Försäkring 5944kr (Helförsäkring LF)
Skatt 8454kr (2012 3500kg) Minskar om man ställer av några mån/år

Service/rep 5000kr (skall täcka småfix, besiktning och tester)

Drivmedel 1000mil 14000kr

Ovan ger 2783kr/mån exkl lånekost

Värdeminskning - ska man vara noggrann så räkna med den uppskattade värdeminskningen på ex 3 eller 5år och fördela den per år eller månad. Kalkylen blir dock mycket tråkigare..

Tillkommer gör också ev kost för vinterförvaring etc. om man behöver det.
Vägavgifter tillkommer
Avgifter för ställplatser etc.

Kalkyler är tråkiga upplevelser måste få kosta! :)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Bästa problemet mot övervikt är att ha en tvånsstyrd kärra med kåpa som lastar några hundra kg. Viserligen är hastigheten begränsad men man åker ju säkert mot överaskande kontroller! /Bernt

Ursäkta en okunnig, men vad är en "tvångsstyrd kärra"?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vet inte om det är vad Bernt syftar på men det jag såg framför mig när jag läste det var de gamla pivotkärrorna som var vanliga förr :wink:

Precis vad vi också tänkte på, men sådana finns väl bara i Nostalgia, Klassiker och liknande tidningar - och knappast i verkligheten...

F

F.d. 23858

Guest

Tack Kalabra för en jättebra redovisning!
Kalkyler är fruktansvärt tråkiga, jag kan bara instämma!! Men jag insåg att jag behöver få ett hum om vilka kostnader man ska räkna med att de tillkommer.

Toppen