• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka kostnader ska man räkna in?

F

F.d. 23858

Guest
Vi börjar skissa alltmer seriöst på ett köp och maken har nu bett mig ta hjälp av mina "husbilsklubbsbekanta"! Vi tänker oss en ny Rimor för ca 530 000 kr, en Sweden Edition med ett par tillval. Den kommer också att vägas upp till 3850 kg.

Vilka kostnader ska man räkna med och vad uppgår de till ungefär per månad eller år; jag förstår att det är försäkring och skatt men är det mer som jag inte tänkt på....? Årlig service? Jag förstår att det varierar men på ett ungefär??

Det finns säkert frågor och trådar om detta sedan tidigare, men det känns viktigt att få aktuella siffror. Jag tror t ex att försäkringskostnaderna gått upp de senaste åren?

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka kostnader ska man räkna in?

Om du vill hålla nere kostnaderna så väg inte upp den!
Det är kraftigt förhöjda färje- och broavgifter på kontinenten och i Norge.
Dessutom får man inte köra den på vanligt körkort om det inte är taget före 96.

F

F.d. 23858

Guest

Det är sant förstås; men vi är fem personer...
Nej, inte egentligen hålla nere kostnaderna utan mer få grepp om vad det faktiskt kostar, utöver själva inköpet.

Senast redigerad av en moderator:

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Eftersom ni är fem personer behöver ni en bil som väger minst 3850. DÅ kanske ni har 200 KG över till övrig last tänk på att all extrautrustning såsom markis, tv mm tär på lastvikten. Med fem personer hade jag valt en bil med totalvikt 4250 kg. Förutsatt att kk är taget före 1996. Det som ökar kostnaden är att bilen ska besiktigas varje år. Försäkringen kan uppskattas till ca 450 per månad
Skatten är dyr strax under 8 000 kr på helår. Servicekostnaden beror på motortyp mm, men räkna grovt med 3 000 kr per år. Fukttest bör göras varje år, kostar Ca 600 kr. Mitt tips är att köpa en bil med rejäl motor och gärna med automat.
VI har en Adria 670 SL med totalvikt 4250 kg, 3,0 motor på 177 har med automat. Bränsleförbrukning ca 1,0 till 1,15 lit.
Tomhoff

F

F.d. 23858

Guest

Tack Tomhoff! Precis så tydliga siffror som jag hoppades på! :yes:

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Det är inte så fruktansvärt mycket dyrare att köra i Europa med tyngre husbil.
Körde ner till Kroatien i år med vår bil, 4250kg.
Det som kostar mer är vägarna i Österike, Slovenien och Kroatien.
Österrike blev ca 1000-1200kr dyrare än förra året då vi körde 3500kg-bil.
Slovenien blev väl ca 500kr dyrare.
Bron till Krk kostade ca 81 kuna vilket är ca 100 sek.
Så välj inte bil under 3500kg pga att det är dyrare att köra i Europa. Det är små pengar i sammanhanget.
Det som störde oss mer är att man fick bara köra i 80km/h i Tyskland där det var omkörningsförbud för lastbilar... Annars fick vi köra 100km/h.

F

F.d. 23858

Guest

Tack, bra info (skönt att veta!)!

F

F.d. 19424

Guest

Fasen...
Det med hastighet visste jag inte. ..
Står i begrepp att importera en 4200

Fasen vad tråkigt. Och dyrt om man "glömmer"

Å andra sidan är det ändå snabbare än min nuvarande veteranhusbil.

Kommer ändå aldrig att bli som förr... när man låg på fullt med vw t5 skåpet :)

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Fastnar man med övervikt i en viktkontroll i Tyskland får man inte fortsätta resan innan bilen är tömd till korrekta totalvikten. 3,5 tons bilar kollas oftast, då somliga har nått totalvikten när vattentanken och kylskåpet är fulla.
Höga bötar ska betalas på plats. De tar kreditkort. :yes:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Fastnar man med övervikt i en viktkontroll i Tyskland får man inte fortsätta resan innan bilen är tömd till korrekta totalvikten. 3,5 tons bilar kollas oftast, då somliga har nått totalvikten när vattentanken och kylskåpet är fulla.

Jag har aldrig sett någon "mindre " husbil blivit vägd i Tyskland, men däremot såg vi tre "större" husbilar förra året som blivit stoppade efter ett broarbete med maxvikten 3,5 ton. Tur för dem att polisen tar kreditkort.

Är helnöjd med min mindre bil och har aldrig haft överlast när jag vägt. Vi har med oss allt vi behöver för en långsemester och har ändå stor marginal. Gäller bara att lämna hemma "bra att ha saker", sådant som bara ligger och skräpar i bilen. Jag vill ha en smidig bil som jag lätt kan förflytta mig med när jag är nere i Europa. Minst lika viktigt som kostnaden.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det är svårt att låta andra välja bil åt en. Det är bara ni som vet ert behov. Men jag såg att ni var runt 40 i ålder. Det är nog begränsad tid ni kan använda husbilen, med tanke på jobb och skola.

Köper ni en ny bil så är nog den största kostnaden värdeminskningen. Köper ni en bil med några år på nacken kostar den bara driftskostnaderna när den är påställd.

Många som köper en husbil, kommer på lite senare att de egentligen har en annan drömbil än den man köpte. Kanske ni ska köpa en billigare första gången för halva pengen och se om ni blir "bitna"? Samt skaffa er kunskap om vad ni vill till nästa bil.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag har aldrig sett någon "mindre " husbil blivit vägd i Tyskland, men däremot såg vi tre "större" husbilar förra året som blivit stoppade efter ett broarbete med maxvikten 3,5 ton. Tur för dem att polisen tar kreditkort.

Är helnöjd med min mindre bil och har aldrig haft överlast när jag vägt. Vi har med oss allt vi behöver för en långsemester och har ändå stor marginal. Gäller bara att lämna hemma "bra att ha saker", sådant som bara ligger och skräpar i bilen. Jag vill ha en smidig bil som jag lätt kan förflytta mig med när jag är nere i Europa. Minst lika viktigt som kostnaden.

Har ni oxå 3 barn med er ;)
/Pelle

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

/Pelle

Vi har två och har aldrig varit över 3400 kg med fullastad bil. Tror inte att en eventuell tredje sladdis skulle väga in på 100 kg ;). Behöver sladdisen tillbehör så får något annat lämnas hemma som t ex elkraftverket då bilen vid den vikten verkligen är fullpackad, det ryms inte mer.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej

Kostnaderna för överlast är inte speciellt höga i Tyskland. Har du en 3,5 t husbil och den väger vid kontroll 3,8 t blir böterna måttliga € 10. Men de 0,3 t måste bort före vidarefart.
Mvh. Klas

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

/Pelle

Nej, men vi har varit fyra vuxna och ändå varit på rätt sida om maxvikten. Visserligen är fyra mindre än fem, men vikten är nog högre med fyra vuxna.

Kostnadsmässigt så är utan tvekan värdeminskningen den största kostnaden på en nyare bil. Det är ju svårt att bedöma men troligen uppemot 40- 50 000 per år de första fem åren. Import ger säkert lite lägre kostnad.

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Vi har två och har aldrig varit över 3400 kg med fullastad bil. Tror inte att en eventuell tredje sladdis skulle väga in på 100 kg ;). Behöver sladdisen tillbehör så får något annat lämnas hemma som t ex elkraftverket då bilen vid den vikten verkligen är fullpackad, det ryms inte mer.

Vi hade oxå 3500kg bil innan uppvägning till 3850 kg, vi hade full tank 75% fylld vatten, solceller 2 stolar bord grill och lite annat i garaget, inne var det mat kläder toa saker kamera padda och massa andra saker som är nödvändigt enligt oss, vidare så åkte vi in i Haparanda från Finland körde över en vägvåg där som stannade på 3740 kg dvs 240 kg övervikt vi beställde omedelbart uppvägning så jag har väldigt svårt att tro man klarar sig med 400 kg lastvikt med den bilen dom tänkt sig, för precis allt du stoppar in i bilen ger ökad vikt även om det är tandpetare eller annat.
Vi hade bara 300 kg lastvikt så bilen vägde mycket från början.
Vänligen Pelle

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Trist att du blev pålurad en pappersprodukt Pelle. Det kräver lite mer jobb av köparen om man siktar in sig på "körsegmentet" och verkligen förvissa sig själv om att alla vikter stämmer och att goda marginaler finns för det användningsområde man tänkt sig men bland dagens moderna (nya) husbilar kommer det alltfler alternativ som passar de flesta, utvecklingen går framåt.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Trist att du blev pålurad en pappersprodukt Pelle. Det kräver lite mer jobb av köparen om man siktar in sig på "körsegmentet" och verkligen förvissa sig själv om att alla vikter stämmer och att goda marginaler finns för det användningsområde man tänkt sig men bland dagens moderna (nya) husbilar kommer det alltfler alternativ som passar de flesta, utvecklingen går framåt.

Blev inte pålurad något jag lastar idag 600 kg på 2 pers, jag tror inte att en 3 barn familj klarar sig på 450 kg lastvikt med allt som kommer innanför dörrar och lastluckor, säger igen att absolut allt väger någonting och till slut är det för mycket, och det kan visa sig vara förödande för dom med 3500 kg, det finns många som ångrat sig när det visat sig att det inte går att väga upp och det är många fler än dom som vill ned i vikt på bilen.

Sen är jag säker på att en säljare aldrig i livet skulle tala om att ett extra batteri eller solcell eller andra saker som tillkommit är pålagt på ordinarie vikt, han vill sälja.
Sedan ska dom hitta en bil med 5 sittplatser, tror dom nog får tänka lite annorlunda än bil för 2-3 personer.

/Pelle

Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Blev inte pålurad något

I så fall vill jag gärna veta vad du då kallar det du skrev i inlägget före?

Vi hade oxå 3500kg bil...en vägvåg där som stannade på 3740 kg dvs 240 kg övervikt

För mig låter det som klassisk blåögdhet, lurad av säljaren utan att själv ha kollat upp att den verkliga lastvikten på bilen räcker för det man ska ha med sig. Men det var alltså ett medvetet val att välja en bil som inte gick att använda som du tänkt dig?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Det har ju oxå inverkan om vikten på bilen utgår från tjänstevikt eller "vikt i körklart skick". I det senare fallet ingår ju gasflaskor och vatten och det kan ju bli ca 100 kg. Skall man klara vikten för fem personer med bil under 3500 kg så blir det helt klart inte mycket att välja på, tjänstevikt över 3000 kg ger inte utrymme för något extra.

Toppen