Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?
En del ingrepp kan behöva göras om husbilen skall bli helt vinterduglig (om man inte har byggt den själv förståss).
Vi har vintercampat i husbil sedan slutet av 70-talet. Först i hembyggda bilar, där allt fungerade så länge gasolen flyter (runt-40*) och därefter i en 4WD Pillos på Peugeoutchassie, i camper på 4WD pick-up, i en Niesmann Clou och sedan i våras i en Kabe på bakhjulsdrivet chassie. Den sista bilen har jag inte fått tillfälle att prova i riktig vinterkyla än (ingen natt under -20* än så länge denna vinter), men på övriga fabriksbyggda har jag fått göra några små modifieringar för att få avloppet att fungera i riktigt sträng norrlandskyla. I exempelvis Pillos, vilken var en utmärkt komfortabel vinterbil med isolerade skjutdörrar till förarhuset med vattenburen golvvärme etc, fick jag modifiera avloppssystemet genom att montera in trevägskranar och leda avloppet till ett störtavlopp med eluppvärmning (12V värmekabel). Visserligen var den ordinarie avloppstanken uppvärmd av centralvärmen på vanligt sätt, men för att öppna avloppstanken skulle ett under bilen placerat vred användas och sådant duger inte. PÅ vårvintern händer ju att man kör i modd på dagen och sedan har -25* kallt på natten med följd av att allt under bilen fryser till ett isblock.
En del små problem alltså när man vill använda husbilen året runt i norrlandsklimat, men inget som hindrar en inbiten sportfiskare!
Vi vildcampar alltid på vintern, oftast ute i riktig ödemark, så det gäller att ha en pålitlig motorvärmarfunktion med back-up system; både dieselvärmare och returpump på värmeväxlaren i centralvärmen.