• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka intyg behövs

T

TonyR

Guest
Har tänkt att ändra totalvikten på min husbil från 3500 kg till 3850 kg pga låga lastvikten
Har försökt reda ut vilka intyg som behövs men har inte blivit klokare .
Har en Burstner med Alko chassi.
Har varit i kontakt med Alko och dom sänder över intyg samt ny typskylt.
Kontaktade även Burstner och dom menar att intyg från dom också behövs , till en kostnad av 3500+moms.
Var inne och tittade på Burstnerklubbens hemsida och där uppfattar jag det som att det ända som behövs är intyg från chassi tillverkaren , i detta fallet Alko.
Alko tar 1000+moms för intyget.

Så min undran är, vilka intyg behövs?
Behövs även intyg från Burstner?
Var hittar man typskylten i motorrummet , har kollat överallt men inte hittat någon skylt ?
bilen är en Renault Master

MVH
Tony :wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

God morgon Tony,
Eftersom du har ett Alco-chassi behöver du inte något mer intyg än det från Göteborg.
Tydligen var inte typskylten stämplad med de högre vikterna eftersom du klulle få en ny skylt.
På Fiaten sitter iallafall chassiskylten på främre ramdelen .(när man lyftr huven) vid kylarens övre vänstra sida.
Mvh Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka intyg behövs

Kan det verkligen stämma, det är ju bara bakdelen på chassiet som är Alko, resten är ju Fiat? Det kan ju inte Alko intyga något om?
 
Senast ändrad:

Hällara

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Åsele
HBK-Nr
2652
Medlemskap
2024
Sv: Vilka intyg behövs

Ändrade totalvikten från 3500 kg till 3850 kg på våran Hymer förra året. Vi skaffade intyg från både Fiat och Alko men det enda intyg som bilprovningen brydde sig om var det från Alko.

MVH
Inger
 
T

TonyR

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Hittar ingen skylt överhuvudtaget under huven , har letat som en galning
det ända jag hittar är en dekal som sitter utvändigt.

Tony
 

Bilagor

  • CIMG1116.JPG
    CIMG1116.JPG
    251,8 KB · Visningar: 6
T

TonyR

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Hej Inger , vad blev kostnaden för ändringen , har varit många olika prisuppgifter här .

MVH
Tony:yes:
 

Hällara

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Åsele
HBK-Nr
2652
Medlemskap
2024
Sv: Vilka intyg behövs

Hej Tony.

Det var ju över ett år sedan och minnet är ju bra men kort. :wink:
Har för mig att Alko:s intyg kostade drygt tusenlappen och det från Fiat några hundra mer. (Vilket då tydligen inte behövdes.)

MVH
Inger
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Kan det vara en bra lösning att höja totalvikten. Blir ju svårare att sälja den.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Ang. skylt på Bürstner. På våran sitter den på staget som ligger över kylaren, till vänster. Jag har ringt som en tokig till bilprovningen och deras tekniker ang uppviktning. Den ena är dummare än den andra. När man talar om att det gäller reg. besiktning och ber att få tala med en tekniker så skickas jag till bokningen. Från bokningen till tekniker som inte visste ett shit. Vidare till näste kille som inte visste något och vidare till en telefonkö som var full. Hände tre gånger. Tala om okunnigt folk. Så småningom fick jag besked från en kille att jag var tvungen att ha både från Burstner och Alco. Ska verkligen bli roligt att se om det räcker..... Besiktningen är den 3 aug. Ingen bilprovningen verkar göra likadant. De har tydligen inga enhetliga regler, som dom använder i alla fall, utan allt är godtyckligt. Det gäller bara att få rätt kille på sitt jobb. :wideeyed:
 
T

TonyR

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Hej Farmora , ringt till bilprovningen idag på 0771-600500 som är nummert för registreringsbesiktning och fick prata med en som hette Christer . Enligt han så ska det räcka med intyg från Alko och Burstner . så nu är det bara att invänta intygen så jag kan beställa tid för reg- och kontrollbesiktning.
Dock sa han att det kan fungera lite olika på dom olika stationerna vilket måste bero på dålig upplysning/kunskap/likgiltighet.
Skriv gärna hur det gick för dig , och om det räckte med dom intygen.

MVH:wideeyed:
Tony
 
Senast redigerad av en moderator:
T

TonyR

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Kan det vara en bra lösning att höja totalvikten. Blir ju svårare att sälja den.


Men en lastvikt på 300 kg så är det ständigt övervikt , tror inte det blir svårare att sälja bilen för det utan nästan tvärtom:wub:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vilka intyg behövs

Hej igen Tony.
Bilprovningen är ett kapitel för sej,så många olika besked???!!!! man fick,men till slut efter ett samtal med Alco i Gbg,så fick jag ett intyg därifrån,då 05 kostade det under tusenlappen,hör till saken att LMC,n var förhöjd vikt från början,med stämplade vikter på plåten,det har ju du ochså så något mer intyg behövs INTE.
Med detta intyg och koll på skylten var det en operation på 5 MINUTER.
Kom bara ihåg att det blir omedelbart fråga om KONTROLLBESIKTNING a, 300:-,
Den var också avklarad på samma tid.
Lycka till
icon7.gif
 
Toppen