Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hur är det med Nordic ???
Trä eller inte i konstruktionen på en husbil börjar bli ett mycket omtalat ämne och här frodas många skrönor, reklamknep samt mycket tro från de som vet.
Det finns väldigt få husbilar som helt saknar trä någonstans i bilen. Talar man däremot bara om väggarna så är N-B, Concorde, Carthago, Morelo, nyare Eura, samt Kabe från 2014 helt träfria då de inte ens har trä på insidan. Nyare LMC, vissa MacLouis från 2013, vissa Knaus Sunliners samt Hymer saknar trä i bärande delar men trä finns i golv och på insidan av väggarna. De har dock isolering av tät typ som medför att det här inte är någon stor nackdel med trä på insidan. Vissa av de senare bilarna har också plastskivor
som skyddar undergolvet från vatten. Det finns också några specialmärken utan trä som Volkner, Hugos mm. Det är givetvis bra med en träfri bil men viktigast är att den är sammansatt med rätt kvalitet och att den sköts rätt då även träfria bilar kan skadas och mögla om fukten tränger in.
Cartago är inte helt träfri då det finns trä i golvkonstruktionen även om det inte exponeras mot utsidan. Det finns också trä och fiberplattor i inredningen både på Concorde, N-B och Morelo även om de inte heller exponeras mot utsidan. För alla dessa bilar gäller dock att om det läcker in vatten kan också detta trä suga vatten och mögla.Carthago, Concorde, N+B byggs helt utan trä i konstruktionen, plastmaterial och aluminium är vad som gäller.
Detta är inte va jag tror, har bl a besökt Concordefabriken o sett detta med egna ögon.
Är förvånad att det tydligen fortfarande används trä i bottenplattan som är den mest känsliga delen på ett HB bygge.
T om Kabe har fortfarande trä i bottenplattan.
Vad gäller Nordic, så har dom enl uppgifter som jag fått ,träkonstruktion i HELA konstruktionen fortfarande.
Men det blir väl så när man hantverksmässigt bygger avancerade hembyggen som sett i stort sett likadana ut i många år.
Risken för mögel och rötskador är minimal i konstruktioner utan organiskt material ,läs trä.
Hejs
Claes 105
Cartago är inte helt träfri då det finns trä i golvkonstruktionen även om det inte exponeras mot utsidan. Det finns också trä och fiberplattor i inredningen både på Concorde, N-B och Morelo även om de inte heller exponeras mot utsidan. För alla dessa bilar gäller dock att om det läcker in vatten kan också detta trä suga vatten och mögla.
Om man tar med inredningen i beräkningen finns det i princip inga träfria bilar.
Hej igen
Carthago har trä i mellangolvet enligt dem själva. Detta finns också på bild i ett reportage i husbilen test då de besökte fabriken och tog bilder. Det är ju som skrivits väggar tak och golv som är det viktiga och där har ju nu ett antal bilar inte längre trä. Jag ville bara påvisa att "träfri" är ett relativt begrepp och att i princip alla använder trä i inredningen och är ju inte då helt träfria som reklamens på tråf säger.
Det viktiga är att inga organiska material kommer i kontakt med vatten och då är kvalitet och täthet det viktiga för att undvika mögel. Att ha trä i bärande delar är givetvis inte bra men det har ju inget av de märken vi skrivit om här längre. På min egen Sunliner har jag trä i golvet varför jag låter oljebehandla det varje år trots att det enligt tillverkaren skall vara vattenbeständig sk marinplywod. Fukt bör motverkas med årliga kontroller och ev omtätning vid behov. Om detta görs rätt kan en husbil bli mycket gammal.