• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka bilar är bakhjulsdrivna.

F

F.d. 50157

Guest
Sv: Vilka bilar är bakhjulsdrivna.

och när man upplevt Lastbilar som sparrat vägen i backarna med snurrande bakhjul då måste sunt förnuft råda.[/QUOTE]

Menar du på fullaste allvar att lastbilarna skulle ta sig fram bättre med framhjulsdrift? Inte det tråden skulle handla om men blir lite nyfiken bara.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

En IVECO tar väl sig inte fram vare sig dom är framhjulsdrivna eller bakhjulsdrivna för dom står väl oftast på verkstad?

F

F.d. 25045

Guest

Men det är väl ganska självklart att drivning på bakhjul är bäst både vid halt väglag o tort, sedan finns det ju bilar som är för lätta i baken men det är ju lätt avhjälpt, och sedan hur kul är det med framhjulsdrift på vintern skittråkigt.
Min s70 klart sämre o tråkigare än min gamla 940 som med lite barlast tog sig fram över allt.

F

F.d. 55374

Guest

hej jag har dragit husvagnar i 30 år alltid med Saab jag ser det inte som en nackdel snarare tvärtom, jag har hört många skrönor om framhjulsdrivna bilar me eller mindre sanna, endel skratt retande, om man har varit intreserad av trafik säker het och set och varit med, om övergången till framhjulsdrift, efter 25 år som, pendlare till jobbet, vinter morgnar och sett gamla bakhjulsdrivna volvo ,och opel som ogräs i dikena,då kan man bara ha en uppfattning,

och när man upplevt Lastbilar som sparrat vägen i backarna med snurrande bakhjul då måste sunt förnuft råda.

Det måste hänt mycket med Saab sedan 70-talet, vi hade en 99a den ihop med
husvagn var ingen bra kombination. Husvagnslivet blev mycket enklare när vi
över till en bakhjulsdriven Volvo.
Tommy R

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fysikken bak vil jeg ikke grave frem, men det er mye som henger sammen med aksellast og driftsvektorer for hjulene. Kort og enkelt, skal en ta løs med hjulene rett frem og lik vekt på alle hjul er det ingen skillnad på for eller bakhjulsdrift. På fast underlag er det best veigrep med mest vekt, men kan hjulene synke ned i underlaget er hjulenes areal mot bakken av vesentlig betydning. Må en svinge samtidig som en tar løs blir vektorene for forhjulsdrift problematisk. Noe kult er det at dette er den samme vektoren som øker veigrepet i sving når hjulene ruller med samme fart som bilen!

På en normal pbil er aksellasten foran som regel vesentlig over den bak dette gir en enorm fordel for forhjulsdriften. Laster en fullt bak bakakselen og i tillegg setter på en henger som trykker ned med rundt hundre kg så mister en mye av traction på forhjulene som i praksis er overført til bakhjulene og gir fordel for bakhjulsdrift.

På tyngre biler med dobbeltmontering på drivakselen er det aksellasten som avgjør om en har traction nok eller ikke. En tom drager kan spinne på tørr asfalt om en er brutal med gasspedalen. Et slep med hele lasten over slepets akslinger kan i noen tilfeller gi et negativt bidrag til aksellasten på drivhjulene. Boggi dragere i Norden kan ofte løfte den ene akslingen for å gi høyere last på drivhjulene for å ta seg løs, dette tillegg er ikke vanlig sørover.

F

F.d. 50069

Guest

Lite av Äpplen och Päron det här;)
Jag har kört en hel del olika husbilar och i mina ögon så har en bakhjulsdriven husbil i normalfallet bäst framkomlighet.
En framhjulsdriven med mycket tryck på framhjulen (alkov,intregrerad) tar sig fram bättre än en halvintregrerad med en hel del bakvikt!
Alltså skiljer från bil till bil;)

I fråga om vägegenskaper så vill jag nog framhålla en framhjulsdriven boggiebil!

Detta tror jag även att herr Jan Bestliner kan hålla med om:D

Alltså svårt att generalisera!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Under de gångna decennierna har jag haft två framhjulsdrivna, tre bakhjulsdrivna och fem fyrhjulsdrivna husbilar.

Av dessa så vill jag sätta mina två senaste bilar främst både vad gäller vägegenskaper och naturligtvis framkomlighet. Dessa byggda på MB med inkopplingsbar AWD, med tillsatsväxellåda (lågväxel) och med antisladdfunktion. I den bästa av världar kör man med bakhjulsdrift på normal landsväg men kopplar med ett knapptryck in 4WD och även lågväxlar när förhållandena så kräver.

Prova på vinterväg eller vid hantering av tunga släp så vill ni inte återgå till något annat.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knut

Sedan jag för ett par år sedan visade intresse för en Exploryx på Iveco-chassie På mässan Abenteuer & Allrad i Bad Kissingen så har företaget skickat mail några gånger per år och nu är återigen en ny modell på gång.
Tycks vara rejäla byggen och bättre anpassade för nordiskt klimat än de tropikfordon du tipsar om.
Här en länk: Mercedes Benz & Iveco Daily 4x4 Expeditionsmobil

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Begge produsentene bruker monoque konstruksjon i bygget med 50 mm styropor som kjerne. Bilene kan brukes uten å heve taket, selv om belgen er 3 lag pvc med luft mellom. Earthcruiser har lansert i USA en modell med fast høyt tak også den en monoque, dette er deres nye billigmodell som ikke er beregnet på globalt bruk. Prototypen av EC ble testet med en tur gjennom China, Mongolia og Sibir. De har eget utsalg i Mongolia for biler produsert i Australia. Fabrikken i Oregon bygger for Amerika og Europa.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

när det är ekstremt väglag är en annan sak men nomalt väglag så behövs det inte, på åttio talet var de flesta bilar bakhjulsdrivna, men sen hände något alla blev framhjulsdrivna,varför så många kan inte ha fel det var ingen trfiksäkerhetapostel, som försökte ändra på det,dom förstod att en bil skall gå rakt fram även i vinterväglag och inte fara omkring som en smör klick ien stekpanna,
och där fins mycket bevis på vad det har betytt för trafiksäkerheten. och det var det som var avsikten.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad är "normalt väglag"? Halva året råder vinterväglag, alltså is eller packad snö och vi har inte heller salt på vägarna. Och detta gäller mer än halva landet, från Orsa och ca 130 mil norrut i inlandet.

aake

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

,dom förstod att en bil skall gå rakt fram även i vinterväglag och inte fara omkring som en smör klick ien stekpanna,

Våra vägar här uppe i norr är inte alltid så raka. Det finns ganska många kurvor där dom framhjulsdrivna bilarna tenderar som du påstår att gå rakt fram.
Häggen i ett soligt Umeå

F

F.d. 50069

Guest

Ähhh Häggen;)
Du som är van vid vinterväglag åker väl med vänsterbroms när du kör framhjulsdrift, he he!
Fast lite dramatiskt att åka på"ställ" med en husbil......;)

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

jag kan inte förstå hur man kan säga att en bakhjulsdriven bil är bättre i vinterväglag????, jag har visserligen haft 6 stycken olika bmw med bakhjulsdrift och när baken släpper, ja då sladdar det duktigt och risken att man skall snurra ner i ett dike är överhängande, nu har jag lämnat bmw och åker nu en nyare mercedes, även den bakhjulsdriven, samma visa,
en framhjulsdriven bil där i mot spinner ju bara vid för kraftigt pådrag.
sen framkomligheten kan nog vara bättre på en bakhjulsdriven, speciellt husbilar då, men säkrare på vägarna det är dom inte enligt min mening
nu mattas ju alla olikheter ut av antispinn och antisladd visserligen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en i en sving hverken bromsar eller akselrerar så er det ingen skilnad på for og bakhjulsdrift - den brukes ikke. Om en trykker på gassen eller bromsen så reduseres veigrepet på halt føre. Før eller siden slipper greppet og den kinetiske energien tar over, slipper det bak får en sladd slipper det foran går det rett fram. Slipper det på alle fire så blir det også en tur rett frem, men gjerne med siden først. Abs bromser har nesten fjernet problemet ved oppbromsing, men ved hard bruk av gasspedal får fysikken herje fritt.

Med en defensiv kjørestil tilpasset type drift slipper en mye problemer. Med dubbdekk på isføre og forhjulsdrift kan en ofte gasse seg ut av problemer når en kjører uten slep, ellers er det frikopling som er saken.

Toppen