• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka bilar är bakhjulsdrivna.

F

F.d. 21947

Guest
Spinner vidare på min tidigare fråga ang dra hästtransport/ kärra då jag har fått många bra svar.
Vilka märken är bakhjulsdrivna el AWD, tittar man i annonser så står det aldrig, jag har kollat runt lite och hittar att Ford har många med bakhjulsdrift men det kanske finns fler.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilka bilar är bakhjulsdrivna.

Hej, Som sagt många av Ford och många eller de flesta Iveco och alla Mercedes.

M.v.h. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alle Iveco, MB og VW plus endel Ford har bakhjulstrekk. Enkelte av de samme kan og finnes med forskjellige varianter av firehjulstrekk. Det finnes og noen få Fiat med firehjulstrekk.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Vissa Renaulter har bakhjulsdrift.
Vet ej om någon husbil har det men
någon typ arbetsfordon finns det på.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Antar att det är husbilsmärken du frågar om och inte vilket basfordon det är byggt på?
Många Niesmann, Concorde, Carthago och Frankia är byggda på bakhjulsdrivna basfordon, oftast MB eller Iveco, liksom även en lång rad plåtisar. Min senaste plåtis, byggd på en 3,5 ton Sprinter med inkopplingsbar 4WD och lågväxlar, hade drag tillåtet för 2,8 ton. Att hitta en bra bakhjulsdriven husbil på den inhemska marknaden torde vara lätt, men någon med AWD blir knepigare stt finna. Visserligen är jag inne på min 5:e nu men dessa har jag i flertalet fall tvingats leta rätt på i Tyskland. På den marknaden brukar omkring 1 % av husbilarna vara fyrhjulsdrivna. Sök på mobile.de och kryssa för rutan "Allradantrieb" så får du se.

aake

Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Vilka bilar är bakhjulsdrivna.

Antar att det är husbilsmärken du frågar om och inte vilket basfordon det är byggt på?
aake

Eftersom trådskaparen skrev:
"Vilka märken är bakhjulsdrivna el AWD, tittar man i annonser så står det aldrig, jag har kollat runt lite och hittar att Ford har många med bakhjulsdrift men det kanske finns fler."

Så borde svaret bli basfordon. Men jag kanske skulle ha läst det som trådskaparen "spunnit vidare på". :)

F

F.d. 21947

Guest

Det är basfordonet jag tänker på, och det verkar som det är Mercedes, Ford och Iveco som gäller.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Prismässigt blev det en Ford -09 för vår del.

Bakhjulsdrift inkl. ASR då det dras släp året runt. Funkar bra.
Verkar vara ett helt ok chassi för pengarna, bodel är ett separat kapitel.

Vänligen, Magnus

Det är basfordonet jag tänker på, och det verkar som det är Mercedes, Ford och Iveco som gäller.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

hej jag har dragit husvagnar i 30 år alltid med Saab jag ser det inte som en nackdel snarare tvärtom, jag har hört många skrönor om framhjulsdrivna bilar me eller mindre sanna, endel skratt retande, om man har varit intreserad av trafik säker het och set och varit med, om övergången till framhjulsdrift, efter 25 år som, pendlare till jobbet, vinter morgnar och sett gamla bakhjulsdrivna volvo ,och opel som ogräs i dikena,då kan man bara ha en uppfattning,

och när man upplevt Lastbilar som sparrat vägen i backarna med snurrande bakhjul då måste sunt förnuft råda.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej BeRocka

Visst är framhjulsdrift riktigt bra, har själv kört detta som tjänstebil i många år.
(Saab min favorit, även om min V60 D 4R-design är i en helt annan nivå, även priset)

När det kommer till husbilar har dock de flesta ett rejält överhäng bak som påverkar!

Med 100Kg på kroken på en personbil, flera tester hedrar bl.a. Saab.
När det kommer till en Husbil & dess överhäng är dessa betydligt känsligare gällande draglast/krokvikt.

Av de 5st fabrikstillverkade husbilar jag köpt/ägt har 3st vart framhjulsdrivna.
Dessa 3 framhjulsdrivna husbilar har inte vart helt optimala vintertid med ett musikersläp på 1200kg på kroken!
(runt 80-100Kg i Z-led, tryckande last på kroken)

Last på kroken lyfter helt enkelt framvagnen, även en boggiebil...
Min erfarenhet bygger på följande fordon: Eura Mobil 675, Bavaria I71, & Bürstner 810.
Framhjulsdrivna husbilar hanterat släp/draglast mindre bra vid slirigt väglag.

I mitt fall är nyttjande av bakhjulsdrift en klar fördel.
Med min Gulf Stream Crescendo, där kändes inte ens släpet! :twitcy:

Nu med ett Ford Transit chassi, följer släpet med vintertid utan bekymmer.
En framhjulsdriven husbil står sig rätt slätt i dessa sammanhang kontra en bakhjulsdriven!

Tråden skapades kring frågan; vilka husbilar är bakhjulsdrivna. Trådskaparen har troligen redan en uppfattning om vad som önskas.

Vänligen, Magnus

hej jag har dragit husvagnar i 30 år alltid med Saab jag ser det inte som en nackdel snarare tvärtom, jag har hört många skrönor om framhjulsdrivna bilar me eller mindre sanna, endel skratt retande, om man har varit intreserad av trafik säker het och set och varit med, om övergången till framhjulsdrift, efter 25 år som, pendlare till jobbet, vinter morgnar och sett gamla bakhjulsdrivna volvo ,och opel som ogräs i dikena,då kan man bara ha en uppfattning,

och när man upplevt Lastbilar som sparrat vägen i backarna med snurrande bakhjul då måste sunt förnuft råda.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sjekk dekkmønster på de lastbilene som står og spinner, ikke uvanlig med marginal mønsterdybde eller under det. Selv endel av dekkmønstrene som benyttes for langdistanse kjøring har minimal friksjon på glatt føre allerede med nye sommerdekk.

Bernt-00

FD HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022

Om bakaxel vore monterad så långt bak som gick på en framhjulsdriven husbil skulle drivningen inte påverka så mycket med drag för släpvagn. Sedan skulle det gå mycket stadigare för dragkroken skulle sitta närmare axel. /Bernt

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Om bakaxel vore monterad så långt bak som gick på en framhjulsdriven husbil skulle drivningen inte påverka så mycket med drag för släpvagn. Sedan skulle det gå mycket stadigare för dragkroken skulle sitta närmare axel. /Bernt

Första påståendet är helt riktigt.

Det andra påståendet gäller alla bilar - fram-, bak- och allhjulsdrivna

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Både Iveco Daily och Eurocargo är normalt bakhjulsdriva. Det är de två chassi som används i husbilar. De finns dock också med allhjulsdrift men de finns inte på seriebyggda husbilar.

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Det finns fördelar och nackdelar med alla typer av fordon . Se till att hästarna står rätt ( rätt avvägd vagn och kultryck ) sen om det blir problem med en framhjulsdriven bil , så vips blir den bakhjulsdriven om du backar dit du ska !!sevallbo

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Daily 4x4 brukes av minst to husbilsbyggere i Australia, den ene produserer og biler i USA men de fleste av disse på Mitsubishi Crafter 4x4 som og er alternativt chassi down under. Et par av de mindre produsentene som bygger custom bruker og Daily 4x4.

Toppen