• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka Android app'ar ska man välja

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Jag har en Samsung Galaxy Tab2 10.1 surfplatta. Jag har läst det mesta om android appar här på forumet, men blir inte klok på vilka som fungerar bra och vilka man ska välja.
Ni som testat detta ett tag, vilka rekommenderar ni?

Jag är ute efter:
Navigering (GPS),
Ställplatser i Europa,
Campingar i Europa,
Någon stans att ladda in Husbilsklubbens ställplatser,
Sevärdheter i Europa,
och eventuellt någon annan app som man inte visste att man behövde.

Alla app'ar måste fungera i standby läge (utan internet anslutning)

//Nilhen
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Vilka Android app'ar ska man välja

Testa Sygic, finns flera inlägg om det gpsprogrammet, har det själv i mobil/platta.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Vilka Android app'ar ska man välja

Tack Gittan & Jojje för ert svar.....
men nog måste det finnas fler i Husbilsklubben som kan tipsa om detta?...!
//Nilhen
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilka Android app'ar ska man välja

Jag kör CoPilot och Sygic som nav appar.

Testade till min far som bor ca 1 mil bort.
CoPilot dit, valde den naturliga vägen.
Sygic hem, där valde Sygic en omväg på en halv mil. Nog går det att åka den också men man tar inte en 5km omväg på en 10km resa.

Bägge går att ladda med ställplatser. Tycker bäst om CoPilot, lättare att dra i resvägen, planera, mer logisk. Bägge är dock väldigt bra av det jag har sett hittils.

Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilka Android app'ar ska man välja

Vad menar ni när ni inte använder internet. :wideeyed:
//Tommy

Kartorna tankas ner i surfplattan hemma eller där man har internetuppkoppling (precis som en vanlig fordonsmonterad navigator).
I Sverige/Danmark/Österike är den uppkopplad på WiFi via ett 3G/4G modem med router (Huawei E589) som vi kör FOGG på (ingen roamingavgift) för trafikinformation.

Till nästa år ser vi ut att kunna surfa med FOGG ända fram till Slovenien (på väg till Kroatien.

Peter :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilka Android app'ar ska man välja

Kartorna tankas ner i surfplattan hemma eller där man har internetuppkoppling (precis som en vanlig fordonsmonterad navigator).
I Sverige/Danmark/Österike är den uppkopplad på WiFi via ett 3G/4G modem med router (Huawei E589) som vi kör FOGG på (ingen roamingavgift) för trafikinformation.

Till nästa år ser vi ut att kunna surfa med FOGG ända fram till Slovenien (på väg till Kroatien.

Peter :)


Jag trodde i min enfald att man var tvungen att vara uppkopplad på nätet för att GPS,n i plattan skulle fungera. Jag har därför inte satsat något på plattan. Jag har testat lite nu och en helt ny värld har uppenbarat sig. Det finns ju massor av appar till plattorna som visar ställplatser etc.
Jag får väl ha min Samsung Galaxy som komplement till min Pioneer Avic.
//Tommy :spinny:
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vilka Android app'ar ska man välja

Navigering (GPS) : navigon - sygic - copilot
Ställplatser i Europa : iCampsites -park4night - motorhome parkerings - quickstop Pro
Camping i Europa : I næsten alle ovenstående.
 
Toppen