"En sugga kan få upp till 20 ungar så det är därför dom ökar......"
"En bra sugga. Tre kullar om året. 6-8 kultingar per gång."
Nu är jag inte expert på vildsvin men det existerar många villfarelser om dom.
Dokumenterat är däremot:
"Inte jättestora kullar – men det räcker
I sin avhandling konstaterar hon att de undersökta vildsvinssuggorna i genomsnitt föder
5,4 kultingar i en kull på våren, samt att de följer samma årscykel som vildsvin i andra länder. I studien har hon tittat på sammanlagt 617 suggor från sju gårdar i Uppland, Södermanland, Blekinge och Skåne, men Anna Malmsten tror att resultaten är generella.
– Det är intressant att se att vildsvinen inte har jättestora kullar som man så ofta framhåller,
och att de inte får flera kullar per år. Vi behöver inte måla upp vildsvinens reproduktion värre än den är – den räcker gott och väl ändå."
Källa:
Ny kunskap om vildsvinens reproduktion
Man kan däremot ibland se vildsvin med betydligt fler kultingar än vad studien visar men det är, enligt jägareförbundet, fråga om "barnpassning" där man låter andra suggor ta hand om dom egna kullarna för att bl.a. kunna göra födosök.
Dessutom fällor...... är tillåtna men jag tror inte att det finns så många godkända fällor. Om jag inte missminner mig ska fällan vara märkt så att man kan kontrollera vem som satt ut fällan (inte riktigt säker på det). Så omärkta fällor bör vara olagliga fällor (icke godkända). Här hemma har kommunen köpt in två fällor som används i tätbebyggt område eftersom det är omöjligt att jaga på naturligt sätt p.g.a. risken med att använda kulvapen i samhällen. Närmare 40 djur har man på det sättet fått bort på drygt ett år. Man ska också veta att i detaljplanerat område är det normalt inte tillåtet att jaga ö.h.t. och det är just där man blir som mest irriterad för att skadorna uppstår (på den egna gräsmattan).
För att ytterligare göra det besvärligt för jägarna så måste vildsvinsköttet passera en vilthanteringsanläggning innan det kan överlåtas till någon utomstående. D.v.s. jägaren får varken sälja eller ge bort köttet till någon annan än en person i jaktlaget, inte ens till den egna familjen. Skjuts en gris så har jägaren kött hemma för en ganska lång tid och tappar därmed incitamentet för att sätta sig och vaka flera timmar på natten i kylan för att sedan eventuellt behöva gräva ner kroppen för att bli av med den. Det mest positiva är väl att man blir varm igen om man tvingas gräva.
Att det flyttas vildsvin med bil har jag svårt att tro förutom det vildsvin som ska ha blivit påkört och dött på Gotland. Har väldigt svårt att tro att svinet simmat till Gotland trots att dom är utmärkta simmare. Dom lyckas breda ut sig utan hjälp och finns i enstaka exemplar så långt norrut som Härnösand.