• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktuppgifter som är olika

F

F.d. 55552

Guest
Hej på er! Detta är mitt första inlägg här. Har nyligen köpt(importerat) en McLouis 560 med Fiat-chassi från Finland. Väntar på ursprungskontroll och tillfällig registrering som bäst, något som verkar ta minst 2 veckor i dagsläget...

Till funderingen då: Varför är det olika viktuppgifter på de två typskyltarna som finns på bilen? En sitter i motorrummet och en sitter på sidan av passagerarsidan. Den i motorrummet är ju uppenbarligen Fiats, den i kupén står det McLouis på.

På den i motorrummet står det:

3200
5200
1-1690
2-1750

På den i kupén:

3400
4300
1-1750
2-1900

Jag tolkar det som att Fiat själva anger totalvikten till 3200, tågvikten till 5200 och axeltryck fram/bak på 1690/1750 medan McLouis anger högre totalvikt och axeltryck, men klart lägre tågvikt. Kan alltså "påbyggaren" ange andra siffror än chassitillverkaren ger? Hur är det möjligt? kan iofs tänka mig att den lägre tågvikten kommer sig av att den har ett lång överhäng bak vilket gör att en ev. dragkrok hamnar längre bak än annars, men hur kan totalvikt och axeltryck vara högre? Kommer ju sen att regbesikta den och då verkar vägning bli aktuell pga avsaknad av CoC-dokument, skulle då helst vilja få till ännu högre totalvikt än 3400, men framförallt inte mindre(med tanke på motorrumsskylten)

Den har för övrigt 15-tums hjul så det är inget Maxi-chassi.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Viktuppgifter som är olika

Det är den "sista" tillverkaren som bestämmer och ansvarar för vikterna på bilen. I ditt fall så anser McLouis att bilen klarar mer än vad Fiat säger. Kolla vad Fiat har montera för däck. Det kan vara det som är skillnaden om tex Fiat monterar stddäck och McLouis monterar C däck.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Viktuppgifter som är olika

Låter logiskt tillika! Fast samtidigt är det lite märkligt om nån annan än chassibyggaren kan "bestämma" att det tål mer än chassibyggaren angav från början ;) Antar dock att det sker i samråd dem emellan. C-däck sitter det på den ja.

Hade dock varit ännu bättre om McLouis hade kunnat "bestämma" att den pallar för 3500 kg. 100 kg till kan vara skillnaden mellan lagligt och olagligt. Kommer nog dessutom att åka på vägning vid regbesiktning och känner då lite oro för att den kommer visa sig tyngre än de nu angiva 2950 kilona = ännu mindre maxlast än vad det redan är... I synnerhet som den är reggad för 7 personer(inkl förare då)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Viktuppgifter som är olika

Om jag förstått det rätt, så kan det bli mindre böter om bilen vägs upp till mer än den är regad för nu. Ökningen av överlasten blir lägre i %.
Leffe
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Viktuppgifter som är olika

Iofs, men tanken var väl primärt att jag skulle klara mig utan överlast då ;)
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Viktuppgifter som är olika

Det är tydligen lite skillnad på hur husbilar vägs i Sverige och Finland. Här är det full vatten- och bränsletank + en gasflaska som gäller. Till den vikten läggs sen en 75 kilos förare. Det som då blir över till maxvikten delas med 75 och heltalet blir max antal passagerare. Så i mitt fall blev bilen "tyngre" och så räckte det bara till 6 personer, i Finland var den reggad för 7. Jag kan tycka att det är lite väl stelbent att man inte själv kan få välja mellan att ha 7 personer i bilen och tom vattentank eller 6 personer och full vattentank. 6 personer räcker iofs till med råge så det är inte hela värden, men lite stelbent är det.
 
Toppen