F
F.d. 55552
Guest
Hej på er! Detta är mitt första inlägg här. Har nyligen köpt(importerat) en McLouis 560 med Fiat-chassi från Finland. Väntar på ursprungskontroll och tillfällig registrering som bäst, något som verkar ta minst 2 veckor i dagsläget...
Till funderingen då: Varför är det olika viktuppgifter på de två typskyltarna som finns på bilen? En sitter i motorrummet och en sitter på sidan av passagerarsidan. Den i motorrummet är ju uppenbarligen Fiats, den i kupén står det McLouis på.
På den i motorrummet står det:
3200
5200
1-1690
2-1750
På den i kupén:
3400
4300
1-1750
2-1900
Jag tolkar det som att Fiat själva anger totalvikten till 3200, tågvikten till 5200 och axeltryck fram/bak på 1690/1750 medan McLouis anger högre totalvikt och axeltryck, men klart lägre tågvikt. Kan alltså "påbyggaren" ange andra siffror än chassitillverkaren ger? Hur är det möjligt? kan iofs tänka mig att den lägre tågvikten kommer sig av att den har ett lång överhäng bak vilket gör att en ev. dragkrok hamnar längre bak än annars, men hur kan totalvikt och axeltryck vara högre? Kommer ju sen att regbesikta den och då verkar vägning bli aktuell pga avsaknad av CoC-dokument, skulle då helst vilja få till ännu högre totalvikt än 3400, men framförallt inte mindre(med tanke på motorrumsskylten)
Den har för övrigt 15-tums hjul så det är inget Maxi-chassi.
Till funderingen då: Varför är det olika viktuppgifter på de två typskyltarna som finns på bilen? En sitter i motorrummet och en sitter på sidan av passagerarsidan. Den i motorrummet är ju uppenbarligen Fiats, den i kupén står det McLouis på.
På den i motorrummet står det:
3200
5200
1-1690
2-1750
På den i kupén:
3400
4300
1-1750
2-1900
Jag tolkar det som att Fiat själva anger totalvikten till 3200, tågvikten till 5200 och axeltryck fram/bak på 1690/1750 medan McLouis anger högre totalvikt och axeltryck, men klart lägre tågvikt. Kan alltså "påbyggaren" ange andra siffror än chassitillverkaren ger? Hur är det möjligt? kan iofs tänka mig att den lägre tågvikten kommer sig av att den har ett lång överhäng bak vilket gör att en ev. dragkrok hamnar längre bak än annars, men hur kan totalvikt och axeltryck vara högre? Kommer ju sen att regbesikta den och då verkar vägning bli aktuell pga avsaknad av CoC-dokument, skulle då helst vilja få till ännu högre totalvikt än 3400, men framförallt inte mindre(med tanke på motorrumsskylten)
Den har för övrigt 15-tums hjul så det är inget Maxi-chassi.