• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktproblem

Deli

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30182
Medlemskap
2024
Hej. Hur gör jag för att öka lastvikten. För tillfället är totalvikten 3500 Kg vill öka den till 3850 Kg?
Mvh Leif Landtborg.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du kanske vet, men ökad totalvikt >3500 kg medför en del olägenheter, t.ex. besiktning varje år, sänkt hastighet i flera länder utanför Sverige plus en del annat.
Det kan man såklart leva med, men kan vara bra att känna till....
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Jag har många gånger sett att man tar upp som nackdel att man måste besiktiga husbilen varje år om man ökar totalvikten.
Det är ju en sanning med modifikation. Gäller det en ny bil och räknar på 5 år så sparar man in 3 besiktningar om man håller sig till 3500 kg.
Alla bilar som är äldre än 5 år ska besiktigas varje år.
/Leif C
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Blev nekad hjälp från tillverkaren Rapido. Tog då kontakt med Mercedes som ordnade erforderlig dokumentation för ökning från 3500 till maximala 3800 kg. Inga problem med besiktningen. Bilen är från -03.
Hur lyckades du med det?
Min påbyggare har konkat och när jag kontaktade Mercedes sa de att de bara kan intyga på ett tomt chassi.
På bilprovningens tekniska sa de att jag behöver intyg både från Mercedes och påbyggaren.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Den största nackdelen är att man kan bli av med körkortet och de e de inte värt.
Så resonerade jag också vid bytet mellan bil 1 och 2.
Nu ytterligare ett byte senare så funderar jag på att byta ner mig igen.
Denna gång till en plåtis eller ett smalare light - chassi som påbyggnad. Men har ännu inte funnit något lämpligt. Jag vill helst slippa ha de högre kostnader som tung husbil medför, samt böket med alla dessa boxar/transpondrar (som inte har någon standard, utan är olika i olika länder) som tung bil över 3,5 ton innebär.
Men hittills har det faktum att vi ofta haft barnen med oss har det hittills inte gått att köra lagligt med någon bil under 3,5t....
Men inom kort är det bara jag och frugan i bilen - så då kan det nog fungera åter med en Light bil. Och ändå ha vikt över för vinterns vinförråd på vägen hem.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Hur lyckades du med det?
Min påbyggare har konkat och när jag kontaktade Mercedes sa de att de bara kan intyga på ett tomt chassi.
På bilprovningens tekniska sa de att jag behöver intyg både från Mercedes och påbyggaren.
Har med årsmodellen att göra. Går nog inte på nyare. Mannen på Mercedes sa att är det en 03 kan jag hjälpa dig. Opus i Hudiksvall hade inga synpunkter.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej har en fiat dukato 92 totalv ikt 3100kg går det att ändra till högre tack på förhand
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
hej har en fiat dukato 92 totalv ikt 3100kg går det att ändra till högre tack på förhand
På vår bil finns en skylt i motorrummet som anger fram- och bakaxelns maxlast. Där fanns marginal till 3500 kg. Kollade lika bilar och det finns exemplar med 3500 och 3800 kg. Du måste kontrollera vad som gäller för din bil. Vill minnas att det blev 3850 kg om man lade ihop fram och bakaxel men Mercedes godkände max 3800 kg.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
På vår bil finns en skylt i motorrummet som anger fram- och bakaxelns maxlast. Där fanns marginal till 3500 kg. Kollade lika bilar och det finns exemplar med 3500 och 3800 kg. Du måste kontrollera vad som gäller för din bil. Vill minnas att det blev 3850 kg om man lade ihop fram och bakaxel men Mercedes godkände max 3800 kg.
Det är väldigt svårt att fördela lasten så att man får ens i närheten av max last på båda (alla) axlar. Även om man monterar in viktgivare runt om :)
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Det är väldigt svårt att fördela lasten så att man får ens i närheten av max last på båda (alla) axlar. Även om man monterar in viktgivare runt om :)
Vi brukar ha ca 100 kg till godo på 3800 kg. Har aldrig kontrollerat vikten per axel. Har vi tur kan vi klara oss på 3800 kg. Vet dock att den tidigare vikten aldrig räckt till. Problem med vikt per axel är väl detsamma på alla husbilar som inte har flera hundra kg tillgodo. Det kan dock aldrig bli sämre av att väga upp om det är möjligt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vi brukar ha ca 100 kg till godo på 3800 kg. Har aldrig kontrollerat vikten per axel. Har vi tur kan vi klara oss på 3800 kg. Vet dock att den tidigare vikten aldrig räckt till. Problem med vikt per axel är väl detsamma på alla husbilar som inte har flera hundra kg tillgodo. Det kan dock aldrig bli sämre av att väga upp om det är möjligt.
Det var bara en liten varning mot alltför optimistiskt tänkande. Ligger summan av max axelvikt nära totalvikt är dett viktigt att kolla med sin vanliga last.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
"" Om valet står mellan att köra lagligt på 3800 kg eller olagligt på 3500 kg lastvikt är valet lätt. Detta oavsett ev nackdelar. "

Den största nackdelen är att man kan bli av med körkortet och de e de inte värt.


Jag kanske inte förstått citterat inlägg rätt......hursomhelst.

En HB registrad med maxvikt 3500 kg som vid kontroll väger mer betraktas som övervikt och ger böter inget annat.

En HB registrerad på vikt över 3500KG kräver minst B-kort som är utfärdat före 1996 och ej återkallat vid något tillfälle efter 1996.
Om man som förare med B-kort av denna HB inte uppfyller dessa krav betraktas det som olovlig körning och då kan körkortet ligga illa till.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En HB registrad med maxvikt 3500 kg som vid kontroll väger mer betraktas som övervikt och ger böter inget annat.

Detta gäller så länge överskridandet av maxlast inte är större än 50 % (då kostar det 4.000 kronor). Vid övervikt på 51 % eller mer skickas ärendet till åklagare och då finns, vilket har påpekats flera gånger tidigare på detta forum, risken att körkortet blir indraget.

(För övrigt har husbilens totalvikt inte något med straffsatsen att göra, utan det är enbart med hur många procent man överskridit max lastvikt som har betydelse.)

Pålle
 
Toppen