• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktproblem. Igen

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Har hittat en Dethleff 6611 som skulle passa perfekt bortsett från att totalvikten är 3500 kg och tjänstevikten är 3120 kg. Nu är det en del utrustning på den så utan att ha vägt den är jag ganska säker på att den verkliga tjänstevikten lämnar lite utrymme för annat som kläder, hund, hustru mm
MEN, vi är ute efter en bil för två och nu till frågan:
Det finns en nedsänkbar säng framtill och min tanke var att montera bort den och då är frågan om det finns någon som har koll på vad den väger ungefär.
Det är ju en stomme, madrass plus en massa stag mm så några kilo borde det bli.
Taket ovanför ser snyggt ur och en taklucka finns det ju också.
Det ska enligt uppgift inte gå att väga upp den till 3850 kg tyvärr...
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Viktproblem. Igen

Jag har också en I6611 och vi vägde oss inför semestern 2012. Då var vi fullastede för en månads semester,vå personer, vatten påfyllt, fulltankat, cyklar och annat smått och gott i garaget. Då vägde vi exakt 3500 kg, vilket kändes tryggt. Vi har också extrasängen och lite andra småtillbegör monterat. Jag tror därför att det funnits lite marginal när bilen vägdes in från början vilket gör att det inte är överkänsligt med lastvikten. Jag har dock inte koll på hur mycket extrasängen väger, 50 kg kanske.

Hälsn
Bertil
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Viktproblem. Igen

Vilka bilar som kan vägas upp och vilka som inte kan beror väl på vilket chassi bilen är byggd på. Själv har jag en Dethleffs I6611, -08 som har en totalvikt på 4000 kg. Det kan jag säga att denna totalvikt behövs åtminstone för mig. Var gång jag har vägt bilen har ekipaget vägt 3960 kg. När det gäller sängen så står det i Dethleffs tekniska specifikationer för 2011 att "uppfällbar bädd" väger 55 kg.

Johan K.
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: Viktproblem. Igen

Tack så mycket för svar.
C:a 50 kg är ju åt rätt håll men det kanske ändå behövs större marginal.
Detta är ju ett känt problem och debatterat i flera trådar. Man kommer ju också in på b-kort och PB klass 2 och det svenska körkortsundantaget som hävdas starkt av handlarna men pratar man med transportstyrelsen blir svaret mer tveksamt och för att jag ska kunna köra runt i Europa utan att behöva tänka på vikter och körkortsklasser lutar det åt att jag tar c-kort och köper bil med minst 4000kg totalvikt.
Det nya c1-kortet verkar bli svårt för att de krav som ställs (färdskrivare, vikt mellan 4-7 ton) på den bil du ska köra upp i och ev öva/hyra av körskola för uppkörning verkar medföra att bilskolorna får svårt att få lönsamhet med att införskaffa en särkskild bil bara för c1-kortet. Det är det svar jag fått när jag ringt runt.
För c-1 måste man ändå läsa in hela teorin med vilotider etc och skillnaden blir bara att övningskörningen blir dyrare. Om man är normalbegåvad (återstår väl att se för min del) kostar ett c-kort 14-18 tusen. Har läst att ett inte alltför stort överlass i Tyskland kan gå löst på 10000 plus allt annat jox som det juridiska medför så det knuffar mitt beslut ännu mer åt c-kort och 4 ton:spinny:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viktproblem. Igen

Regner med at det blir mer som i Norge, der kommer og et C kort på 15 til 20 tusen og C1 ligger på mellom 10 og 15 tusen. Det er en enkler oppkjøring for c1 enn for C og noe mindre teori, vilotid og tilhørende er flyttet til yrkesdelen som kreves for yrkesmessig bruk. Ser ut til at norsk og tysk kjørkort opplæring og testing er svært like - har ikke sett detaljene rundt det finske opplegget, men det ser ut til at det også har tilsvarende rimeliger C1 enn C kort.
 
F

F.d. 55349

Guest
Sv: Viktproblem. Igen

Jag har en helintegrerad 6611, totalvikt 3850, utrustning Aldevärme, extra bodelsbatteri, solcell, markis och cykelställ. När jag väger husbilen med den last jag vill ha med mig, inget överdrivet (två cyklar, extra gasolflaska, lätta stolar och ett bord), tom gråvattentank, halv vattentank och halv dieseltank klarar jag mig på exakt 3850 kg. Dessutom är sambon och jag inga tungviktare. När vi köpte bilen pekade försäljaren på att det enligt pappren var överflöd av lastvikt, gå inte på det utan det viktiga är bilens verkliga vikt, kräv att få den vägd innan köp.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Viktproblem. Igen

Regner med at det blir mer som i Norge, der kommer og et C kort på 15 til 20 tusen og C1 ligger på mellom 10 og 15 tusen. Det er en enkler oppkjøring for c1 enn for C og noe mindre teori, vilotid og tilhørende er flyttet til yrkesdelen som kreves for yrkesmessig bruk. Ser ut til at norsk og tysk kjørkort opplæring og testing er svært like - har ikke sett detaljene rundt det finske opplegget, men det ser ut til at det også har tilsvarende rimeliger C1 enn C kort.

Här kommer en länk till en finlands svensk bilskola där ser ni priser
Kenths Ã…keri Ab - Aktuellt

Ha de Paffw
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viktproblem. Igen

Timetallene stemmer med de i Norge og Tyskland - ser ut til at det er et EU direktiv for opplegget.
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Sv: Viktproblem. Igen

Intressant läsning och intressanta svar. Bör väl tilläggas att man märker att det är nytt för körskolorna och att en del frågetecken kommer att rätas ut vad gäller priser mm för ett svenskt c1-kort men det känns väl som om man siktat lite för högt kan jag tycka när det gäller teoridelen.
Den bilen jag är intresserad av, Dethleffs 6611 helintegrerad, skulle enligt Fiat, som gjort chassiet, inte kunna vägas upp till 3850. När man hör av sej till danska Dethleffs som tydligen är brukligt när det gäller sånt här, så säger dom att det ska gå alldeles utmärkt! Två veckors leveranstid för ett intyg till en kostnad av c:a 3000 DKK
Så, jag ska börja med att väga bilen för att se vad diffen är mot tjänstevikten så får vi se om det blir tillräckligt spelrum......
 
Toppen