Blev i våras äntligen ägare till vår första husbil, en Hymer Tramp 654, stor lycka efter 20 år med husvagn. Letande information om husbilar hittade vi så småningom den här utmärkta hemsidan.
Efter mycket läsande bland alla inlägg här började vi fundera på vikten på husbilen, troligtvis körde vi omkring med övervikt.
Kontrollvägde bilen och till vår förvåning grundar sig tjänstevikten 3370kg enbart på full tank, samt en gasolflaska. Vilket betyder att när vi två klivit in är vi redan överlastade.
Tog kontakt med Fiat, vilka utfärdade ett intyg om att bilen klarar 3850kg, men nu till problemet – bilen är utrustad med Goldschmitt luftfjädring, vilken tydligen är eftermonterad.
I bilen finns ett tyskt papper typ regbevis där totalvikten med luftfjädringen är satt till 4000kg.
Finns det någon som vet, var och hur man får tag på ett intyg som duger åt svensk bilprovning? Finns det någon svensk återförsäljare eller måste man ta kontakt med Goldschmitts fabrik och i så fall duger det med ett tyskt intyg.
Inger & Christer
Efter mycket läsande bland alla inlägg här började vi fundera på vikten på husbilen, troligtvis körde vi omkring med övervikt.
Kontrollvägde bilen och till vår förvåning grundar sig tjänstevikten 3370kg enbart på full tank, samt en gasolflaska. Vilket betyder att när vi två klivit in är vi redan överlastade.
Tog kontakt med Fiat, vilka utfärdade ett intyg om att bilen klarar 3850kg, men nu till problemet – bilen är utrustad med Goldschmitt luftfjädring, vilken tydligen är eftermonterad.
I bilen finns ett tyskt papper typ regbevis där totalvikten med luftfjädringen är satt till 4000kg.
Finns det någon som vet, var och hur man får tag på ett intyg som duger åt svensk bilprovning? Finns det någon svensk återförsäljare eller måste man ta kontakt med Goldschmitts fabrik och i så fall duger det med ett tyskt intyg.
Inger & Christer