• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktigt om gasol?

F

F.d. 30486

Guest
Hej på er, jag är en riktig junior här och på detta med husbilar (27 år). Jag har precis köpt en Burstner Elegance -05a som jag hämtar ut från bilfirman nästa vecka.

Jag har försökt läsa på om gasol då jag förstått att hantaringen av den är mycket viktig. Kan ni hjälpa mig och dela med er av vad ni tycker är bra/dåligt, viktigt/oviktigt eller tänkvärt/onödigt angående gasol.

Alla fakta, tips och råd angående gasol uppskattas!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Eftersom bilen är 9 år gammal, bör du kolla när gasolanläggningen provtrycktes senast. Om det är flera år sedan, eller om det inte finns någon uppgift om det, bör det göras innan du börjar åka. Be också den som utför kontrollen att titta på slangarnas skick om han inte gör/kommenterar det spontant.
Gasol får ej vara igång på färjor och på bensinmackar.
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Eftersom bilen är 9 år gammal, bör du kolla när gasolanläggningen provtrycktes senast. Om det är flera år sedan, eller om det inte finns någon uppgift om det, bör det göras innan du börjar åka. Be också den som utför kontrollen att titta på slangarnas skick om han inte gör/kommenterar det spontant.
Gasol får ej vara igång på färjor och på bensinmackar.

Bilen bör väl förhoppningsvis levereras med provtryckt system om det är en seriös firma?

Okej tack!
Ja jag köper bilen från Upplands Bilforum. De verkar seriösa och skulle genomföra massor av kontroller. Men ska lägga märke till om de har genomför dessa kontroller vid avhämtning.
Fler tips mottages gärna! :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Viktigt om gasol?

Jag säger som jag brukar, När du bytt flaska, öppna och stick dit näsan. Luktar det skit så gör om! :yes:
>Blasse

Vadå gör om???? förstår inte vad du menar! Både Niklas och jag behöver en förklaring.
Lycka till Niklas med din nya bil. Inte vanligt med så unga husbilsåkare. Hoppas du kommer att trivas här i klubben och med bilen.
Gasol är inte så farligt som man vill göra gällande. Men man ska ha respekt för det kan bli farligt om man inte håller "grejorna" i ordning. Jag provtrycker min anläggning varje år inför sommaren. Vissa campingar kräver att anläggningen ska vara provtryckt innan du får köra in.
En gasvarnare är också en bra investering kostar från 400:- till uppåt ett par tusen.
//Tommy :):):):):)
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Vadå gör om???? förstår inte vad du menar! Både Niklas och jag behöver en förklaring.
Lycka till Niklas med din nya bil. Inte vanligt med så unga husbilsåkare. Hoppas du kommer att trivas här i klubben och med bilen.
Gasol är inte så farligt som man vill göra gällande. Men man ska ha respekt för det kan bli farligt om man inte håller "grejorna" i ordning. Jag provtrycker min anläggning varje år inför sommaren. Vissa campingar kräver att anläggningen ska vara provtryckt innan du får köra in.
En gasvarnare är också en bra investering kostar från 400:- till uppåt ett par tusen.
//Tommy :):):):):)

Tack Tommy!
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Viktigt om gasol?

Vadå gör om???? förstår inte vad du menar! Både Niklas och jag behöver en förklaring.
Lycka till Niklas med din nya bil. Inte vanligt med så unga husbilsåkare. Hoppas du kommer att trivas här i klubben och med bilen.
Gasol är inte så farligt som man vill göra gällande. Men man ska ha respekt för det kan bli farligt om man inte håller "grejorna" i ordning. Jag provtrycker min anläggning varje år inför sommaren. Vissa campingar kräver att anläggningen ska vara provtryckt innan du får köra in.
En gasvarnare är också en bra investering kostar från 400:- till uppåt ett par tusen.
//Tommy :):):):):)


Stänger igen och skruvar av kopplingen och skruvar på igen. Kanske luddigt skrivet. Såklart provtrycker även jag anläggningen regelbundet och självklart gasvarnare.
>Blasse
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Viktigt om gasol?

ock det är inte fel att byta slangarna vart tredje elller femte år, och är du osäker på nogot så låt en expert göra det,

På slangarna som går från flaskorna vid reduceringsventilen så finns ett sista förbrukningsdatum tryckt på slangen. Respektera det datumet
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Det behövs bara såpa och vatten i en blomsprutflaska.

Det brukar finnas kopplingar i rördragningen som sitter illa till och är svåra att nå. Provtryckning avslöjar om det finns läckor någonstans.

Såpvatten använder jag på kopplingarna ute i gasolskåpet efter varje påfyllning/byte när slangkopplingen varit av.
 
Toppen