• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktig om GPS i Schweiz

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Jeg leser på Dansk Camping Union sine sider at det er forbudt å bruke GPS med fartkameravarsling i Sveits. Da kan du risikere at politiet konfiskerer din GPS!

Dette synes jeg er håpløst. Det betyr jo at kameraene kun er satt opp for å tjene mest mulig penger og ikke for å holde hastigheten på et lovelig nivå!

Les mer her: Dansk Camping Union

Kjør pent i sommer!

mvh Magne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Viktig om GPS i Schweiz

Men hur gör man då ?

Jag har ingen aning om hur man stänger av den.
Men om man inte har laddat in POIs om kameror i det landet så kan det väl inte vara olagligt.....
ds
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Viktig om GPS i Schweiz

GPS'er har ofta instickskort (t.ex Garmin 760) och jag har löst detta enligt följande;

1) laddat alla POI's (exkl fartkameror) på GPS'ens hårddisk!
2) laddat POI's för fartkameror på instickskortet som vid behov kan tas ut ur GPS'en!

Före poliskontroll eller dyligt, tas instickskortet bara ut ur GPS'en och inga fartkameror finns då längre kvar i GPS'en!
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Viktig om GPS i Schweiz

Om det är som artikeln beskriver så verkar lagen i Schweiz lite panikslagen...

Skall man förbjuda utrustning som kan varna för kameror - hur gör man då tex med de integrerade apparaterna som innehåller både DVD, radio, backkameramonitor och GPS?

Oövertänkt värre...

DS
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Viktig om GPS i Schweiz

DS,

Tråkigt men sant, en kompis till mig blev av med sin PDA där Tom Tom och fart kameror var installerade. Han visste om den lagen så han höll PDA avstängd under färd genom Schweiz men det hjälpte inget i och med att den satt monterad med en sugknapp vid framrutan, med andra ord ingen ursäkt från Schweiziska myndigheter.

Bästa är att undvika landet ifall man vill GPS igång eller ha den på ett annat ställe och kopplar i en blåtand örmussla ;)
 
Toppen