• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktfunderingar

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Hej

Bilen ska väga 3070 kg inkl förare, bränsle och vatten. Och det är riktigt att det bara är en vikt på papperet. Självklart måste vi väga bilen själva. Nu är bilen godkänd för 4,5 ton, men vi är tveksamma om vi ska väga ner den till 3,5 ton?Eftersom bilen finns i Tyskland har vi inte sett den ännu. Vi ska bara vara två i bilen, men vill absolut ha med oss cyklar, utemöbler och grill. Sen är det bra med lite tillgodo när man ska handla på väg hem från Tyskland, även om inte det är det viktigaste. På vår förra husbil kunde vi lasta ca 600 kg, och man vänjer sig lätt vid att inte behöva tänka så mycket på vikten.

Hälsningar Ingegerd
 
J

Jarn

Guest
Sv: Viktfunderingar

Du skriver att den är godkänd för 4,5 t och ni funderar på att väga ner den?

Jag köpte en ny husbil i Tyskland 2009 och den var godkänd för 4,0 t men jag bad dem att registrera den för 3,5 t. Vilket gjordes.
När jag kom till Sverige godkände de inte att registrera den för 3,5 t eftersom den var godkänd för 4,0 t som stod på typskylten.

Ett moment 22 uppstod, för de godkände inte heller att registrera den för 4,0 t eftersom det stod 3,5 t på reg.bevisen från Tyskland.

Så jag stod där på Bilprovningen med en bil som de vägrade registrera i Sverige!!

Efter många samtal från mig till alla möjliga instanser och två timmar senare, så gick de till sist med på att registrera in den om jag kunde visa upp original CoC brevet och då gick de på uppgifterna där, vilket var 4,0 t.
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Hej Roland

Det är handlaren i Tyskland som säger att det finns möjlighet att väga ner bilen.
Med typskylt menar du då den dekalen som som sitter i motorrummet? Vi har fått COC-intyget, och på det står det 4,5 ton. Hade du inte möjlighet att få ner vikten till 3,5 ton? Hade du behövt ett annat COC- intyg och typskylt som visar samma sak som COC-intyget?

Hälsningar Ingegerd och Bo-A
 
J

Jarn

Guest
Sv: Viktfunderingar

Hej, ja det var samma för mig, handlaren föreslog och sa att det gick bra att väga ner den. Vilket accepteras i Tyskland utan ändring av typskylt, men ej i Sverige.

Nej jag menar den typskylten som är mera som en dekal, som i mitt fall satt på utsidan av bilen på sidan vid bakhjulet. Där står godkännandenummer, chassienummer, totalvikt, fram o bakaxelvikt m.m.

Ja Bilprovningen hävdade att den typskylten skulle visa 3,5 t om jag ville ha den registrerad för det.
CoC intyget behöver man inte visa om allt stämmer enligt Bilprovningen.
Nu fick jag ju ta fram det för att överhuvudtaget få den inregistrerad.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Det är ett typiskt nybörjar fel att inte tänka på lastvikten när man köper sin första husbil.
Själv hade jag inte en tanke på detta, när vi köpte vår första Dethleffs 3,5 ton.
Jag trodde i min enfald att Dethleffs hade sett till att det fanns marginaler för packning.
Helt ovetandes körde vi omkring i Europa med en husbil som var belagd med körförbud.

Nu är vi inne på vår tredje husbil och vet vilka egenskaper som man skall ta hänsyn till.

Och just lastvikten är en sådan egenskap som måste uppfyllas ifall man inte vill köra omkring med en ständig oroskänsla för överlast.

Men det är inte många husbils tillverkare på marknaden som bygger in ordentliga lastvikter.

Concorde är en av dem och har riktigt bra marginaler.
Vår nuvarande har en lastvikt på 1600 kg vilket innebar att man aldrig behöver fundera på vad man lastar.

Problemet med överlast är att det ses som ett mycket allvarligt trafikbrott och böterna är därefter.

Min svåger blev tagen med endast 80 kilos överlast och fick böta 2000 kronor.
Och 80 kilo är felräknings kilo i husbilssammanhang.
- Bara ett par flak öl för mycket.

//T
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Våran var registrerad 3500kg i alla papper fast "någon" hade glömt att sätta dit typskylten med 3500kg. Med "3650kg" så det blev tvärstopp vid regbes.
Jag tog en rövare och beställde en ny typskylt (efter egen design) med rätt vikter från Collinder märksystem.
Efter det gled den rakt igenom.

Peter :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktfunderingar

Bara en fundering i detta ämne!!!

När man läser och förstår att det onekligen finns en massa fallgropar så undrar man :
Med denna enorma mängd husbilar som finns till salu i Sverige vinner man då så mycket på importera själv?
Det finns ju över 4000 husbilar till salu bara på Blocket.se, sen tillkommer alla handlare o.s.v.
Om man köper själv i Sverige så har man mera tid på att kolla sitt tilltänkta objekt bättre!
Man kan kräva en riktig vägning av den husbil man är intresserad av, man kan göra en väldigt genomgående undersökning innan köp.

Snacka om att det är Köparens marknad här nu!

Detta var bara en fundering från min sida och återkopplingen till tråden är ju detta med att verkligen få tid på sig att kolla upp detta med vikter noga.

Anders
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Bara en fundering i detta ämne!!!

När man läser och förstår att det onekligen finns en massa fallgropar så undrar man :
Med denna enorma mängd husbilar som finns till salu i Sverige vinner man då så mycket på importera själv?

Anders

För våran del var det att få en 2012:a i Tyskland till priset av en 2007:a i Sverige.

Peter :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktfunderingar

Jaså, det är så stor skillnad, men då förstår man ju lite mer:oops:. Jag har ingen koll på husbilspriser utomlands. Mina tankar gick åt hållet, att finns det en sån uppsjö av beg.husbilar i Sverige så borde det ju även visa sig på prisbilden här hemma också.

Fast i fråga om entusiastbilar så är det tvärtom, mycket dyrare att köpa en sådan övriga Europa än här i Sverige. :D
 

pjoel56

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021
Sv: Viktfunderingar

Jaha, det här med vikt låter inte enkelt. Vi åker till Holland imorgon för att hämta en husbil med totalvikt 4000 kg. I holland har dom haft den reggad för 3500 kg, men eftersom det är en 4000 kg bil så ska det inte vara några problem att regga den för det enl. säljaren. Det verkar som det är Holländska regler.
Vad jag har förstått så måste det stå samma vikt på regbevis och skylten på bilen för att det ska bli rätt och det går aldrig att typa om bilen för en annan totalvikt.:confused:
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Det måste ju vara något fel på bestämmelserna när man inte kan ändra vikten neråt. Sunt förnuft säger väl att en husbil som godkänts för 4 eller 4,5 ton måste kunna klara 3,5 ton också? Vi kommer nog att låta bli att sänka vikten på vår tilltänkta nya husbil för att vara på den säkra sidan när det gäller övervikt. Annars är det ett väldigt bra tips att göra sin egen dekal. Inte klokt egentligen att det gick igenom!

Ingegerd och Bo-A
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Det måste ju vara något fel på bestämmelserna när man inte kan ändra vikten neråt. Sunt förnuft säger väl att en husbil som godkänts för 4 eller 4,5 ton måste kunna klara 3,5 ton också? Vi kommer nog att låta bli att sänka vikten på vår tilltänkta nya husbil för att vara på den säkra sidan när det gäller övervikt. Annars är det ett väldigt bra tips att göra sin egen dekal. Inte klokt egentligen att det gick igenom!

Ingegerd och Bo-A

Hej!
Regelverket är krångligt.
Det räknas på en lastvikt per passagerare. En 3500kg bil godkänd för 3 passagerare kan alltså inte har för låg lastvikt. Oavsett hur många ni i realiteten är i bilen.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Tjäntevikten på papperet är angett av fabrikanten och är en ganska naken bil, vilket gör att man får en godkänd lastvikt.
Dom får inte göra en bil med för liten lastvikt, därför väger man bilen så naken som möjligt, samtidigt som man vill vara under 3,5 ton i totalvikt.

Om bilen är begagnad, ta reda på vad den väger nu och vilken utrustning den har, innan ni köper den.
Med stor säkerhet är den kompletterad med en del utrustning sedan fabriksvikten.
När ni får hem bilen vill ni kanske ha en annan eller mera utrustning.
Exempel: cykelställ m cyklar, markis, solceller med extra batteri, stödben, resrvhjul, innerskärmar, stänkskydd, större TV, 220-inverter, extraljus, mattor, osv, osv!
Varje del kanske inte väger så mycket men tillsammans blir det en del.

Några nackdelar över 3,5 ton:
Vissa, eller många städer är stängda för fordon över 3,5 ton.
Besiktning samma månad varje år.
Om bilen reg.besiktas här efter 2011 blir det en högre skattsats, dock även under 3,5 ton.
Omkörningsförbud på vissa vägar då den räknas som tung över 3,5.
Lägre hastighet och högre vägavgifter på betalvägar bl a i Österrikie.
Kostnad för intyg och typskylt från fabrikanten kostade oss 7000:- + vägning och reg-bes. när vi vägde upp våran till 3850 från 3500kg. Vet inte om det är samma om man vill väga ner den.

Trots allt föredrar jag uppvägningen och vara lagloydig emot att bli av med körkort eller höga böter.
Övervikt i Sverige räknas dessutom i % på lastvikten inte på totalvikten som flera Euro-länder tillämpar.

Lycka till!
Mvh.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Viktfunderingar

Vår förra bil, som var vår första husbil, en mycket välutrustad Hymer B654SL -07, vägde högsta tillåtna vikt, 4 000 kg, med nästan fulla tankar och två personer samt en lättare semesterpackning. Med fulla tankar kunde min fru inte följa med om vi skulle klara oss under tillåten totalvikt.
Enligt Hymers viktspec skulle vi haft ett par hundra kg tillgodo, tyvärr stämde detta inte så vid lite inköp i Tyskland på hemvägen vägde vi en bra bit över 4 000 kg.
Det var delvis vårt eget fel som beställde bilen med all utrustning men man kan ju tycka att försäljaren kunde hjälpt till med viktberäkningen vid beställningen, speciellt eftersom vi då var noviser
Vår nuvarande bil beställde vi med högsta tillåtna totalvikt, 4 500 kg, så nu har vi närmare 400 kg tillgodo med fulla tankar och semesterpackning, känns skönt.
Tycker det känns mycket bättre med den marginalen och tar gärna de små nackdelar vikten medför.
I t ex Österrike finns bra alternativa vägar till motorvägarna och i Tyskland kör vi mycket hellre landsvägar i st f autobahn, förutom att vi får se mycket fina platser slipper vi långtradartågen.
Inte har vi upplevt att man inte får åka in i städer heller, möjligtvis kan absoluta centrum i någon enstaka stad vara ej tillåten för tyngre bilar, men detta har vi aldrig upplevt som något problem.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Tjäntevikten på papperet är angett av fabrikanten och är en ganska naken bil, vilket gör att man får en godkänd lastvikt.
Dom får inte göra en bil med för liten lastvikt, därför väger man bilen så naken som möjligt, samtidigt som man vill vara under 3,5 ton i totalvikt.

Jag vet av egen erfarenhet att detta inte alltid stämmer. Vår bil har en tjänstevikt på 3 170 kg. Vi har vägt den flera gånger med den packning vi har på våra resor och den väger då 2 860-2 900 kg.

Kollade då med importören som berättade att de registrerar alla bilar med det som fullutrustade bilar vägar, vår är inte maxutrustad så vi har alltså god marginal. Så kolla vad bilen väger istället för att tro på allt som skrivs.

/Håkan
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Det är ett typiskt nybörjar fel att inte tänka på lastvikten när man köper sin första husbil.
Själv hade jag inte en tanke på detta, när vi köpte vår första Dethleffs 3,5 ton.
Jag trodde i min enfald att Dethleffs hade sett till att det fanns marginaler för packning.
Helt ovetandes körde vi omkring i Europa med en husbil som var belagd med körförbud.

Nu är vi inne på vår tredje husbil och vet vilka egenskaper som man skall ta hänsyn till.
Och just lastvikten är en sådan egenskap som måste uppfyllas ifall man inte vill köra omkring med en ständig oroskänsla för överlast.

Men det är inte många husbils tillverkare på marknaden som bygger in ordentliga lastvikter.
Concorde är en av dem och har riktigt bra marginaler.
Vår nuvarande har en lastvikt på 1600 kg vilket innebar att man aldrig behöver fundera på vad man lastar.

Problemet med överlast är att det ses som ett mycket allvarligt trafikbrott och böterna är därefter.
Min svåger blev tagen med endast 80 kilos överlast och fick böta 2000 kronor.
Och 80 kilo är felräknings kilo i husbilssammanhang.
- Bara ett par flak öl för mycket.

//T
GOKVÄLL
När jag köpte min första hb ock inte tängte på lstvikten så kunde det ha slutat med
katrastrof ommvi hadde blivit tagna i kontroll bilen var 3500 kg regad
4 pers åker till finlan på rally ock på vägen dit våger vi bilen som då väger 4000 kg
utan nogon stor packning
TOMMY


man får verkligen se upp
TOMMY
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Har haft en Hymer B 684 - 99 ny med vikt 3500kg, Typskylten 3850kg. Köpte ny på Hymercenter Örebro. Ny bil nr 2 var en B654 -06 med vikt 3500kg och typskylt 3850kg. Båda var ju typade av handlaren i Sverige. Är det något nytt att Typskylten måste stämma med registreringshandlingarna eller är det bara på direktimporterade bilar? Bilen tål ju fortfarande 3850kg men vi får bara ha maxvikt 3500kg när reg.-handlingarna säger det. Det har ju mera med att vi ska få köra dem på B-kort. Nu är den nya på 5,3 ton. Vi körde till i Italien i somras genom Österrike. Köpte vanlig Vinget av misstag både ner och upp. Den gången gick det bra men vi gör inte om det nu när vi vet att annat gäller. Vad jag kan räkna ut så kostar det ca 2x36 Euro via Salzburg och söderut i stället för ca 2x8Euro. Åker ju bara en gång/år så det spelar ingen större roll. Likadant med färjan som blir 400 :- dyrare ToR mot en HB på max 6 meter. Tycker det är försumbart jämfört med att ha för liten HB. Vi använder den året runt och på vintern behöver man ha ändå mera/tyngre kläder mm med sig. Det går tom ganska bra att tuffa på i 80 km/t (90) på motorvägarna i resten av Europa. Frankrike 90/km/t trots att vi var vana vid personbilsfart (nästan) tidigare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Man måste skilja på vad man menar med typskylt. Fordonstillverkaren (Fiat) sätter en typskylt med vad dom max garanterar bilen för. Påbyggaren som har det slutliga ansvaret för bilens totalvikt och körsäkerhet sätter därefter sin beräknade vikt på bilen plus lastförmåga och får då fram en totalvikt som han anser är säker. Monterar därefter sin typskylt på bilen och utfärdar ett COC intyg. Varför just 3500 kg blivit så vanligt beror på dom tyska lagarna.
Den typskylt som bilprovningen är intresserad av är den som påbyggaren sätter dit men den får aldrig överstiga de vikter som fordonstillverkaren(Fiat) har satt.
Den kan sitta i motorrummet intill fordonstillverkarens skylt eller på annat ställe på påbyggnaden. Är alltid märkt med påbyggarens namn.
Vill lägga till följande:
Påbyggaren kan senare efter förfrågan utfärda ett intyg där han garanterar att bilen klarar en högre belastning och på så sätt höja totalvikten. Detta kan han göra under lite olika omständigheter men aldrig över de värden som fordonstillverkaren (Fiat) satt på sin typskylt. Han kan inte heller utfärda ett nytt COC intyg om bilen redan tagits i bruk.
En anledning kan vara att totalvikten satts låg för att anpassa bilen till villkoren som gäller i Tyskland. Då behövs nästan aldrig några förändringar av bilen utan bara en ny typskylt och ett intyg om detta.
En annan anledning kan vara att om bilen utrustas på ett visst sätt så kan han också godkänna detta. Det kan t.ex vara byte till starkare fjäderblad,montera hjälpluftfjädring etc etc. Då utfärdas en ny typskylt och ett intyg om vilka förutsättningar som villkoras för denna höjning av totalvikten skall vara möjlig. Detta kontrolleras sedan av bilprovningen vid en reg.besiktning av bilen. Har haft ingående samtal med tekniker på Hobby i Tyskland angående detta och vad som gäller, i vilket fall hos dem.
Om bilen fortfarande är registerad i Tyskland så är det lite lättare. Då kan man t.ex montera hjälpluftfjädring av tiilverkare som låtit testa sina produkter hos tyska TÜV och fått intyg på detta s.k Gutachtensammlung där det villkoras vad som gäller och då behövs ingen ny typskylt utan föraren visar upp dessa Teilegutachten för t.ex polisen. Så skall totalvikten höjas så se till att få gjort det i Tyskland om möjligt. Däremot måste alltid en typskylt från tillverkaren om den nya totalvikten finnas på bilen om den skall importeras till Sverige och godkännas av bilprovningen för den högre vikten.
 
Senast ändrad:

krister

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1097
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

hade nyligen tankar om att byta min Adria Win mot en nyare Adria Twin som jag kollade på.Den hade långbädd och 6,46 lång tot.vikt 3500kg.Till min förvåning hade den ca 125kg lägre lastvikt än min nuvarande med tot.vikt 3300kg,detta pga högre tjänstevikt.Man kan alltså inte ta för givet att högre totalvikt ger högre lastvikt.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Har en husbil klassad PB klass två. Typad för 3650kg. Samma bil finns som 3500kg.
Lastförmågan är 460kg. Funderar på att typa ner till 3500kg.
Är det möjligt? Underlättar för resa i utlandet. Någon som vet?
 
Toppen