• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktfunderingar

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Hej

Vi tänker importera en husbil och har möjlighet att välja en vikt över 3,5 ton.
Det skulle vara intressant att höra lite olika synpunkter på för- och nackdelar med en högre respektive lägre totalvikt. Är det någon som vet om vikten har någon betydelse för fordonsskattens storlek?

Bo-A och Ingegerd
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Viktfunderingar

Över 3,5 ton:
  • kostar mer i skatt
  • kan den registreras som personbil klass II så kräver det C-körkort eller ett B-körkortet taget före 1997-?? (minns inte månaden)
  • Ny lag gör att nyregistrerade husbilar över 3,5 ton inte kan registreras som personbil klass II. (Har den lagen trätt i kraft ännu? Hur det är med begagnade importerade bilar är jag osäker på)
  • Högre vikt ger mer lastkapacitet och därmed större säkerhet mot överlast. I värsta fall ger 3,5 ton överlast innan man lastat.
  • Över 3,5 ton betyder lägre maxhastighet i flera europeiska länder. På sina ställen max 80 km/h.
Hmm, kommer inte på något mer.
Jag reserverar mig för att jag fattat något fel. Men det lär väl andra påpeka :p:
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027
Sv: Viktfunderingar

Samma skatt som 3,5 ton
Slippa dryga böter för överlast (många har en last vikt på 200-300 kilo)
Besiktning varje år vid ny bil de första 4 åren
Hastighet i många länder upp till 7,5 ton
Jag tror att om man får böter för övervikt så har man redan tjänat in att välja 3,5 ton plus
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Viktfunderingar

Vi väljer husbil med maxvikt 3,5 ton för att:
- Ha fri fart när vi kör
- Slippa vägavgiftsstrul
- Våra barn skall kunna låna den
- Tror på ett bättre 2:a handvärde i framtiden

/ Thomas

Att man skulle ha fri fart när man kör är väl lite vårdslöst med sanningen, sen vet jag inte om vägavgifterna är struligare heller. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktfunderingar

Vi väljer husbil med maxvikt 3,5 ton för att:
- Ha fri fart när vi kör
- Slippa vägavgiftsstrul
- Våra barn skall kunna låna den
- Tror på ett bättre 2:a handvärde i framtiden

/ Thomas

Håller med!
Det gäller att hitta så stor bil som möjligt med en BEVISAD VÄGD lastvikt på minst 450-500 kg. Gör man det så TROR jag att det är en bil man i alla fall inte förlorar så mycket på!

Våran Eriba 697 (mittsäng)ligger på 3850 kg i totalvikt och jag är hundra på att den skulle funka fint för oss i 3500kg utförande, fast då kanske vi inte kan fylla bilen med starkvaror efter utlandsresan, men hur viktigt är det egentligen;).
Sist vi kom hem så vägde vi bilen på bilprovningen! Då hade den full semesterpackning samt ca 200 kg extra från Calles:cool:. Ca 20 liter diesel och tomma tankar i övrigt. Då vägde bilen 3540 med rätt axellast. Inte illa!

Sen är det ju alltid en personlig fråga vad man vill ha! Några kanske vill ha en bil som är mycket påkostad med homogen trä o.s.v.
Kanske håller sig inom Sveriges gränser och inte bryr sig om avgifter. Alltså en fråga om hur man har tänkt att nyttja fordonet och vad som just ni tycker är viktigt!

Ja, det är många frågor runt detta ämne.

En sak är i alla fall klart!!!! Är man det minsta osäker så försök få all hjälp som finns och var lite extra lyhörd mot vad försäljarna säger:oops:

Det är ju en stor sorg om man inte känner sig tillfreds efter ett köp.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Bo-a och Ingegerd !

Om ni står i valet och kvalet mellan att köpa en husbil som har en totalvikt på över 3.500 kg eller ej, så ska ni absolut göra det - köpa den tyngre alltså !!!

Vi har tidigare ägt husbilar med en totalvikt under denna gräns och det har nästan alltid medfört problem - i vart fall när man åker utomlands och oftast är i behov av högre lastkapacitet.

Den husbil vi har nu lastar nästan 1.000 kg och vid årets semester i utlandet, så lastade vi medvetet mer i husbilen mot vad som i "normala" fall är nödvändigt och detta mot bakgrund av att vi på sensommaren i år drar ner till syd-Spanien för övervintring. Då behöver man i allmänhet mer grejer med sig (tycker vi) och då är denna extra lastkapacitet guld värd !

När vi reste hem från Tyskland i höstas, så stannande vi vid 2 av de vågar som är öppna för allmänheten i Sverige - en strax innan Jönköping när du åker E-4:an norrut och den andra i Nyköping. Vi hade köpt på oss en hel del öl och vin (ska sanningen fram så var det massor av kilon), som vi lastade i garaget och framför allt i dubbelgolvet på husbilen.
Vid kontrollvägningen strax innan Jönköping vägde vi 4.940 kg och i Nyköping 4.905 kg (skillanden beror naturligtvis på konsumtion av diesel) - mer tur än skicklighet kanske att vi estimerade lasten så väl...

Som flera skrivit här före oss, så är det ju så att åtskilliga nya husbilar idag har en lastkapacitet på max ett par hundra kilo, så rådet än en gång är - köp en husbil som klarar 5 ton eller mer.

Nackdelarna med dessa tyngre husbilar är försumbara tycker vi, som t.ex. högre vägavgifter på motorvägarna i Frankrike, Italien, Tyskland och Österrike. Då väljer man vanliga landsvägar till största delen varvat med kanske några 10-tal mil på motorväg.
I övrigt finns det inga nackdelar - att behöva besiktiga husbilen varje år kan jag stå ut med utan problem !

Mvh
Bosse och Gerd
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Viktfunderingar

Om ni står i valet och kvalet mellan att köpa en husbil som har en totalvikt på över 3.500 kg eller ej, så ska ni absolut göra det - köpa den tyngre alltså !!!
Mvh Bosse och Gerd

Ärd det inte bättre och framför allt billigare att köpa en bil med vikt under 3,5 ton och se till att lastkapaciteten är betryggande, inte bara på papperet. Jag tänker på vägavgifter, broavgifter och färjeavgifter. Om man som jag gillar att resa i Norge är det en himmelsvid skillnad. Egentligen borde bilen vara max 6 meter också!
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

Bo-a och Ingegerd !

Om ni står i valet och kvalet mellan att köpa en husbil som har en totalvikt på över 3.500 kg eller ej, så ska ni absolut göra det - köpa den tyngre alltså !!!

Vi har tidigare ägt husbilar med en totalvikt under denna gräns och det har nästan alltid medfört problem - i vart fall när man åker utomlands och oftast är i behov av högre lastkapacitet.

Den husbil vi har nu lastar nästan 1.000 kg och vid årets semester i utlandet, så lastade vi medvetet mer i husbilen mot vad som i "normala" fall är nödvändigt och detta mot bakgrund av att vi på sensommaren i år drar ner till syd-Spanien för övervintring. Då behöver man i allmänhet mer grejer med sig (tycker vi) och då är denna extra lastkapacitet guld värd !

När vi reste hem från Tyskland i höstas, så stannande vi vid 2 av de vågar som är öppna för allmänheten i Sverige - en strax innan Jönköping när du åker E-4:an norrut och den andra i Nyköping. Vi hade köpt på oss en hel del öl och vin (ska sanningen fram så var det massor av kilon), som vi lastade i garaget och framför allt i dubbelgolvet på husbilen.
Vid kontrollvägningen strax innan Jönköping vägde vi 4.940 kg och i Nyköping 4.905 kg (skillanden beror naturligtvis på konsumtion av diesel) - mer tur än skicklighet kanske att vi estimerade lasten så väl...

Som flera skrivit här före oss, så är det ju så att åtskilliga nya husbilar idag har en lastkapacitet på max ett par hundra kilo, så rådet än en gång är - köp en husbil som klarar 5 ton eller mer.

Nackdelarna med dessa tyngre husbilar är försumbara tycker vi, som t.ex. högre vägavgifter på motorvägarna i Frankrike, Italien, Tyskland och Österrike. Då väljer man vanliga landsvägar till största delen varvat med kanske några 10-tal mil på motorväg.
I övrigt finns det inga nackdelar - att behöva besiktiga husbilen varje år kan jag stå ut med utan problem !

Mvh
Bosse och Gerd

Hej du haddeväl inte tullat på lasten från jönköping till nyköping
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Viktfunderingar

EVTOAK !

Du tog med tassarna i syltburken..., jo, vi övernattade i Gränna...!!!

Mvh
Bosse och Gerd
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Viktfunderingar

Vi väljer husbil med maxvikt 3,5 ton för att:
- Ha fri fart när vi kör
- Slippa vägavgiftsstrul
- Våra barn skall kunna låna den
- Tror på ett bättre 2:a handvärde i framtiden

/ Thomas

Vi har valt husbil under 3500kg av just dessa anledningar. Visserligen lite mindre bil än tidigare (6,79) men det är fullt tillräckligt. Även om man kan välja Go Box fria vägar i Österike så är det ändå en större frihet att kunna köra vilka vägar som helst. Nu kommer även en ny kundgrupp, familjer som har tagit körkort efter 1996 och de har inte samma möjlighet att välja tyngre HB. Detta kommer säkert om några år att påverka andrahandsvärdet.
500 -600 kg i lastvikt bör ni dock ha för att vara på säkra sidan.

Lycka till med ert husbilsköp!
Hälsning
Bertil
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.196
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Viktfunderingar

Jag köpte en husbil 2010 med totalvikten 4000 kg och en lastvikt på 570 kg och trodde att detta skulle räcka hur långt som helst för två personer. Men efter diverse extra utrustning så som markis, bränslecell, TV med mera och alla prylar man vill ha med; utemöbler, cyklar, kläder, mat och så vidare, har jag vid kontroller vägt 3960 kg. Jag får alltså tänka mig för när jag lastar för resan. Men som många mycket riktigt påpekat så är behovet väldigt olika för olika personer beroende på vad man vill kunna bedriva för sysselsättningar när man är ute och åker.

Johan K.
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Sv: Viktfunderingar

Hej

Det var klokt tänkt Bertil!

Vi har tänkt oss att köpa en Eura Mobil med dubbelgolv. Den väger 3070 kg med markis och cykelställ. Då får vi en lastvikt på 430 kg, och vi är osäkra på om det räcker. Men vill man ha en -hoppas vi - lite rejälare vinterbil så känns detta som ett bra alternativ. Den stora motorn på 160 hästar väger väl också en del extra, men kan vara ett plus den dagen man vill sälja.

Bo-A och Ingegerd
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Viktfunderingar

430 kg lastvikt kan väl räcka till om ni inte tänker att ta halva bohaget med er för att övervintra etc. Om ni är fler än två som tänker åka med så försvinner det ju snabbt en massa kg för packningen. För min del skulle det varahelt OK med 430 kg med tanke på de behov som jag har och som jag nämnde tidigare.
Fundera över hur ni tänker använda bilen och vad ni vill prioritera. Det finns både för och nackdelar med en bil över 3500 kg, nackdelen med bil max 3500 kg är ju egentligen bara lastvikten men för två personer bör ju430 kg räcka till.
Bertil
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Viktfunderingar

Hej

Det var klokt tänkt Bertil!

Vi har tänkt oss att köpa en Eura Mobil med dubbelgolv. Den väger 3070 kg med markis och cykelställ. Då får vi en lastvikt på 430 kg, och vi är osäkra på om det räcker. Men vill man ha en -hoppas vi - lite rejälare vinterbil så känns detta som ett bra alternativ. Den stora motorn på 160 hästar väger väl också en del extra, men kan vara ett plus den dagen man vill sälja.

Bo-A och Ingegerd

Hur mycket ingick i vikten när bilen vägdes till 3070 kg, ingick förare, bränsle, vatten etc? Detta är ju viktiga aspekter när ni väljer bil.
Bertil
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktfunderingar

Hej

Det var klokt tänkt Bertil!

Vi har tänkt oss att köpa en Eura Mobil med dubbelgolv. Den väger 3070 kg med markis och cykelställ. Då får vi en lastvikt på 430 kg, och vi är osäkra på om det räcker. Men vill man ha en -hoppas vi - lite rejälare vinterbil så känns detta som ett bra alternativ. Den stora motorn på 160 hästar väger väl också en del extra, men kan vara ett plus den dagen man vill sälja.

Bo-A och Ingegerd


Jag förmodar att detta är sk. pappersvikter och ändå är det i mitt tycke lite gränsfall. Risken finns att om man gör en riktig vägning så kan det bli andra siffror. Hur vet man inte!

Jag skulle nog vara ytterst försiktig med denna bil, iaf i fråga om vikt! Tänk på att det inte bara är markis och cykelställ som inverkar negativt på lastvikten i vissa bilar. Detta låter konstigt, men även radion, AC-anläggning, en extra gasoltub odl. drar ner den utnyttjbara lastvikten.

Är det ett gränsfall, så var försiktig.
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Viktfunderingar

OCH var vikten kan fördelas vi har ju max AXEL TRYCK ju på våra husbilar.
När vi åkte på semester hade vi en vikt på 3960 kg det var bra tills jag började kolla axel trycket då var det bak 2320 kg jag får ha 2400 kg. För min del är det svårt att få ner all denna vikt på fram axeln som blir kvar till max vikt som är 4250 kg. Man vill inte ha tunga saker i sina över skåp där framme i bilen. PS när vi åkte hem från Tyskland fick vi packa under bordet o hela golvet framme i bilen inte det bästa men vad gör man :) . Men jag klarade vägningen fick 4120 kg med ej för högt axel tryck där bak.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Viktfunderingar

Min förra bil var under 3,5t, men efter ett par år så funderade jag över hur jag använder bilen under den tiden bilen är påställd.

T.ex. en lång daxetapp på kanske 50 mil, därefter ett uppehåll på kanske 2 till 3dagar antingen med fricamping eller på en campingplats beroende på förutsättningarna. Så stilleståndstiden överskrider med råge körtiden så därför anser jag att den ev. merkostnaden för större utrymmen och komfort i en större bil uppväger ev. merkostnader. (även om just i Norge merkostnaden är ovanligt oproportionell i förhållande till mindre fordon. Men med lite planering kan det vara lönsamt att "köra runt" i vissa fall.)
 
Toppen