• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikter åter igen

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vikter åter igen

Ulf B,

Det är ju precis det Sune skriver, att det är i princip omöjligt att åka på överlastavgift med en husbil, så förstår jag det i alla fall.

Annars deltar jag gärna med Sune på hans cykeltur.

Skipper
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vikter åter igen

Ulf B,

Det är ju precis det Sune skriver, att det är i princip omöjligt att åka på överlastavgift med en husbil, så förstår jag det i alla fall.

Annars deltar jag gärna med Sune på hans cykeltur.

Skipper

Nja, det han skriver är att det inte är omöjligt, vilket jag hävdar att det är med en vanlig husbil eftersom rabatten är 1000kg per axel på överlastavgift... :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikter åter igen

Er det ikke en prosentsats med maks 1000 kg pr. aksel - er så i Norge for biler over 3500 kg.

Ved stikkprøvekontroll av biler under 3500 kg totalvekt er det normalt ingen annen gratisvekt enn feilmarginen for vekten. Er den justert med maks 1% feil så er det 1% som gjelder for 3500 grensen. Rutinekontroller av småbiler er ikke vanlig, men ved vanlige vektkontroller så plikter alle med totalvekt over 3500 kg å svinge inn, og biler som vakten ved avkjøringen mener at burde inn blir vinket inn.

Har i løpet av 10 år med tung husbil blitt stoppet mer enn 20 ganger i Norge og et par ganger i Tyskland, heldigvis alltid med litt margin på min side - selv om forrige bil alltid hadde 100 - 200 kg for mye på forakselen i følge registreringen, bilen var ombygget med øket lasteevne foran med 200 kg så denne grensen ble ikke overskredet.
 
Toppen