• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikter åter igen

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Är ev. intresserad av en Hobby t600FC -08, men då är det ju det här med vikten.
Har läst en massa i olika inlägg om tjänstevikt och totalvikt, vad som ingår och inte.
Följande står i fordonsuppgifterna på bilen:Skattevikt, kg: 3500Tjänstevikt, kg: 3250Totalvikt, kg: 3500Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1000Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4500Max lastvikt, kg: 250

Vad jag då fattar är att den endast får lasta in 250 kg inkl. frun, och då skall även
markis och annan utrustning räknas in i 250 kg, då gäller det att ha en liten och nätt fru eller?
Vad stämmer om vikt (ej min fru)

Ny fråga:
Jag har sett att exakt samma bil har i fordonsuppgiften endast 2790 kg i tjänstevikt och totalvikt 3500 kg.
Kan någon svara på hur det kan vara sådan skillnad på lika bil?

J

Jarn

Guest
Sv: Vikter åter igen

Kontrollera om någon av dem är direktimporterade.

Om den är importerad via generalagenten i Sverige, då är vikten ofta lägre, dvs en naken bil.

Om man direktimporterar den själv, då vägs bilen som den är, har man då markis, extra batteri, parabol o cykelställ m.m. då får man ju högre tjänstevikt.

Senast redigerad av en moderator:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Det enda som kontrolleras vid en vägning på vägen är totalvikten.
Överskrids den så har lastvikten betydelse vid uträknandet av böterna.

När bilen typregistreras skall bilens vikt räknas med fylld färskvattentank
och till 90% fylld bränsletank. Generalagents reg. nya bilar vägs innan
utrustning är monterad. Beg. Importerade bilar vägs med all utrustning monterad.
Totalvikten blir densamma i båda fallen när de används på vägen.
Fördelen med hög lastvikt är att det minskar böterna vid kontroll med överlast.

Du kan minska på vikt genom att inte tanka fullt
(vem behöver kunna köra uppåt 100 mil i ett sträck),
ta med mindre vatten och fyll upp innan du skall stanna eller där du stannar.

Men det går ju inte att trolla bort övervikt, det har jag märkt även på mig själv.

/Leif

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Funderar om man kan väga om bilen för min lastvikt är bara 300kg. Kan man tömma bilen på allt onödigt ex reservdäck, toalettstol m.m. Då ökar lastvikten!!!!! och man får lägre böter. Tacksam om någon vet och vad kostar det i så fall.
Ha det

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Glöm att försöka sänka tjänstevikten. Tillverkarna ställer ofta bilen i torkskåp med avfuktare för att minska fukten (vikten av vattnet) i bilen innan officiel vägning. Utöver detta så är bilen ren på ALLT som inte måste vara med. Du kommer ALDRIG ner till detta någon mer gång.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Har också en bil med för lite maxlast men ju mer man funderar över saken desto mer kommer jag fram till att det måste vara helt fel att beräkna böter för övervikt i procent på maxlasten. En bil blir inte farligare när totalvikten överskrids för att maxlasten är mindre. Bilens chassiberäkningar måste väl ändå bygga på totalvikten så ev. överlastböter borde beräknas på totalvikten. Borde inte HBK kunna fundera lite över den saken som det är nu väger medlemmar som har bilar med låga lastvikter gladeligen upp bilar över 3500kg för att kunna vinna 300kg i last utan en tanke på dom framtida problem detta kan komma att medföra vad gäller fartbegränsningar, skatt, försäkringar, körkortsbehörigheter, zoner, hastighetsbegränsare m.m.
Åke

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag har en parabol som jag har tagit bort, dragkrok som jag ej behöver samt en takbox. Jag har importerat den själv (men trodde att den skulle gå att väga upp) Så om man rensar den på allt. Kan man då väga om den.
Ha det

F

F.d. 28710

Guest

på min lmc 671g 06 står det skattevikt 3850 tjänstevikt 2920 maxlast 930 när jag reggade den tömde jag den på allt som satt löst, var det fel? jag har hög max last men är det något som blir dåligt istället?

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Reglerna är inte så vettiga. 2 likvärdiga husbilar. De har samma utrustning, den ena vägd före utrustningen plockats på den andra vägd med all extrautrustning. Vid en poliskontroll åker den ena dit för överlast och den andra går fri. Om båda går med överlast så är de lika trafikfarliga .
Ha det

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Reglerna är inte så vettiga. 2 likvärdiga husbilar. De har samma utrustning, den ena vägd före utrustningen plockats på den andra vägd med all extrautrustning. Vid en poliskontroll åker den ena dit för överlast och den andra går fri. Om båda går med överlast så är de lika trafikfarliga .
Ha det

Återigen, glöm lastvikten som orsak till överlast.

Överlast blir det när Totalvikten överskrids, absolut inget annat.
Likvärdiga husbilar får lika mycket överlast oavsett hur de vägdes vid typbesiktningen.
Men bötesbeloppet blir olika, på grund av att detta räknas ut i förhållande till lastvikten.

/Leif

S

suneAl

Guest

Överlast bötfälls i % om den maximalalastvikten överskrids.

Den maximalalastvikten finner Ni i Husbilens Registeringsbevis: TOTALVIKT, TJÄNSTEVIKT, SKATTEVIKT, GARANTERADAXELBELASTNING, HÖGSTATOTALVIKT.

Dessa uppgifter inskrives vid inregistering av fordonet.

Hänvisar läsaren att läsa tråden:
Ett varningens ord om importerad fordon "Husbil" där är samma fråga ventilerad och svar på denna fråga.

Häls 571

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Överlast bötfälls i % om den maximalalastvikten överskrids.

Den maximalalastvikten finner Ni i Husbilens Registeringsbevis: TOTALVIKT, TJÄNSTEVIKT, SKATTEVIKT, GARANTERADAXELBELASTNING, HÖGSTATOTALVIKT.

Dessa uppgifter inskrives vid inregistering av fordonet.

Hänvisar läsaren att läsa tråden:
Ett varningens ord om importerad fordon "Husbil" där är samma fråga ventilerad och svar på denna fråga.

Häls 571
Överlasten beräknas på bruttovikten och handlar om en ev. överträdelse av vägens bärighet. Överskriden maximilast är det det vi pratar om.
Åke

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Känner mig helt korkad.
1. Bürstner T 620 Lastvikt 480 kg totalvikt 3100kg Svensksåld
2. Bürstner T 620 Lastvikt 280 kg totalvikt 3100kg egenimort
Fråga. om bilen stoppas och vägs och totalvikten är då 3250kg vad blir då böterna för bil 1 resp 2
Fråga. I de båda fallen när går överlasten för resp bil till åklagaren?
Fråga, Om det blir skillnad på böterna kan jag då väga om den och samtidigt ta bort lite grejer för att få ner vikten?
Fråga; Kan man rensa den så mycket att man får lättare bil än de svensksålda.
Hoppas att någon kan förklara så att jag fattar.
Ha det

S

suneAl

Guest

Åke

Vad är BRUTTOVIKT enligt Registeringsbeviset ????

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Åke

Vad är BRUTTOVIKT enligt Registeringsbeviset ????
Uttrycket bruttovikt är den vikt som fordonet har vid ett visst tillfälle och den vikten måste en fordonsförare hålla reda på när han kör på en väg med begränsad bruttovikt annars får han betala enligt Lag om överlastavgift, om bruttovikten överskrides. Uttrycket överlast har altså inte med överskriden maximilast att göra. Bruttovikt är den vikt som polisen avläser vid vägning och jämför med siffrorna på reg.beviset.
Åke

S

suneAl

Guest

Åke

Vad jag förstår så menar Du BRUTTOVIKT som används vid t.ex. nedsättning av Isvägar, Vid Tjälskador av vägar, Broar, Färjor etc.

Överskrider Du denna Bruttovikt så får Du ÖVERLASTAVGIFT vilket är helt annat än
ÖVERLAST när man överskrider MAXLASTEN eller AXELTRYCKET som leder till BÖTER
eller i värsta fall blir ÅTALAD av ÅKLAGARE för TRAFIKBROTT.

Man kan inte blanda ihop Överlastavgift och Böter för Överlast.

Man kan oxå få båda.

Att vi med våra Husbilar av någon händelse få ÖVERLASTAVGIFT är mycket liten % om inte omöjligt.

Häls 571

När dessa skyltar är placerade efter vägkanten så är den MAXIMALA BRUTTOVIKTEN för Fordon eller Fordonskombination nedsatt för den sträckan.

PS! I övrigt är BRUTTOVIKTEN 60 ton för Fordonskombination efter riksvägarna.

Bilagor

• C20-1.jpg
    C20-1.jpg
    8,8 KB · Visningar: 425
  • C21-1.jpg
    C21-1.jpg
    10 KB · Visningar: 428

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

SuneAl
1. Begreppet bruttovikt har jag redan utrett.
2. Överlastavgift tas inte ut av personbil RSV Sv 1994:5 däremot kan sådan avgift tas ut av personbil som drar t.ex husvagn.
Böter tas dock ut för brott mot TrF 10kap. 14par.
3. Begreppet överlast har jag förklarat tidigare.
Åke

F

F.d. 50080

Guest

Att vi med våra Husbilar av någon händelse få ÖVERLASTAVGIFT är mycket liten % om inte omöjligt.

Häls 571

.

Sune är som vanligt ute och cyklar...

Saxat från lagboken:
"Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram."

Alltså man får tusen kilo i rabatt per axel. Den husbilen som går att köra med den överlasten skulle jag vilja se... :swoon:

S

suneAl

Guest

Vad underbart med en så DUKTIG person som vet allt och kan allt.

F

F.d. 29925

Guest

Utan att ta ställning i sakfrågan, så är nog verkligheten den att för vanliga dödliga är det ett virrvarr regler och bestämmelser som nog bara de som har skrivit reglerna, och knappt de, som är kapabla att följa dem.

Som tur finns det något som heter sunt förnunft, och om man tillämpar den klarar man sig nog relativt bra,ganska länge.:wink:

Toppen