• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vidskepelse är lönsamt!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Om medium kunde lösa brott så behövs inga utredare inom polisen. Att polisen inte använder medium är väl svar nog.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Amerikanska polisen använder medium i alla åldrar för att lösa brott och dom löser många fler brott förhållandevis till svenska polisen. Det har gått massor med TV-serier om detta. Det sägs att svensk polis inte kan använda den typen av vittnesmål p.gr.av bevisvärdering, indiciekedjor m.m.
Att det är svårt att förstå vad det handlar om och lätt att vara skeptiker är inte svårt att förstå. Att förklara kvantfysik blandat med psykologi som någon sagt att det handlar om är inte lättare.

Åke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om något eller några medier lyckats hjälpa polisen så beror det naturligtvis på att man snappat upp något. Att det skulle finnas något övernaturligt i det är det väl ingen som kan tro på. Borde inte vara menar jag.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Man får inte glömma att det är många som tjänar pengar på att ”tron” hålls vid liv.
Det säljs tidningar och böcker, det anordnas kurser, medier tar betalt för att anlitas, kommersiella TV bolag gör otaliga mängder med program som givetvis är utformade och vinklade så att vi vill fortsätta se dem och dra in reklampengar.
Stora krafter..

Det finns däremot inga pengar att hämta i att undersöka sanningshalten och med det eventuellt ta död på en hel industri.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Mark Twain var en klurig gubbe med många minnesvärda uttryck som stämmer väldigt bra ännu i dag.
Det här passar väl som handen i handsken in på en hel del av dessa populära TV serier.

M T.jpg

Totalt skeptisk, men ändå lite fundersam över hur det går till ibland.

M.v.h. JANKRO.

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024

Om medium kunde lösa brott så behövs inga utredare inom polisen. Att polisen inte använder medium är väl svar nog.

Bennie

Nej nu har du nog fått saker om bakfoten.
Ett medium hjälper till och vägleder polisen, de kanske till exempel peka ut var en mördad människa är begravd m.m.
Det finns många röster inom svenska polisen som vill ha hjälp av medium.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Som om det inte vore tillräckligt med de gamla tokerierna så kan vi ju nu lägga till utomjordingarna också. En del stollar blir t.o.m bortförda en sväng i flygande tefat.

Jag fick skäll av en numera död släkting då jag tömde hett vatten på marken. Man kunde skada småttingar som bodde längre ner. Det fanns "oknytt" också men jag minns inte vad det var för några. Man brukade kasta salt över axeln också. Varför minns jag inte heller.

Alla liknande hjärnspöken måste drivas ut genom upplysning.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Jag har en väninna som sedan barnsben kunde känna var människor har ont. Även på distans. Hon säger det var fruktansvärt jobbigt tills hon i vuxen ålder lärde sig "stänga av". Hon kan även fånga bilder som djur förmedlar till henne. Min tidigare leonberger t.ex. förmedlade, mer än en gång, bilder till henne och när hon beskrev vad hon "såg" blev man ju nästan svettig. Inte en chans att hon kunnat gissa sig till detta okända ställe som hunden upplevt med mig några dagar tidigare. Hon anser att det är en speciell gåva och det ska man inte göra business på. Hon säger också att många som säger sig ha gåvan inte har den. Hon känner direkt om det är äkta eller inte.

Jag tror inte på sånt där, men blir oerhört frustrerad, ska man inte tro på sina egna ögons vittnesbörd typ. Hon kan emellanåt ringa och fråga hur det är med mig och just det jag råkat ut för/den krämpan jag har. Hur kan hon veta/känna det?
Det stämmer ju, men skulle jag försöka förstå och grubbla på detta hade jag väl blivit "nuts" :wub:

Min bortgångne man som också fick uppleva detta med henne, var läkare och Psykiater. Detta stred ju mot allt i hans profession "vetenskap och beprövad erfarenhet"

Så numera brukar jag göra som han, inte grubbla bara rycka på axlarna och konstatera...

"Näää, jag tror inte på det, men det stämmer"

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Den förmågan tycker jag att man borde ha tagit till vara inom sjukvården. För läkaren måste man ju berätta var man har ont. Helt fantastiskt vore det ju om läkaren kunde känna det. Redan på distans. Mycket säkrare diagnoser och säkrare val av medicinering.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Problemet är väl att det inte kommer på beställning. Dessutom finns det ju så mkt skepsis mot det, med all rätt! Inte ens jag kan ju tro på det även om jag blivit "överbevisad" många gånger. Som jag skrev tidigare, jag tror inte på det, kan bara konstatera att det stämmer det hon sagt/förmedlat till just mig. Ärligt talat tycker jag det är en rätt jobbig situation att ta ställning till som jag sopar under mattan. Vem vet, tids nog får vi kanske facit, när vi lagt näsan i vädret.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Att få facit då man har avlidit och återtagit läget som var före födseln är väl lite för sent.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Bättre sent än aldrig ;) Antagligen är det väl inget alls förutom att vi bli mull - men det hade varit intressant om det dyker upp "nåt annat" ;):D

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nej nu har du nog fått saker om bakfoten.
Ett medium hjälper till och vägleder polisen, de kanske till exempel peka ut var en mördad människa är begravd m.m.
Det finns många röster inom svenska polisen som vill ha hjälp av medium.

Nej, det är nog du som är dåligt insatt i hur mediumen på TV i Det Okända fungerar. Dom kan ju berätta vad som hänt, beskriva personer & ibland även få fram namn. Dom kan ju t.o.m prata med dom döda så det är ju bara att fråga den döde vem som är gärningsmannen & sedan är det klart. Snabbt, effektivt & framför allt billigt:D

Bennie

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej,
På tal om lönsam vidskepelse så betalar James Randi Educational Foundation en miljon till den som kan besvisa att slagrutan hittar vatten.
//Conny

F

F.d. 51113

Guest

Hej...1967 när jag & mina föräldrar bodde på vån2 av min farfars / farmors hus ..
Jag var 7 år kom hem fr skolan ...hörde knackning på fönstret tittade ut...såg min mormor
knacka på fönstret..blev rädd..la mig under mina föräldrarnas säng / kom inte fram därifrån förrän mina föräldrar kommit hem
Det visade sig att mormor dött vid den tidpunkten.Hon kom för att säga adjö.
acer....

Jag bodde under några år i Bryssel i ett gammalt stenhus med min familj.
Det hade tre våningar och jag fick ett fint rum med egen dusch och hobbyrum.
Jag sov dåligt i i många månader och kände att någon gick förbi hastigt där jag låg och sov och kände obehag och rädsla,vår hund Kickan morrade och följde med blicken på något som svepte förbi. Det visade sig att under andra världskriget fanns det ett gömställe i huset för judar ett s.k.lönnrum ( hemska saker hade hänt i detta huset) och det var uppenbarligen detta som jag, hunden och andra familjemedlemmar upplevt.

Vi upplevde knackningar, svarta skepnader och konstiga ljud och skrämmande energi.

Detta hände 1978-

acers svägerska

Toppen