• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vidrutetorkatstrul

Janoeva

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducati
Chassietyp: Standard
Motortyp: Fiat ducati 3,0 157 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T615 solano
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Hej
Någon som råkat ut för att torkarna ej fungerar tillfredställande jag måste ha dom igång hela tiden för att de skall gå direkt jag ställer spaken i nolläge stanar dom vid enkelslag går dom bar så länge jag håller till spaken torkarna kan stanna var som helst. Tips och råd innan jag kontaktar Fiat
Jan :confused:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Visserligen en nyare modell än vad jag någonsin jobbat med, men så mycke ändras väl inte.
Till torkarmotorn går en kabel som ska ge ström hela tiden till en brytare som bryter vid "hemmaläget". Troligen avbrott här, eller fel på denna brytare.
Calle

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Hittade en bild som jag skulle bifoga men det går inte. Ofta så är elmotorn för sig och drevhuset för sig som givetvis sitter ihop till en torkarmotor. I drevhuset så sitter där en släpkontakt som gör så att torkarna skall gå färdigt till noll läge. Oftas så är där en lucka man kan öppna på detta drevhus och där ser man släpkontakten. Kan var här det är fel.

F

F.d. 53009

Guest
Förra sommaren råkade vi ut för att torkarna började gå allt saktare och ryckigt för att till slut stanna helt. Ett par gånger gick de igång om de först stängdes av . Sedan lade de av helt. Som tur var upphörde regnet och vi tog oss hem utan problem. Väl hemma så märkte jag att om man ryckte lite i de tre trådar som går in i torkarmotorn så gick motorn igång men stannade när man släppte trådarna. Jag skruvade då loss torkarmotorn och öppnade den. Det gick att lossa drevhuset, som Dethleffskvalite talar om, från motorn. Jag behövde inte plocka isär motorn ytterligare. Man får vara lite försiktig när man lossar drevhuset, så att inte rotorn följer med ut och kolen skadas. Det visade sig att det var en kallödning vid en av trådarna. Efter att ha lött om ett par av trådarna så fungerade motorn och har gjort det sedan dess. Det kan vara svårt att hitta en kallödning om man inte har ett mätinstrument (ohmmeter) men det är ju inte så många trådar att välja på.
Det var inte så svårt att skruva loss motorn men man får räkna med lite skrapsår på knogarna för lite trångt är det. Vill minnas att jag använde en 10 mm blocknyckel. Våran bil är en Dethleffs med halvintegrerat Fiatchassi.

Mvh

Birger

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Fiat vindrutetorkarmotorn är känslig ,om torkarbladen varit fastfrusna så tar
motorn eller intervall elektroniken skada.Intervall elektroniken sitter direkt på torkarmotorn.Kontakta Fiat för garanti repartion.

Tom

Toppen