• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron varför olika laddkurvor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Victron smartshunt
Idag såg jag att det laddades med 34A..kl 13:49:18

Går jag nu in i diagrammet så visar ju helt andra värden i diagrammet.. Även om det är samma tidpunkt som jag tittar på ...

Kanske någon här kan förklara varför det är så stor skillnad vid samma tidpunkt, när man tittar olika tider på dagen.. :swoon:

Denna skärmbild tog jag i dag kl 13:51..


Tittar jag nu på kurvan kl 16:29 och vid samma laddnings tidpunkt kl 13:49:18....
Så får jag inte samma kurva/bild
Varför får man en skillnad på 14A?

Screenshot_20230417_135103_com.victronenergy.victronconnect_edit_1141991459974180.jpg

Screenshot_20230417_162930_com.victronenergy.victronconnect_edit_1142020880190321.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad jag kan se är det olika tidsintervaller på bilderna. Det är ingen mätpunkt för det klockslaget i den nedre bilden. Då registreras inte mätvärdet. I den övre bilden är loggningsintervallen tätare och då registreras fler mätvärden.
Loggar med kort intervall är ofta som på den övre bilden. Då pendlar kurvan mer.
Med lång intervall är kurvan mera rak.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad jag kan se är det olika tidsintervaller på bilderna. Det är ingen mätpunkt för det klockslaget i den nedre bilden. Då registreras inte mätvärdet. I den övre bilden är loggningsintervallen tätare och då registreras fler mätvärden.
Loggar med kort intervall är ofta som på den övre bilden. Då pendlar kurvan mer.
Med lång intervall är kurvan mera rak.
Du har ju tittat på fel klock tid, du kollar ju min mobils tid...
Nu har jag gjort det lättare för er alla...
Titta på tiden i den orange cirkeln... Eller följ pilarna... ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du har ju tittat på fel klock tid, du kollar ju min mobils tid...
Nu har jag gjort det lättare för er alla...
Titta på tiden i den orange cirkeln... Eller följ pilarna... ;)
Jag har inte kollat på tiden för mobilen.
Den övre bilden har ett spann på 5 minuter medans den nedre har 71 minuter.
Den övre bilden har betydligt fler mätpunkter än den nedre.
När du söker på samma tidpunkt på den nedre bilden hamnar du antagligen mellan två registrerade mätpunkter. Det är längre tid mellan mätpunkterna på den nedre bilden.
En logg med lång intervall utelämnar en hel del mätvärden.
Det kan vara förklaringen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har inte kollat på tiden för mobilen.
Den övre bilden har ett spann på 5 minuter medans den nedre har 71 minuter.
Den övre bilden har betydligt fler mätpunkter än den nedre.
När du söker på samma tidpunkt på den nedre bilden hamnar du antagligen mellan två registrerade mätpunkter. Det är längre tid mellan mätpunkterna på den nedre bilden.
En logg med lång intervall utelämnar en hel del mätvärden.
Det kan vara förklaringen.
Okey... Så en lägre tid ger bättre och tydligare faktiska värdet...
Så här kommer en bild från samma ladd tid... Men med en upplösning på 15 sek...

Vad tycker ni om detta värdet då...?
Bara.. 20.6A....

Screenshot_20230417_182415_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt är det nästan omöjligt att se momentanvärden på historik, ifall man inte har väldigt täta mätdata, kommer man över typ 10sek mellan mätpunkterna så blir de svårtolkade och duger egentligen bara som trender.
T.ex vid växlande molnighet så slår ju momentanvärdet stort, att få med detta i historiken är nästan bara tur, så tänker jag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Generellt är det nästan omöjligt att se momentanvärden på historik, ifall man inte har väldigt täta mätdata, kommer man över typ 10sek mellan mätpunkterna så blir de svårtolkade och duger egentligen bara som trender.
T.ex vid växlande molnighet så slår ju momentanvärdet stort, att få med detta i historiken är nästan bara tur, så tänker jag.
Jag kan bara hålla med. Tätt mellan mätpunkterna påverkar även hur stor loggen kan vara innan den är full. Det finns lite olika slags loggar. Loggar som slutar att logga när de är det inte finns något utrymme kvar. Sen finns det de som börjar om och skriver över de gamla mätväraderna. Ocirkulära resp cirkulära loggar.
Har man allt för tätt mellan mätpunkterna kan kurvan se ut som en såg.
Det går att kompensera en del om det går att ställa in tröskelvärden för mätvärderna.
Ställer man in ett värde på tex 1A och mätvärdet ändras bara med en 0.5A registreras ingen förändring i loggen. Men tidsintervallet i loggen bestämmer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Generellt är det nästan omöjligt att se momentanvärden på historik, ifall man inte har väldigt täta mätdata, kommer man över typ 10sek mellan mätpunkterna så blir de svårtolkade och duger egentligen bara som trender.
T.ex vid växlande molnighet så slår ju momentanvärdet stort, att få med detta i historiken är nästan bara tur, så tänker jag.
Jag har varit lite inne på den tanken...
Men när jag har kört med den nya dc-dc boostern och solregulatorn som då gett ca 7-80A laddning tillsammans under en längre tid...
Sen när jag skall titta på victron smart shunt efter hur mycket det laddade som mest.... Då ser jag ett mycket lägre värde.. Typ 6-50A....
När jag tittade på status i appen så visade den ju 7-80A laddning...
Något stämmer ju inte med diagrammet, däremot stämmer mina andra mätinstument bra med Status värdet.... Men inte när jag går bakåt i tiden då visar diagrammet andra värden.. :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kan bara hålla med. Tätt mellan mätpunkterna påverkar även hur stor loggen kan vara innan den är full. Det finns lite olika slags loggar. Loggar som slutar att logga när de är det inte finns något utrymme kvar. Sen finns det de som börjar om och skriver över de gamla mätväraderna. Ocirkulära resp cirkulära loggar.
Har man allt för tätt mellan mätpunkterna kan kurvan se ut som en såg.
Det går att kompensera en del om det går att ställa in tröskelvärden för mätvärderna.
Ställer man in ett värde på tex 1A och mätvärdet ändras bara med en 0.5A registreras ingen förändring i loggen. Men tidsintervallet i loggen bestämmer.
Men här är ju 14A skillnad...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kollade nu en annan tidpunkt på diagrammet... Den 05-april 11:10:52... Då laddade det 58A...
Så idag kollade jag i diagrammet... Och till min förvåning så visar diagrammet nu bara 43A...
En skillnad på 15A..
Jag " Skruvade upp tiden" i diagrammet så det blev lättare att hitta rätt klockslag... Okey... En sekund fel :rolleyes::twitcy:

Screenshot_20230406_100921_com.victronenergy.victronconnect_edit_660959145976746.jpg

Screenshot_20230417_205924_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kollade nu en annan tidpunkt på diagrammet... Den 05-april 11:10:52... Då laddade det 58A...
Så idag kollade jag i diagrammet... Och till min förvåning så visar diagrammet nu bara 43A...
En skillnad på 15A..
Jag " Skruvade upp tiden" i diagrammet så det blev lättare att hitta rätt klockslag... Okey... En sekund fel :rolleyes::twitcy:

Visa bilaga 227764

Visa bilaga 227765
Skumt.
På den nedre bilden längst ner verkar inte tid axeln stämma på bilden. Ungefär vid klockan 11:25 på den nedre bilden är värdet för för A lika som den markerade tiden på den övre bilden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skumt.
På den nedre bilden längst ner verkar inte tid axeln stämma på bilden. Ungefär vid klockan 11:25 på den nedre bilden är värdet för för A lika som den markerade tiden på den övre bilden.
Här har du bilden..... Men den stämmer ju inte heller...
Kolla på första bild i inlägg no 12 så mäter det ju 58.2A nere i "dalen" den punkt du frågade efter är uppe på en topp.... Och mäter bara 55.1A..


Screenshot_20230417_215723_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 
Toppen