• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron smartshunt, blir inte klok

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Hejsan allesammans. Jag har precis installerat en victron smartshunt. Tog bort alla minuskablar på bodelsbatteriet, monterade dom på en ny minusplint sen tog jag minus ifrån batteriet till "batteriminus" på smartshunten och drog en kabel ifrån smartshuntens "systemminus" till minusplinten där alla jordarna sitter kopplade, några standardkablar och några eftermonterade såsom något uttag och solcellsregulator.

Får fenomen som att det känns att strömmen tar en annan väg förbi shunten, det registreras inte någon ampere varken in eller ur batteriet verkar det som, testade sätta i AES säkringen i min ebl 226+ovp och körde igång kylen på 12v men shunten registrerar ingenting (går AES kylen på startbatteriet?) Med Tvn igång på 12v registrerar den heller ingenting och solcellsregulatorn som trycker på med 14.5v borde ju ladda någon tiondels ampere eller så när man har förbrukare igång även om batteriet är fullladdat men shunten registrerar ingenting där heller. All ström/effekt står på 0, spänningen visas rätt.

Vad kan jag gjort för fel, det är ju ingen svår inkoppling dirket. Funderar på om det är något inne i EBL blocket, någon minus som går direkt till blocket ifrån karossen eller startbatteriet eller liknande.. Har någon varit med om samma fenomen?



Ha det fint!
David
 
Senast ändrad:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
463
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
jag har en liten fundere kring Victron produkter i förhållande till vad du betalar för dessa.
Är det värt pengarna förutom att man får en APP till telefonen.
Handen å hjärtat nu
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.956
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
jag har en liten fundere kring Victron produkter i förhållande till vad du betalar för dessa.
Är det värt pengarna förutom att man får en APP till telefonen.
Handen å hjärtat nu
Jag har Victron DC-DC laddare, Victron MPPT solcellsregulator och Victron Smart Blue 230 laddare. Allt till mitt LiFePo4 batteri. Anser att produkterna är väldigt prisvärda. Ser faktiskt inte att någon konkurrent är lika prisvärd. Bluetoothmöjligheten till app ligger naturligt i elektroniken och kostar inget extra. Det ger dock en suverän kontroll över din miljö.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
jag har en liten fundere kring Victron produkter i förhållande till vad du betalar för dessa.
Är det värt pengarna förutom att man får en APP till telefonen.
Handen å hjärtat nu
Bra fråga. Jag har byggt en plåtis helt på egen hand före köpet av husbil och där resonerade jag att det inte var värt det och byggde med blandade billigare märken och det fungerade också men man får lite sämre koll, framförallt saknade jag en shunt för att kunna hålla koll på batteriet på riktigt. Finns ju billigare alternativ till shunt också men det handlar kanske om några hundralappar så inte så stora pengar i sammanhanget och victrons smartshunt är väldigt beprövad. Lite tekniknörd som jag är så bestämde mig helt enkelt för att lägga lite extra pengar och köra på victron rakt igenom i husbilen för att prova på, det är ju kul med finesser ;) hittills tycker jag absolut att det är värt det men visst finns det billigare produkter som gör ungefär samma jobb men kanske inte är lika smidiga att konfigurera etc. :msn_thumbup: te.x i min epever Solcellsregulator måste jag koppla upp mig med dator och sladd för göra vissa ändringar.. I min victron regulator fixar man allt i appen.
 
Senast ändrad:

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag har också mest Victron förutom DCDC-laddaren som satt i husbilen från början, som är en RedArc, Victron har en bra integration till Home Assistant som jag använder som "Styrsystem" i husbilen. Därför har jag fortsatt med Victron efter min första MPPT-regulator. Något jag har slagits av är hur lite strul det är med enheterna trots mycket teknik osv. Det är inte ofta det kommer uppdateringar, och varenda gång så bara funkar det, iaf för mig.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Jag
Bra grejer men blåtandssignalen från shunten kunde vara starkare.
Är imponerad över hur bra BT min shunt har.. Ligger inne i sängen på övervåningen och kan koppla upp mig mot shunten som står en bit utanför på andra sidan huset. Men annars så finns ju victron cerbo gx om du alltid vill komma åt prylarna ;)
 
Toppen