• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron laddare och regulator. Hur ska jag koppla?

antonj

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Älvsjö
Hej,

Jag har skaffat en Victron 12 / 30 regulator och en Victron 30A 230V laddare med tre utgångar. Jag har läst på men skulle vilja ha lite input kring hur jag ska koppla ihop allting. Det är en gammal bil, från 2005, och den har en CBE DS-300 EBL. Tanken är också att skaffa ett Lithium-batteri inför säsongen.

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?

Vore mycket tacksam om någon som gjort motsvarande jobb kan dela med sig av kunskap!
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har skaffat en Victron 12 / 30 regulator och en Victron 30A 230V laddare med tre utgångar. Jag har läst på men skulle vilja ha lite input kring hur jag ska koppla ihop allting. Det är en gammal bil, från 2005, och den har en CBE DS-300 EBL. Tanken är också att skaffa ett Lithium-batteri inför säsongen.

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?

Vore mycket tacksam om någon som gjort motsvarande jobb kan dela med sig av kunskap!

Hej

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
-Direkt på batteriet.

2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
-Direkt. Men ryck säkringen för laddning i EBL.

3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
-Om du menar regulatorn och 230-laddaren så kompletterar dom varandra. Att ladda med både EBL och separat 230-laddare kan innebära problem.

4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
-Tror det styrs av att EBLen har egen 230 in. Så då tänds indikatorn.

5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?
-Det beror på hur ditt användningsmönster ser ut. Annars laddar generatorn som tidigare.

Det är mina rekommendationer.

Skulle även rekommendera en Victron Smart Shunt för att övervaka det hela.
 

antonj

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Älvsjö
Hej

1. Borde jag koppla regulatorn direkt på batteriet, eller gå igenom EBL?
-Direkt på batteriet.

2. Ska laddaren kopplas direkt, eller via EBL?
-Direkt. Men ryck säkringen för laddning i EBL.

3. Om jag kopplar båda direkt mot batteriet, kommer de störa ut varandra eller funkar det bra även när man står på elstolpe?
-Om du menar regulatorn och 230-laddaren så kompletterar dom varandra. Att ladda med både EBL och separat 230-laddare kan innebära problem.

4. Den gamla laddaren skickar en signal till EBL som tänder lampan för att indikera landström på manöverpanelen. Den nya laddaren har ingen separat utgång för det. Hur skulle ni återkskapa den funktionen? Tror EBL'en vill ha 12V+ som signal..
-Tror det styrs av att EBLen har egen 230 in. Så då tänds indikatorn.

5. Behöver jag en DC-DC laddare för att ladda batterierna bra via generator också? Och hur koppla den isf?
-Det beror på hur ditt användningsmönster ser ut. Annars laddar generatorn som tidigare.

Det är mina rekommendationer.

Skulle även rekommendera en Victron Smart Shunt för att övervaka det hela.
Tack!
Blir till att koppla så. Får skaffa ett par kopplingsplintar så att man kan göra en snygg installation.

Victron-världen är ganska komplex när man väl börjar läsa in sig.
Vad gör Smart Shunt, som jag inte får via appen med mina två smarta enheter? Ersätter den BMS i batteriet?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
S
Tack!
Blir till att koppla så. Får skaffa ett par kopplingsplintar så att man kan göra en snygg installation.

Victron-världen är ganska komplex när man väl börjar läsa in sig.
Vad gör Smart Shunt, som jag inte får via appen med mina två smarta enheter? Ersätter den BMS i batteriet?
Ja den är mer känslig än många BMSer. Så du har full koll på laddning/urladdning. Kolla gärna min tråd om flytt av batteri så ser du hur jag kopplade in samma utrustning.
 

antonj

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Älvsjö
Min laddare har ju tre utgångar, men jag får uppfattningen att utgångarna inte kan styras individuellt, dvs köra Lithium program på utgång #1 och vanligt bly/syra program på utgång #2 t ex.

Betyder det att det är en dålig ide att koppla laddaren mot startbatteriet, om jag har Lithium-batterier som förbrukningsbatterier? Som jag läst mig till så är det ingen bra ide att ladda bly/syra-batterier med en Lithium-laddare
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Victron-världen är ganska komplex när man väl börjar läsa in sig.
Vad gör Smart Shunt, som jag inte får via appen med mina två smarta enheter? Ersätter den BMS i batteriet?
Shunten ersätter inte BMS i batteriet, men du kan avläsa hur mycket ström som flyter genom Shunten (laddning/urladdning). Appen Victron connect
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min laddare har ju tre utgångar, men jag får uppfattningen att utgångarna inte kan styras individuellt, dvs köra Lithium program på utgång #1 och vanligt bly/syra program på utgång #2 t ex.

Betyder det att det är en dålig ide att koppla laddaren mot startbatteriet, om jag har Lithium-batterier som förbrukningsbatterier? Som jag läst mig till så är det ingen bra ide att ladda bly/syra-batterier med en Lithium-laddare
Det beror på vilken typ av blybatteri du har som startbatt, samt vilken spänning din laddare ger i absorbtionssteget i litiumläget, är det ett AGM-startbatt, så går det bra med litiumläget på laddaren, det är t.o.m lite för låg laddspänning för att nå 100% på ett AGM.
 
Toppen