• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ViaMichelin vs Autoroute?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vi har kört Autoroute i flera år på laptopen men kikade lite på ViaMichelin nu som verkar ha bättre landskapskartor med bl a höjder, gröna turistvägar och sevärdheter
Autoroute har dåligt landskap där berg, mindre älvar mm är diffusa, däremot tycker jag att vägar och planering av rutter är bra.

Gjorde en testrutt för att sedan försöka flytta en stoppover utan att lyckas, kanske dåligt påläst, för det borde väl gå.

Är ViaMichelin ett gratisprogram, vilken är den sista utgåvan?
Vad har ViaMichelin som inte Autoroute har, eller tvärs om?

Vad har ni för åsikt om dessa eller kanske andra alternativ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

ViaMichelin är tydligen ett helt system med appar. Detta är bara en del.

bild-749152.PNG
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Är det ingen som kör navigationsprogrammet ViaMichelin i sin husbil och kan ge lite synpunkter om hur det funkar??

Mvh.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Har tittat på programmet, men jag personligen använder kreativa program för husbil, tycker ViaMichelin är för commercielt och inte anpassade husbil behov.
AutoRoute har också många av dessa matställen och sevärdheter, naturligtvis inte anpassade till den lilla grupp husbilar.

Men i AutoRoute kan även anpassa sina behov och göra linkar till nätverket och sin egen information på hårddisken.
Inga begränsningar - annat än sitt eget fatasi.

Ready-apps tilltalar mig inte.

Vi husbilister' är individualister.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Är det ingen som kör navigationsprogrammet ViaMichelin i sin husbil och kan ge lite synpunkter om hur det funkar??

Mvh.

Om du menar datorprogrammet ViaMichelin passar det liksom Autoroute bäst i planeringsstadiet. En fördel är att det räknar ut vägavgifter.

Som app betraktat ligger den långt efter de bästa. Michelin har också en trafikapp som varnar för köbildning, olyckor m.m.

Via Michelin har även appar för hotell, restauranger, tidskrifter m.m.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Knarrevik, du som verkar vara en fena på appar, här kommer förmodligen en idiotisk fråga. Går det att köra appar på en PC?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

De flesta appar är specialskrivna för smarta telefoner och surfplattor men på senare tid har det gjorts appar som kan köras även på datorer med Google Chrome eller Safari.

Bordatlas som till en början skapade en app till smarta telefoner tänkte om och gjorde en som passar även datorer med GPS. Alltfler utvecklare gör appar som körs via webben och kan på så sätt minimera sina utvecklingskostnader.

I all anspråkslöshet har jag varit med och tagit fram en miniapp (script) som letar fram ställplatser ur 4 databaser och känner av var den smarta telefonen, plattan eller datorn befinner sig med hjälp av GPS. Länk Den kan således köras på vilken smart telefon, platta eller dator som helst.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Har testad/testar Google android på 10 tumms PC - men inta ViaMichelin app.

20110815-152010.jpg
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Tackar!

Verkar som Autoroute får duga!
Då slipper man att lära sig ett nytt program.

Halva resan är ju planeringen hemma vid datorn med rutter, ställplatser och sevärdheter.
Har redan börjat på vårturen, antagligen till Mosel.

Tar gärna emot fler tips och åsikter om nav-program via laptop.

Mvh.
 

Flugan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Vilken otroligt använbar sida (länken). har provat den i in internet explorer, fungerar utmärkt för att se ställplatser på andra ställen än där jag är. Provat med Google chrome fungerar utmärkt där jag befinner mig.
Tack för den sidan, utmärkt.:santa-3-icon:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Vilken otroligt använbar sida (länken).

Menar du denna länken?

Funkar ännu bättre med en smart telefon eller en platta med GPS.
Om man utökar maxantal och maxavstånd får man fram ställplatser i hela Europa och om man klickar på orten högst upp i listan även Googles karta.
 

Flugan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

:santa-3-icon:Ja, har även provat med en ZTE Blade, fungerrar kanon. Tack ännu en gång.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Jag ställer frågan igen och undrar om det är någon som använt ViaMichelin för planering och navigering i bilen samt har några praktiska erfarenheter av det programmet?

Det har bra karta och verkar OK när man testar men vet inte om rutter och körda GPS.spår går att spara.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Hemma, på datorn, använder vi ViaMichelins webbaserade program mycket, tillsammans med GoogleEarth och -Maps, men mest på planeringsstadiet och för beräkningar av route -längd och -kostnad. För navigeringen i husbilen använder vi huvudsakligen AutoRoute / MapPoint. Mig veterligen går det inte att få sin GPSposition i ViaMichelin för kunna använda programmet till att aktivt navigera med, på datorn. Det har tidigare funnits en MichelinGPS men den finns väl inte längre, eller??? Alla smartphones och surfplattor har för små skärmar för mina ögon, inget mindre än 14" duger för mina behov. Så på väg i husbil med internet uppkoppling använder vi ViaMichelin och GoogleEarth&-Maps. AutoRoute är nästan alltid igång oavsett internettillgång.
Julian
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Hej Julian och tack för svaret!
Jag har bara varit och testat ViaMichelin på den fria sidan och kunde heller inte hitta någon funktion för GPS navigering men trodde nog att det skulle finnas i den riktiga versionen.
Om inte den funktionen finns får man ju heller inga ruttspår att spara i datorn.
Då får man lägga den åt sidan, synd, för dom har mycket bättre karta.
Men som du säger är den bra på planeringsstadiet.

Autoroute / MapPoint?
Är MapPoint nåt program som används ihop med Autoroute eller ett annat alternativ?
Stor prisskillnad är det i alla fall.

Vi verkar vara på samma linje med storleken på skärm, vi har en laptop på 14".
Det är lätt att bli bortskämd så man vill helst inte ha mindre men utrymmet i bilen gör att det kan bli lite opraktiskt att ha en laptop med bra exponering därframme.
Hur har ni löst det problemet?

Ser också på din sida att vi har likadana bilar, köpte vår -07a i höstas!

Mvh.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

...........
Autoroute / MapPoint?
Är MapPoint nåt program som används ihop med Autoroute eller ett annat alternativ?
Stor prisskillnad är det i alla fall.

Vi verkar vara på samma linje med storleken på skärm, vi har en laptop på 14".
Det är lätt att bli bortskämd så man vill helst inte ha mindre men utrymmet i bilen gör att det kan bli lite opraktiskt att ha en laptop med bra exponering därframme.
Hur har ni löst det problemet?

Ser också på din sida att vi har likadana bilar, köpte vår -07a i höstas!

Mvh.

Den primäre skillnad jag kan komma ihåg - MapPoint använder Excel direkt.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/410407
Jag fördrar 10 tumms i taket i stället för 14-15 tumms i instrumentbräden.

Avstanden och inget sol flimmer' er primär årsaker.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

MapPoint är som en Autoroute men har flera beräkningsprogram inlagda.
Är nog främst för försäljare/handelsresande.

Det jag som GPS-nörd mest har nytta av är nog att du kan "ta ut" dina POI´s till ett Excelark.

Hälsar
Kåre
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

för dom har mycket bättre karta.
Autoroute / MapPoint? Stor prisskillnad är det i alla fall.Hur har ni löst det problemet?
Instämmer i din bedömning av kartkvaliteten för ViaMichelin, det är en av anledningarna till att jag har slängt ut alla kartböcker och papperskartor.
Har jag missat något? Mig veterligen finns det bara en version av Via Michelin på nätet.
GoogleEarth & -Maps använder jag dock helst och har där även lagt ut alla POIs, ställplatser, nattparkeringar och sevärdheter.
Samma POIs finns även i MapPoint. Vi kör alltså båda systemen, samtidigt. Oftast har vi tillgång till Internet men skulle det försvinna eller slöa till sig, kör vi bara med MapPoint / AutoRoute.
Skillnaden mellan MapPoint och AutoRoute är, som du säger, priset och så är MapPoint integrerbar med övriga Officeprogram (vem har nytta av det?). Bägge program har samma gränssnitt. Jag håller på att fasa över från MP2011 till AR2011 (fråga mig inte varför!!! Samvetet kanske?:msn_embarrassed:). TomTom har numera degraderats till reserv, så även, den Smarta luren.
En tanke jag har lekt med är att ha min GPSposition (utan tracking) i Google Earth, tror dock inte det är möjligt men kanske det finns någon därute som har en lösning. Fast jag klarar mig egentligen lika bra utan. Sedan finns det många andra bra system men det är svårt ”att lära gamla hundar byta till ny koja”! Samma koja är för övrigt orsaken till att jag inte vågar ta steget till ”Applekakan” och fortsätter gynna Bill Gates & Co.:cool:
På en del intressanta, turistiskt populära, platser går det att växla från ”Map” till ”Satellite” i ViaMichelin och får då upp en skarpare flygbild än satelitbilden. Det bästa med Google Earth är att jag alltid inspekterar ställplatser i förväg, om möjligt med ”Streetview” i GoogleMaps. Även lyckas vi ofta hitta lite udda/undanskymda/egna små guldklimpar till nattparkeringar om vi vill vara asociala (för oss själva m.a.o.).
Vad gäller skärm är vi nöjda med vår 14”wide Sony Vaio och har en 12” i reserv. Det finns tillräckligt plats i handskfacket (vita kudden är bortplockat).
Jag är dock så privilegierat som låter Stina köra medans jag har all tid i världen att surfa, lägga ut kurser och söka natthamn. Vet vi dessutom att jag inte behöver köra mer för dagen, kan jag ta mig en:msn_beer:, en Amstel så klart!
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

Map Point var opprinnelig en utviklerpakke, og Autoroute en applikasjon laget i dette verktøy. En variant av AR lå med som eksempel i de tidligste versjonene av MP, i dag ser det ut til at denne ferdig-utgaven i MP er lagt ut som egen pakke i Office familien med full integrasjon.

Litt forenklet kan en si at AR er en variant av MP-applikasjonen for bruk utenfor Office og laget for et volum marked.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: ViaMichelin vs Autoroute?

En tanke jag har lekt med är att ha min GPSposition (utan tracking) i Google Earth, tror dock inte det är möjligt men kanske det finns någon därute som har en lösning. Fast jag klarar mig egentligen lika bra utan. Sedan finns det många andra bra system men det är svårt ”att lära gamla hundar byta till ny koja”! Samma koja är för övrigt orsaken till att jag inte vågar ta steget till ”Applekakan” och fortsätter gynna Bill Gates & Co.:cool:...............
Julian

Jovist jag har användt 4 och fler GPS programmer på min liten 10" skjerm ( 12" flytende bild)
2 med 2 GPS puck och - allt samtidig på e-book'en i ½ skjermbild.

När man använder 2 - 3 GPS / aGPS på vägen mer 4 mil - da ser man skillnaden.

Google Maps With GPS Tracker - lektyg - tyckes jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen