• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Via-sat i utlandet

tommya

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
7112
Medlemskap
2024
Hej alla.
Skulle installera via-sat i HB men avråddes att göra detta, pga,via-sat inte har lagrig rätt till detta utanför Sverige.Är det någon som vet något om detta.
Med vänlig hälsning
Tommya
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Via-sat i utlandet

Inte lagligt,men alla använder det utomlands.
Detta rör parabolkunder hos Canal Digital ock Viasat

Ottar
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Via-sat i utlandet

Vid problem i utlandet, vänd er absolut inte till kundtjänst då man riskerar att bli avstängd från sitt abonnemang pga det som står skrivet tidigare i tråden
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Via-sat i utlandet

Viasat är tydligen besvärligare att använda i husbilen, av den anledningen har vi Canal Digital. JR Larmcenter, Lindome vet mer om detta. Canal Digital är medvetna om att vi ser på TV utomlands så någon anledning att vara rädd för deras kundtjänst finns inte. Nu är det inte mycket bevänt med möjligheten att se på Canal Digitals kanaler när man är långt söderut, ungefär 30 mil söder Paris är dom flesta kanalerna borta. Vi har som komplement SVT World som är en mix av TV1 och TV2 + att det går att lyssna på P1 och P4 om man så skulle önska
 
B

bols

Guest
Sv: Via-sat i utlandet

Hej, funderar på SVTWorld, Har du någon erfarenhet av en sådan installation ?
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Via-sat i utlandet

Problemet med Viasat är att du måste para ihop ditt kort med den box du har och den boxen måste vara godkänd av Viasat, så har man som vi 2 tv apparater måste man flytta boxen mellan apparaterna. Samtidigt skall man vara uppmärksam på om man nu har 2 apparater som enligt min tillverkare kan fördärva parabolen om man kör bägge tv-apparaterna samtidigt. Jag vet inte hur men det finns säkert någon här som kan detta bättre
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Via-sat i utlandet

Hej, funderar på SVTWorld, Har du någon erfarenhet av en sådan installation ?

Ja vi är nog ganska många som just nu sitter i Sydeuropa och tittar "Vem vet mest".

Att det fungerar via parabol är ingen tvekan om och det har den fördelen för oss lite äldre, att programmen visas om och om igen. Det stärker onekligen självförtroendet när man ser "Vem vet mest" för tredje gången och sopar banan med deltagarna i programmet. :)
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Via-sat i utlandet

Problemet med Viasat är att du måste para ihop ditt kort med den box du har och den boxen måste vara godkänd av Viasat, så har man som vi 2 tv apparater måste man flytta boxen mellan apparaterna. Samtidigt skall man vara uppmärksam på om man nu har 2 apparater som enligt min tillverkare kan fördärva parabolen om man kör bägge tv-apparaterna samtidigt. Jag vet inte hur men det finns säkert någon här som kan detta bättre

Hur skulle det kunna förstöra en parabol? Själva tallriken?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Via-sat i utlandet

Problemet med Viasat är att du måste para ihop ditt kort med den box du har och den boxen måste vara godkänd av Viasat, så har man som vi 2 tv apparater måste man flytta boxen mellan apparaterna. Samtidigt skall man vara uppmärksam på om man nu har 2 apparater som enligt min tillverkare kan fördärva parabolen om man kör bägge tv-apparaterna samtidigt. Jag vet inte hur men det finns säkert någon här som kan detta bättre

Jag skaffade ett Viasat fritidshusabonnemang med ett separat kort som sitter i husbilsboxen för jämnan.
Kostar 27 kr/vecka man utnyttjar det, plus en årskostnad på 338 kr, faktiskt billigare än SVT World.
(Man måste ha ett ordinarie abonnemang också).

Vad gör man inte för golf och Champions League? Fungerar åtminstone till mellersta/södra Tyskland.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Via-sat i utlandet

Hur skulle det kunna förstöra en parabol? Själva tallriken?

Ingen varig skade, men med en normal LNB (hodet på parabolen) så sender mottakeren ut signal om den skal plukke opp horisontal eller vertikal polarisering. Om 2 mottakere sender motstridene ordrer vil LNB ikke fungere for noen av dem. Normalt vil feilen rette seg opp om en stenger av begge mottakere og venter litt før en slår på igjen den ene. Pleier å si at et bruker å gå med to mottakere så lenge de begge ser på samme kanal-gruppe (kanaler som deler en fysisk frekvens/polarisering) - men det beste er en multi-lnb (finnes opp til 8 kontakter) her kan hver mottaker via egen kabel til lnb se forskjellige kanaler så lenge de er på samme satellittposisjon (eksempelvis Thor med 3 satellitter på 1 grad vest).
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Via-sat i utlandet

Ingen varig skade, men med en normal LNB (hodet på parabolen) så sender mottakeren ut signal om den skal plukke opp horisontal eller vertikal polarisering. Om 2 mottakere sender motstridene ordrer vil LNB ikke fungere for noen av dem. Normalt vil feilen rette seg opp om en stenger av begge mottakere og venter litt før en slår på igjen den ene. Pleier å si at et bruker å gå med to mottakere så lenge de begge ser på samme kanal-gruppe (kanaler som deler en fysisk frekvens/polarisering) - men det beste er en multi-lnb (finnes opp til 8 kontakter) her kan hver mottaker via egen kabel til lnb se forskjellige kanaler så lenge de er på samme satellittposisjon (eksempelvis Thor med 3 satellitter på 1 grad vest).

En sådan har jag!
Med 8 kontakter.
 
Toppen