• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi vill handla i Sverige!

F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vi vill handla i Sverige!

Om båtbranshen kan ge ut en prislista i €, så kan även husbilsbranchen.
OM DOM VILL!!!

Det är klart att man inte slaktar en högavkastande mjölkko.

Detta är mycket enkelt.
Ange priset i € i den svensla prislistan, kursen låses vid order, klart!

Exakt så skulle det gå till!

D

Deleted member 11118

Guest

Det finns alltid en valutarisk när man gör affärer i utländsk valuta, det finns olika sätt för företagen att minimera denna risk gensom bland annat genom sk terminskontrakt. Bara gå in på nätet och läsa om någon vill fördjupa sig.

F

F.d. 3337

Guest

Om en kund kom in till mig och berättar hur mycket jag får betalt för en vara eller tjänst och det ligger långt från verkligheten skulle jag på ett vänligt men bestämt sätt be honom fara och flyga.

Ni har antagligen ingen aning om vilka kostnader en svensk husbilshandlare har och då menar jag inte bara bilen utan till exempel lön, lokalhyra, garantier, skatter, sjukersättning, sociala avgifter, marknadsföring, kostnader för inbytesbilar (hur många beg bilar står det inte hos handlare).........

Betänk att en tysk handlare antagligen säljer betydligt fler bilar än en svensk och alltså kan dela upp kostnaderna på flera bilar vilket ger en lägre kostnad per bil.

Hur ser resultatet ut för svenska företag som lever på husbilsförsäljnig? Med ert resonemang skulle alla skära guld med fällkniv.
Kollade några firmor på Alla bolag och de verkar ligga på en vinstmarginal på 2-3% och det är inte mycket.

Tilläggas att jag inte jobbar med husbilar/bilar.

Hasse

F

F.d. 13449

Guest

Forsbergs, Tumo och BiÖ ligger mellan 6 och 12%.............
Forsbergs ligger på 6,7% och BiÖ ligger på 2.94%. Du måste räkna på resultatet efter skatt.
Och att sälja nya bilar är inte där som de stora förtjänsterna finns. Det är snarare på service, reperationer och tillbehörssidan som de tjänar pengarna.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

I slutänan är det upp till var och en om man tycker så synd om dom Svenska handlarna att man vill sponsra dom med ett par hundra tusenlappar.

B

Byggare Bob

Guest

Men hallå, den redovisade vinsten är bara en del av resultatet. För att få en rktig bild måste man dyka djupare i redovisningen.

Vinsten är ett justerat resultat efter bl a avskrivningar, löner till personal, Vd och styrelsearvode mm mm.

Så det är inte bara så enkelt som att bara titta på "vinst efter skatt"

F

F.d. 8933

Guest

Tja... man kan inte köpa billigt och ta dyrt betalt för sin egen bil i inbyte ...
för bästa affär är mitt förslag :
Sälj er gamla bil själv dyrt här i Sverige
och köp er nya billigt i Tyskland.

eller byt in betala slipp allt krångel och ni har en Svensksåld bil med
högre värde och Svenska garantier samt en återförsäljare att beklaga er hos om det börjar krångla,
Tyska handlarna bryr sig nog inte nått speciellt efter köp och konsumentköplagen är nog nära lika med 0 vid import

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Tyska handlarna bryr sig nog inte nått speciellt efter köp

Erfarenheten här på forumet verkar vara pricis tvärt om.

Jag har inte sett en enda tråd om bristande service eller ansvarstagande map Tyska handlare.
Däremot många sådana trådar om Svenska handlare.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ofta kommer ju de utländska handlarna ganska enkelt undan, de erbjuder sig t.ex. att skicka delar gratis, och har de tur monterar kunden själv, och tycker att handlaren är fantastisk. Om det är en svensk handlare får han ju definitivt tillhandahålla delen och arbetet, kanske lånebil eller ersättning för att hämta och lämna. Sedan heter det ju att det är långt att köra till de svenska handlarna, medan till den i Tyskland heter det att det blev en trevlig semestertripp, visserligen till en kostnad av x antal tusen, men man fick ju fyllt på förråden av flytande varor. Bedömningarna varierar verkligen! :wink:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst finns det pengar att tjäna på att importera (ibland). Men det kan ha sina nackdelar.
Det som verkar vara så självklart för en del här att "visst ska man importera" är väl inte den hela sanningen.
Själv köper jag bilar där det är lägsta pris och det innebär definitivt inte alltid import.

Så ni som funderar på husbil ny eller begagnad kolla priser för import och svensksålt.
Och titta inte då bara på prislappen utan sätt ditt eget pris som du tar fram med jämförelse med andra marknader och jag kan nästan lova att det kan likväl bli en svensksåld.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi bor inte och är inte skrivna i Sverige, men har sommarhus här och tillbringar rätt mycket tid i Sverige under sommaren.

Det fanns absolut inget självklart i att vi skulle köpa vår husbil i Sverige och ha den på svenska plåtar. Efter att ha vägt ett antal parametrar för och emot så valde vi att köpa husbil i Sverige och av svensk handlare.

Nu är vi inne på vår 4:e husbil och bara bytt med svenska handlare. Kanske lite dyrare, men mycket enkelt och vi känner oss trygga och nöjda med den modellen.

Om jag sedan tittar bakåt och ser vad vi fått för vårt inbyte, betalat i mellan, så tror jag faktiskt att vi skulle haft en mycket dålig timlön om vi i stället gjort affärerna att sälja privat och köpa i t.ex. Tyskland.

Det generösa svenska garantipaket som följde med vår senaste bil värderar jag högt, eftersom jag är en teknisk idiot. Men ringa kan jag, ringa till återförsäljaren när jag får problem. Sånt är jag villig att betala en slant för.

Skall tilläggas att jag tidigare importerat ett par sportbilar från Tyskland, så jag kan och vet att det ofta är en bra affär. Nu är det bara så att en husbil för mig är ett mycket mera komplicerat fordon än t.ex. en Porsche.

Ja, det var min syn på saken, byggd på en teknisk idiots förutsättningar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Citat:
Tyska handlarna bryr sig nog inte nått speciellt efter köp

Erfarenheten här på forumet verkar vara pricis tvärt om.
Jag har inte sett en enda tråd om bristande service eller ansvarstagande map Tyska handlare.
Däremot många sådana trådar om Svenska handlare.

Kanske hörs inget negativt pga att vi människor normalt har väldigt svårt för att "offentliggöra/skrika ut/erkänna" våra egna tillkortakommanden, speciellt om det inte finns något att vinna på det = redan påskrivet/kört, affären är oåterkalleligt avslutad!?

I Sverige, på hemmaplan kan stöd och kunskaper i någon form alltid påräknas!
I ex Tysklandsaffärer är jag inte lika säker, där finns av naturliga skäl mindre stöd och kunnande att hämta, speciellt då om skadan redan skett/köpet avslutat, då väljer man kanske att bara "sitta stilla i båten = med skägget i brevlådan".

Problem kan ex bestå av; språkförbistring, hitta bra bil/leverantör, olika seder/rutiner, ev garantier samt allt det mer lagstadgade men ändå inte helt känt/komfortabelt för den enskilde, därtill egen tid/resor, pengahantering, mmm.

Håller i alla händelser med Wintercamper om att av någon anledning(?) så skrivs det väldigt lite om ev problem kring dessa "importaffärer"! Det är ju helt osannolikt att just alla dessa mer komplicerade affärer skulle "löpa på räls" och utgöra "den perfekta affären för "alla köpare" map mängden av "nya" problem och komplikationer som köparen möter på vägen.

F

F.d. 2621

Guest

Vi är nog många, som på vårkanten, inför den nya säsongen, har vissa behov av service och andra åtgärder, utbyte eller nyinstallation av utrustning mm. Då vänder man sig väl i normalfallet till den man köpt bilen av - dvs om man köpt bilen i Sverige! Och - då får man ett klart favoriserat bemötande i jämförelse med dem som köpt bilen någon annanstans, t ex i Tyskland. Och så ska det naturligtvis vara - det är väl bl a för den förturen man betalt så mycket mera - enligt flera privatimportörers vittnesmål.

Jag säger inte emot dessa uppgifter; de stämmer med mina egna och de låter trovärdiga. I huvudsak gäller detta husbilsleverantörerna och deras säljorganisationer. Jag kan tänka mig, att leverantörerna av chassi, motor mm, dvs Fiat, MB, Renault m fl har delvis annan policy för garantiåttaganden på en internationell marknad.

De flesta av oss (inkl mig själv) har endast begränsad erfarenhet av allt detta och skrönorna är legio hur verkligheten där ute på marknaden ser ut. Men - vem vill och vågar chansa???? Själv skulle jag aldrig någonsin välja att köpa en hb utomlands och ta in den i Sverige! Jag är rädd om mina pengar.

Men - jag har sagt det förut - jag är nog ingen "riktig husbilist" och jag föredrar dessutom att i regel övernatta på bekväma campingar!

F

F.d. 25310

Guest

Tycker att skillnaderna har minskat betydligt de senare åren.

C

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag importerade en ny husbil årsskiftet -02-03 och körde den med tyska skyltar över semestern -03.
Momsen va då om jag inte minns fel 16% så då blev det en del pengar. Hade bilen i 6år så den affären va OK:)

Toppen