Sv: Vi vill handla i Sverige!
Vi är nog många, som på vårkanten, inför den nya säsongen, har vissa behov av service och andra åtgärder, utbyte eller nyinstallation av utrustning mm. Då vänder man sig väl i normalfallet till den man köpt bilen av - dvs om man köpt bilen i Sverige! Och - då får man ett klart favoriserat bemötande i jämförelse med dem som köpt bilen någon annanstans, t ex i Tyskland. Och så ska det naturligtvis vara - det är väl bl a för den förturen man betalt så mycket mera - enligt flera privatimportörers vittnesmål.
Jag säger inte emot dessa uppgifter; de stämmer med mina egna och de låter trovärdiga. I huvudsak gäller detta husbilsleverantörerna och deras säljorganisationer. Jag kan tänka mig, att leverantörerna av chassi, motor mm, dvs Fiat, MB, Renault m fl har delvis annan policy för garantiåttaganden på en internationell marknad.
De flesta av oss (inkl mig själv) har endast begränsad erfarenhet av allt detta och skrönorna är legio hur verkligheten där ute på marknaden ser ut. Men - vem vill och vågar chansa???? Själv skulle jag aldrig någonsin välja att köpa en hb utomlands och ta in den i Sverige! Jag är rädd om mina pengar.
Men - jag har sagt det förut - jag är nog ingen "riktig husbilist" och jag föredrar dessutom att i regel övernatta på bekväma campingar!