Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Börja med försäkringsbolaget och låt dom bedömma skadorna innan du börjar själv, boka tid direkt för en reglering.När jag och även de riktiga proffsen skadat sina flygplan tog de en bit kevlarväv och dränkte in med superlim sen la de på en plastbit som inte fastnar i limmet och tryckte ihop alltihopa och det blev jättbra direkt.
Men då var det epoxiplast det handlade om.
Är ju mycket lättare att laga med epoxi än polyester och starkare också.
till modellflyget finns det mindre förpackningar och om man värmer lite blir det tunt och suger in sej i sprickorna.
Tror det mest handlar om arbete i obekväma ställningar än om något dyrt och svårt.
Blir ju bäst om man gör det själv eller?
Är inte särskilt bekymrad om allvarliga skador, men är förvånad över hur stark karossen är. Men det blev ju en mjukare smäll eftersom en del av bilen gick under min bil och motorhuven och annat fick ta den största smällen.
Men det är bäst att ta ut kylskåpet och se hur det ser ut bakom.
Lista startmotor , växellådsfäste, batteri, kanske lagerbyte i fjäderbenen, byte av gummibussningar till framvagnen för att få till max caster vilket bilen behöver. Nu har den minimum caster vilket är bra när man ska snurra runt i stan men inte när den ska gå på landsvägen, finns mycket liten självstabilitet jag styr med armarna på armstöden som referens utan armstöd vill man inte köra på landsvägen.
När en lastbil kör om så får man sitta på helspänn och parera kast hela tiden med ganska stora rattutslag.
med domkraft och ordentliga pallbockar så går det att göra det mesta själv om det är väder.
Caster är samma som vinkeln på framgaffeln på en cykel, monark brukar ha mer på cykel och moped än crescent vilket gjorde att man upplevde monark som mer stabil.
........ -verkligheten ska inte förstöra drömmen om det lyckliga livet i husbilen söderut.
Nej, nu måste jag protestera!
Du skriver "verkligheten", vems verklighet? Din mycket extrema erfarenhet, eller de som bär på drömmen om skönare vinterklimat, som husbilen ger dem möjligheter att få?
Mycket beklagande blev det, vems fel är det att du gick ner 7 kg? Förstår att du inte gillar att prova nya spännande anrättningar på din tallrik. Är det så att frukosten består utav Snickers, vatten med Lidl´s multivitaminer och middagen består av en smörgås som äts så långsamt att det tar timmar att få i sig den, då har du verkligen hittat den ultimata dieten som fungerar. LCHF och ViktVäktarna kan slänga sig i väggen!
Du klagar på maten, varför? Du har ju inte provat den! Du skriver att pommes frites serveras till allt..... gör det? Själv har jag inte ätit en pommes frites på säkert 5 år, trots att vi bor mesta tiden i Sydeuropa.
Nej Bengt du skall absolut inte inbilla andra och inte heller dig själv att din resa till Portugal på något sätt var en typisk vinterresa till Sydeuropa med husbilen. Du har haft en del otur, men det finns också faktorer som du själv påverkat som gjort resan stressande och mindre trevlig.
Det är väl så att vi är alla olika och det gäller även oss husbilsägare, en del tycker om att resa, se och uppleva nya saker, medans andra passar bättre att stanna hemma i sin invanda hemmiljö.
Tycker inte om att du målar upp problem, som för de flesta inte är ett problem, t.ex. det här med medicinerna. Om du tar dem hemma eller på playan i Portugal kan knappast vara ett problem. Vidare skriver du att motorhaverier, växellådor som rasar är vanligt. Är det? Tror inte att det ens är 1 på 100....... Har ingen statistik, men det är sällan man läser om sådana problem. Om det skulle ske är det heller inte hela världen, man har ju självklart ett lämpligt försäkringsskydd.
Har följt din resa här på Forumet och visst har jag tyckt synd om dig, men nu blev det för gnälligt och framför allt reagerar jag på att du försöker skrämma andra från att resa, genom att försöka ge en bild av att din resa är typisk.
Krya på dig.
TommyD
Casterstaget brukar justeras i framkant och då via staget som är gängat, man tar allstå bort den del som är pågängad och går framåt till chassit och monterar "alfa" kulleden som i sin tur skruvas med två skruv i chassit.Jag förstår inte riktigt monteringen och om den passa rakt av till mitt gamla ducato chassie.
Men det måste ju vara mycket bättre, en konstant vinkel är ju jätteviktig som det är nu så verkar det som om vinkeln ändrar sig beroende på ojämnheter i vägen.
Det blir som någon sorts självstyrning och är otrolig jobbigt och farligt.
Passar det ska jag absolut montera såna i vår, gör inget om blir stötig för den är gungig som det är nu.
........ -verkligheten ska inte förstöra drömmen om det lyckliga livet i husbilen söderut.
Nej, nu måste jag protestera!
Du skriver "verkligheten", vems verklighet? Din mycket extrema erfarenhet, eller de som bär på drömmen om skönare vinterklimat, som husbilen ger dem möjligheter att få?
Mycket beklagande blev det, vems fel är det att du gick ner 7 kg? Förstår att du inte gillar att prova nya spännande anrättningar på din tallrik. Är det så att frukosten består utav Snickers, vatten med Lidl´s multivitaminer och middagen består av en smörgås som äts så långsamt att det tar timmar att få i sig den, då har du verkligen hittat den ultimata dieten som fungerar. LCHF och ViktVäktarna kan slänga sig i väggen!
Du klagar på maten, varför? Du har ju inte provat den! Du skriver att pommes frites serveras till allt..... gör det? Själv har jag inte ätit en pommes frites på säkert 5 år, trots att vi bor mesta tiden i Sydeuropa.
Nej Bengt du skall absolut inte inbilla andra och inte heller dig själv att din resa till Portugal på något sätt var en typisk vinterresa till Sydeuropa med husbilen. Du har haft en del otur, men det finns också faktorer som du själv påverkat som gjort resan stressande och mindre trevlig.
Det är väl så att vi är alla olika och det gäller även oss husbilsägare, en del tycker om att resa, se och uppleva nya saker, medans andra passar bättre att stanna hemma i sin invanda hemmiljö.
Tycker inte om att du målar upp problem, som för de flesta inte är ett problem, t.ex. det här med medicinerna. Om du tar dem hemma eller på playan i Portugal kan knappast vara ett problem. Vidare skriver du att motorhaverier, växellådor som rasar är vanligt. Är det? Tror inte att det ens är 1 på 100....... Har ingen statistik, men det är sällan man läser om sådana problem. Om det skulle ske är det heller inte hela världen, man har ju självklart ett lämpligt försäkringsskydd.
Har följt din resa här på Forumet och visst har jag tyckt synd om dig, men nu blev det för gnälligt och framför allt reagerar jag på att du försöker skrämma andra från att resa, genom att försöka ge en bild av att din resa är typisk.
Krya på dig.
TommyD
Ojdå!
Topp, det ska inte vara propaganda utan reseberättelser!Angående inlägget från Los Suecos: Jag har med stort intressen följt bengtics öden och äventyr i Europa och hyser stor beundran för hans öppenhjärtliga och ärliga beskrivning av sin resa, där han inte väjt för att skriva om sina egna tillkortakommanden. Det har gett hela reseskildringen en äkta ton som jag tycker ska uppmuntras och jag ser fram emot fler resedagböcker som inte bara är glättade vykort utan är mångfasetterade och intressanta. Bengtic har berättat SIN historia och beskrivit SINA upplevelser på ett fascinerande sätt. Även om man inte delar alla uppfattningar vore det klädsamt att avstå från tråkiga kommentarer. Det gagnar inte den öppna och välkomnande atmosfär som inbjuder andra att skriva om sina upplevelser.