Jag undrar hur de löst det med plats i scootern, läste att det satt 2,9ah celler i den på nätet den gamla har ju 2,6 ah själv har jag samsung 3,4 ibland säljs dom som 3,5 men jag vet ju vad de är stämplade med.
Googlade pro där ligger det faktiskt 10s 4p så 40 celler med liknande kapacitet som min så 100wh mer vilket med 10wh/km gör en mil mer än mej och 4,5mil. Man räknar ju lite knepigt men så är det alltid man kan ju inte köra ner cellerna i botten. Men 6,500kr var ett häftigt pris min landar på 2000kr mindre. Kände av ryggen en del på min gamla när man åkte längre så runt 4 mil räcker nog bra. Xiamo är ju mycket bättre med större hjul och högt och bredare styre, jo nog är den rolig att köra och smidig men jag är orolig för de pumpbara däcken om man är iväg en bit så blir det svårt att ta sej hem med punktering, det är inget man lagar vid vägkanten om det inte är en pyspunka som man kan klara med spray. Jag har ju helgjutna och det är skillnad i komfort men man känner sej mer säker mot punktering. Det jag uppskattar mycket är den automatiska farthållaren den piper ju till efter 5 sek sen går den i jämn hastighet tror det går att stänga av på pro med telefonen plus att man kan höja toppfarten men den känns tillräckligt hög, redan min gamla på 20km kändes lite vådlig var ju dålig broms så den nya med skivbroms och 25 km är ju klart trevligare. Ett problem som de lär ha är att man kan bränna elektroniken med fulladdade batterier vid en hård inbromsning eftersom laddelektroniken slår ifrån och den strömmen som laddar inte har någonstans att ta vägen blir det en riktig smäll som dödar elektroniken. Jag har tänkt ladda från husbilen med min laddare och då kan jag välja 90% för då sparar jag mina batterier och det här problemet lär inte hända, mina andra två elscootrar brann ju elektroniken på. Kanhända har de lärt sej med skyddskretsar numera men man vet aldrig deras omvända logik om att sälja mera om det går sönder kanske gäller här också.
Blir fint att ha den i husbilen enkelt att ta ut och köra och handla osv, jag tog den altid med in på varuhusen och lämnade den hos vakten eller receptionen eftersom den är nog rätt stöldbegärlig man måste låsa fast den vid något fast föremål. I spanien körde man ofta på trottoaren men de filar på en lag mot det och vissa städer har visst redan såna förbud. Här hemma har vi ju massor med cykelvägar. Laddningen är ett problem den tar ca 30ah plus förluster från 12v batteri har man en omvandlare plus laddare får man säkert räkna på 40ah totalt kanske mer. Själv har jag en hyperion eos 1210 i som kan ladda upp til 12celler eller 44volt, med full övervakning och kapacitets visning och matas med 12 v så små förluster där. Lär annars finnas dyra laddare som går direkt från 12v annars får man ju gå omvägen från 12v till 220 och ladda med ordinarie laddaren. Har jag gjort med en biltema omvandlare på 150 watt -billig men det fungerade bra men den blir ju varm laddaren tog ju 80w den är bara på 1,5 A. Problemet med laddare är den speciella kontakten som ser ut som en rcakontakt men är något mindre jag gillar den inte man kan faktiskt lyckas kortsluta mittstiftet mot minus och då går säkert en säkring som inte går att byta. Har letat men inte kunnat hitta kontakter, laddare som passar finns ju för vettiga priser på ebay hemma är de mycket dyrare. Laddar jag från husbilen blir det gratis har ju 135w solpaneler som laddar bobatteriet. sparar kanske någon krona men jag motionerar ju batterierna också.
Livibil Jag har funderat på en sån resväg men den blir ju ganska dyr och det blir väl en ganska lång resa från rom till barcelona med båt. om man kör hela sträckan så blir det 150mil mer. Jag vet inte heller om jag är beredd att bo så länge i husbilen man blir ju borta längre än ett halvår och det finns ju regler kring det som jag inte fullt förstår själv talar jag inte om att jag är bortrest för myndigheterna men eftersänder man post så får de reda på det.