• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi hade tur

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Vi blev sålda på husbilslivet för drygt ett år sedan, mycket tack vare den fina gamla hymern, som gick i alla väder. I våras bestämde vi oss för att satsa vidare på det fria livet och köpte en Burstner 574 i elegance den hade all den utrustning som vi kommit fram till som krävs för åretom frikamping.
Vi var medvetna om en fuktskada i undergolvet och kom överens om att denna skulle åtgärdas på hösten. Men det visade sig att där fanns mycket mer som var ruttet, samt att det öppna sig en spricka i karossen. För ett par veckor seda ringde ägaren av företaget som vi handlat av och erbjöd sig att tillbaka bilen för samma pengar vi betalat. Vi har kört 700 mil.
Samtidigt fick man in en mycket välhållen Niesmann flair 670 2001 som gått 9000 mil.
Vi är fortfarande nybörjare och hoppas på att flairen ska vara lika problemfri som hymern.
Lastvikten löser vi genom att hänga på en 750 kg släp.
Vi blev snabbt en erfarenhet rikare genom burstnern och varse om hur mycket dålda fel som kan finnas på bil som ser ut att vara i kanonskick
Tyckte att jag ville dela med mig och visa att det finns handlare som man kan lita på.
Premierturen med flairen blir till Elmia.

Bertil

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Vi hade tur

Tummen upp för er handlare!

Till övriga nybörjare: Det finns mycket fuktskadat skräp ute på marknaden , var på er vakt!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes kun ett sted hvor det kan bli fuktskade på Flair 6700, indregolvet i garagen. Blir det skade der så riv ut plywood skiven og støp et epoksy golv, dette ble gjort på garantien for de biler hvor skaden kom innenfor de 6 år som fuktgarantien varte.

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej, och tack för upplysningen. Garagegolvet är som nytt. Efter första turen är glädjen tillbaks. Känns som den gamla hymern. Bilen är luftig, enkel med funktionell bodel. Ett bra exempel är slaskhinken som infälld i toaväggenväggen. Packutrymme finns massor av. Det ända misstaget är att steget upp i dubbelsängen är mycket grunt. Detta har Inger löst med en låg stabil plastpall från Ikea.
Niesmanns lösning, av de vändbara pilotstolarna är i en klass för sig. Genom att de är höj och sänkbara, så är det bara att dra ner taksängen utan att ändra ryggstöden( fälla fram eller bak), på morgonen sätter man foten på pedalen och stolen är en del av sittgruppen igen.
Mvh
Bertil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej igen
Hoppas att någon har svaret på detta.
På skylten i trappen, står två vikter.
3850 kg samt 5200 kg.
Betyder detta att man kan välja endera vikten som totalvikt?
Mvh
Bertil

F

F.d. 58728

Guest

Utan att ha sett skylten men vid jämförelse med min egen bil är siffran 3 850 totalvikten på bilen och siffran 5 200 maximal sammanlagd totalvikt, dvs summan av bilens totalvikt och totalvikten på det tyngsta släp som får dras med bilen.

Haré bra

/BJ

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej
Tack!
Vägde bilen, vågen visa 3880 kg och då var Inger inte med. Men det har löst sig, det gick att väga upp till 4000 kg. Det blir nya fjädrar bak samt en regbesiktning. Samtidigt ska jag ändra tillbaka antalet pasagerare från två till tre eftersom det finns bältade platser för detta.
Tidigare ägare, hade vägt ner bilen tilll 3500 kg .
Mvh
Bertil

Toppen