• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi hade tur med första husbilsköpet..

F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vi hade tur med första husbilsköpet..

Hej vi är nya på detta forum men oj så mycket info man har fått här, tack för det. Vi har ingen husbil ännu men ska iväg på Elmia och se om vi kan hitta någon vi gillar, vi har hyrt husbil tidigare och gillade det jättemycket. Detta med överlastad var ju väldigt oroande, jag i min naivitet hade nog packat bilen full utan att tänka på vikten.... Skulle vara väldigt bra för oss nybörjare om ni även talar om vilka av husbilarna man ska se upp med, skulle förmodligen "rädda" en del från att köpa fel. Jättetack för all information som ni delar med er av, huvudet är fullt av frågor på Elmia :)

Visst är det härligt med så mycket kunskap och tips! :)
Det är svårt att hitta 3,5 tonshusbilar med vettig lastvikt om man vill ha en som är lite längre (7 m) och/eller är många i familjen och ska ha mycket med sig. Vår husbil är bara 5,99 och vi klarar oss med vikten, trots at vi är 4. Jag vet inte om det finns någon lista med lastvikter, vi lyckades inte hitta någon i alla fall när vi letade efter vår första husbil förra året.
/Jessika

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Skaffa appen fordonsuplysningar, så kan ni gnälla redan på Elmia-mässan för där kommer bilarna vara tokutrustade..

En app alla borde ha som ska köpa husbil, då ser ni även om husbilen är belånad, kan vara bra att veta det!!!
Med vänlig hälsning,/ Chippen

3Rapido

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2025

Jag och matte, vi är inte alltid överrens.Vad är skillnaden mellan Totalvikt och Max sammanlagd bruttovikt :confused:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vi var tipsade om vikt problemen när vi köpte första förra hösten. Men vi visste inte hur mycket man egentligen behöver. Har provägt några som vi varit intresserade av och vissa resultat är skrämmande. På någon var det 220 kg kvar vi vägning och då med tomma tankar... Har också vägt några med mellan 500 och 750 kvar till totalvikten, men även det tycker jag är på gränsen om tankarna är tomma och ingen Gasol i bilen, det äter upp mycket av vikten då.

Härligt Chippen att ni fick en med bra vikt direkt!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
!

Hej
Vi var tipsade om vikt problemen när vi köpte första förra hösten. Men vi visste inte hur mycket man egentligen behöver. Har provägt några som vi varit intresserade av och vissa resultat är skrämmande. På någon var det 220 kg kvar vi vägning och då med tomma tankar... Har också vägt några med mellan 500 och 750 kvar till totalvikten, men även det tycker jag är på gränsen om tankarna är tomma och ingen Gasol i bilen, det äter upp mycket av vikten då.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej!
Jo men gör er besväret att köra till vägverkets vågstation E6 mellan avfarterna till Helsingborg, vi har visserligen bara en 2010 Adria Coral S 670 SL, Automat 16 tums hjul inkl. reservhjul, solcell, 2 bodelsbatt. Cykel , Lång markis & Dyligt, vi har inte varit uppe på 3700kg en enda gång kollat både syd & nord vågarna, Jo m. både diesel & vatten!
4000 kg är totalvikten!
Mvh.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hej!
Jo men gör er besväret att köra till vägverkets vågstation E6 mellan avfarterna till Helsingborg, vi har visserligen bara en 2010 Adria Coral S 670 SL, Automat 16 tums hjul inkl. reservhjul, solcell, 2 bodelsbatt. Cykel , Lång markis & Dyligt, vi har inte varit uppe på 3700kg en enda gång kollat både syd & nord vågarna, Jo m. både diesel & vatten!
4000 kg är totalvikten!
Mvh.

Vi har en av Vägverkets vågstationer 8-9 km hemifrån, Stolpen utanför Kristinehamn. Det är där jag vägt alla.

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025

Jag har skrivit om detta ämne tidigare i andra trådar.

Det är ändå lika viktigt att påpeka detta faktum att det tyvärr fortfarande finns oseriösa säljare.
Dessa fullkomligt stuntar i hur mycket du verkligen får lasta i din HB.

Ska du köpa en bil, se till att du får möjlighet att kontrollvägen innan köpet.
Skulle säljaren vägra detta - gå någon annanstans.

Är bilen redan uppvägd, kontrollera ialla fall.

Jag hade tur med en seriös säljare som direkt sa att jag skulle ha min bil uppvägd vid registeringen.

Han frågade om jag hade ett B-kort för 2006-07-01 samt vilken körkortsklass jag hade, och förslog att jag skulle ha bilen på 4250 Kg.

Vid kontrollvägning av bilen med 2 personer, 2 små hundar, 100l vatten, samt cirka 80l diesel,
därutöver "vanlig" campingutrustning, och fylld kyl.
Vi kom upp till 3710 Kg.

Det kändes bra att veta att jag fortfarande har gått om lastvikt kvar.

Jag vill inte påstå att det är fel men om någon läser detta som att körkort före 2006-07-01 tillåter att köra tyngre bil än 3500kg är detta fel skall vara 1996--07-01. Vill bara upplysa så ingen tar fel på regeln.:)
//Per

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag vill inte påstå att det är fel men om någon läser detta som att körkort före 2006-07-01 tillåter att köra tyngre bil än 3500kg är detta fel skall vara 1996--07-01. Vill bara upplysa så ingen tar fel på regeln.:)
//Per

Helt rätt. Ibland är fingrarna snabbare än tanken.
Självklart ska det vara 1996-07-01.

Bra att det är någon som är på alerten så ingen blir felinformerad.

F

F.d. 52986

Guest

För snart två år sedan skrev jag till Konsumentombudsmannen (KO) och påtalade detta med husbilsvikter.Jag föreslog att KO skulle ålägga husbilsförsäljarna att klart och tydligt ( lika tydligt som priset) redovisa de vikter som gäller för den aktuella bilen.Stor skylt,denna bil har en tjänstevikt av....kg totalvikt..... kg lastvikt....kg. Bilen väger tom, men med extra påmonterad utrustning och 10 l diesel .......kg.
Svar från KO tackar,lägger det i högen som ett tips.Kanske kan bli aktuellt någon gång.M.A.O. ingen åtgärd.
Alla som känner för detta ämne!Skriv till KO och begär ovanstående uppgifter vid husbilsköp.Tjat kan löna sig.

Bettis12

FD HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
14011
Medlemskap
2023

Skaffa appen fordonsuplysningar, så kan ni gnälla redan på Elmia-mässan för där kommer bilarna vara tokutrustade..

En app alla borde ha som ska köpa husbil, då ser ni även om husbilen är belånad, kan vara bra att veta det!!!
Med vänlig hälsning,/ Chippen

Den appen hittar jag inte :-(

Tusen tack alla för trevliga och upplysande inlägg, fortsätter att läsa om alla tips och tankar!!

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen.
Jag kollade litet bilar från en av våra vanligare husbilsmärken ute på nätet och det ser inte så kul ut. En sökning på bytbil.com efter integrerade bilar över sju meter gav snabbt tre exempel på helt omölliga bilar viktmässigt. De fanns hos stora handlare var drygt sju meter, största motor och bra med utrustning. Efter snabb koll på transportstyrelsens web visade det sig att alla hade under 300 kg lastvikt. Rekordet hade 175 kg. Till detta skall troligen läggas extrautrustningen. Bilarna var godkända för 3 passagerare och hade långbäddar bak samt stort garage. De var exempel på enpersonsbilar och tandbortsten skulle nog känna sig ensam i garaget. Någon övrig last medgav ju troligen inte vikten.
Ganska svagt att hitta dessa bilar hos handlarna:mad:. De går kanske att väga upp ytterligare men helt säkert är det ju inte och då krävs ju också att körkortet räcker till.
I bästa fall kan dessa köpare klara sig med kostnaden för uppvägning och nytt körkort men risken finns att de hamnar i en mycket tråkig återvändsgränd. Det är rena minfältet för de som inte vet vad de skall leta efter:mad:

Toppen