• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi hade tur med första husbilsköpet..

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Vi är otroligt glada över att vår husbil har sån lastkapacitet någonting vi inte hade det minsta aning om innan köpet, det är liksom självklart att man ska kunna nyttja en husbil inom normala omständigheter.

Vi har en gratis-app i vår smartphone som vi matar in husbilars registrerings numer, något vi gör på intressanta husbilar och idag såg vi en fin husbil vi skulle kunna tänka oss..
Helintegrerad med dubbla markiser och bara 7meter..
Lastkapacitet 250kg!!!!!!, full drivmedelstank och full vattentank och fullt kylskåp så är det överlast om någon försöker framföra fordonet..

Hur kan man bygga husbilar som direkt är olagliga vid ett normalt användande, det är lite som att bygga båtar som flyter men kliver du ner i båten så sjunker den, hur är det möjligt att husbilsbyggarna inte fattar bättre?

Egentligen skulle det finnas en svartalista på husbilsmodeller som inte klarar av ett normalt brukligt användande för att sätta press på både tillverkare och återförsäljare, eller är hela marknaden redan så rutten att den måste tystas ner..

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vi hade tur med första husbilsköpet..

Jag har gjort samma reflektion.
Vi har haft uppehåll i 10år från husbil ,då vi slog till igen i år.
Vår förra bil klarade precis 3500kg klassen ,men lastvikten pratade
man inte överhuvudtaget inte om.
Vår lille bil vi har i dag har god marginal och så skall även nästa bil ha :yes:

Marty

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
7034
Medlemskap
2025

Vilken app har du använt för att få reda på lastvikten?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Vilken app har du använt för att få reda på lastvikten?

Appen till Android är nog denna:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teliasonera.cis.tps

Det är den teoretiska lastvikten som visas. Dvs. skillnad mellan tjänstevikt i totalvikt.
Dock är bilen oftast tyngre i grunden än den uppgivna tjänstevikten. Pga. utrustning som solpaneler o dubbla bodelsbatterier samt två gasolflaskor...
Vilket gör det hela än värre...

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ett trist faktum som här kommer upp igen. Det finns fullt av "lurade" husbilsägare som utan kunskap i ämnet i god tro köpt mer eller mindre omöjliga och därmed praktiskt värdelösa bilar. Fackpressen uppmärksammar problemet i artiklar men tar in annonser på bilar av denna typ i samma nummer så här hycklas det vidare. Att sälja en sju meter stor husbil som har 4 godkända sittplatser och liggplatser men bara 250 kg lastvikt är i min mening bedrägeri och då varans värde mycket väl kan vara bort mot miljonen ett mycket gravt bedrägeri. Att stjäla eller på annat sätt tillgripa summor i den storleken ger vanligtvis långa tider bakom lås och bom. Att lura någon på samma summa genom att sälja en värdelös vara som en oanvändbar husbil straffas inte alls. Mycket underligt och helt fel enligt mitt rättsmedvetade.:mad: Jag brukar inte ropa på lag och ordning men här borde något göras för det finns gott om bilar av denna typ till salu.:mad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mest skremmende eksemplet var en bil en bekjent av meg i Norge kjøpte og fikk levert. Fortollingsvekten på tørr bil var 3500 kg og bilen kunne ikke veies opp over 3500 kg. Utrolig at bilen ble registrert, med drivstoff og den føreren var overlasten på vei ut fra forhandler over 200 kg. Med svensk måte å regne på ville bilen fått en lastvikt på minus 150 kg!

F

F.d. 52986

Guest

Ett trist faktum som här kommer upp igen. Det finns fullt av "lurade" husbilsägare som utan kunskap i ämnet i god tro köpt mer eller mindre omöjliga och därmed praktiskt värdelösa bilar. Fackpressen uppmärksammar problemet i artiklar men tar in annonser på bilar av denna typ i samma nummer så här hycklas det vidare. Att sälja en sju meter stor husbil som har 4 godkända sittplatser och liggplatser men bara 250 kg lastvikt är i min mening bedrägeri och då varans värde mycket väl kan vara bort mot miljonen ett mycket gravt bedrägeri. Att stjäla eller på annat sätt tillgripa summor i den storleken ger vanligtvis långa tider bakom lås och bom. Att lura någon på samma summa genom att sälja en värdelös vara som en oanvändbar husbil straffas inte alls. Mycket underligt och helt fel enligt mitt rättsmedvetade.:mad: Jag brukar inte ropa på lag och ordning men här borde något göras för det finns gott om bilar av denna typ till salu.:mad:
Tack Bestliner! Ös på så mycket du orkar!Någon gång måste det väl gå upp för,kanske inte alla, men många,att det är fel att lura folk att köpa bilar som inte går att använda.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi har också tur. Det är fortfarande vår första husbil som vi köpte 2008. Lagom stor att köra och parkera. Men vi fick väga upp den till 3.850 kg för innan vi lastar så är vikten inkl frugan 3.500 kg.

Tjänstevikt 3.140 kg
Lastvikt 710 kg (all inclusive)

Det vi själva har kompletterat med efter köpet är 100 W solpanel och ett 90 Ah batteri.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag har skrivit om detta ämne tidigare i andra trådar.

Det är ändå lika viktigt att påpeka detta faktum att det tyvärr fortfarande finns oseriösa säljare.
Dessa fullkomligt stuntar i hur mycket du verkligen får lasta i din HB.

Ska du köpa en bil, se till att du får möjlighet att kontrollvägen innan köpet.
Skulle säljaren vägra detta - gå någon annanstans.

Är bilen redan uppvägd, kontrollera ialla fall.

Jag hade tur med en seriös säljare som direkt sa att jag skulle ha min bil uppvägd vid registeringen.

Han frågade om jag hade ett B-kort för 2006-07-01 samt vilken körkortsklass jag hade, och förslog att jag skulle ha bilen på 4250 Kg.

Vid kontrollvägning av bilen med 2 personer, 2 små hundar, 100l vatten, samt cirka 80l diesel,
därutöver "vanlig" campingutrustning, och fylld kyl.
Vi kom upp till 3710 Kg.

Det kändes bra att veta att jag fortfarande har gått om lastvikt kvar.

F

F.d. 25742

Guest

Hejsan!

Jag undrar hur man väger upp sin HB och var man gör det ?
Vi har köpt en HB för några veckor sedan och vet inte så mycket än tyvärr ?
Bra sida här där man känner att man kan fråga om allt :)

//.samone

F

F.d. 52986

Guest

Hejsan!

//.samone
Hej Samone!
Här på husbilsklubbens forum hittar du massor som är skrivet ang. din fråga.
Det är bara att leta bland rubrikerna,så får du svar på dina frågor.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hejsan!

//.samone

Du behöver ett nytt typintyg och en ny typlapp att klistra på husbilen. Normalt får du detta från din återförsäljare. Ta med detta till besiktningen där dom går igenom det hela. Registrerar om din bil i registret och klistrar på typlappen. Klart.

F

F.d. 52920

Guest

Du behöver ett nytt typintyg och en ny typlapp att klistra på husbilen. Normalt får du detta från din återförsäljare. Ta med detta till besiktningen där dom går igenom det hela. Registrerar om din bil i registret och klistrar på typlappen. Klart.

GK , jag tror du svarade lite för långt fram.
Jag tror att frågan är var man väger för att få veta vikten.
Mitt svar är på någon av vågarna som finns på kontrollplatserna vi vägen.
Eller vid spannmålsvåg ,skrot-våg, vid en del grusgropar.
Hoppas jag förstod din fråga rätt (så jag inte gjort bort mig).

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen
Jag tillhör själv de som åkte dit i denna fula fälla. Min första husbil var en sjumeters helintegrerad bil av känt fabrikat. Bilen var mycket välutrustad med största motor, bodelsac, solpanel, ugn, markis dragkrok parabol reservhjul och ett med hyllor inrett stort garage som också givetvis hade dubbla lastluckor. Lacken blänkte och allt såg bra ut till vi lastade in allt vi behöver inkl oss själva. I det stora garaget fanns plats för cyklar, stolar bord, grill och mycket annat nödvändigt. Jag och frugan väger också litet mer än 75 kilo och när den då hemmaboende sonen också kom med sin sportutrustning så gick allt utmärkt in i husbilen. Nyfiken som alltid så skulle jag givetvis väga den fina bilen lastad fulltankad och resklar. Fortfarande ommedveten om problemet kördes bilen upp på vågen vid gasklockan i Göteborg. Den vägde då 4400 kg om jag mins rätt (det var några år sedan) Totalvikten var 3850 och lastvikten 440 kg häpp. Hem igen och urlastning.
Fulltankad men med tommma vattentankar och allt som vi stoppat dit borta och enbart mig och frugan i bilen hade vi överlast ändå. Allt fint extramonterat samt frugan och min extravikt åt upp hela lastvikten. Bilen var i princip en enpersonersbil trots sitt och sängplats för fyra. Den gick inte att väga upp mera så som husbil var den värdelös.
Det blev att byta in bilen hos en handlare och det gick bra. Ingen pratade vikter, jag har lärt mig läxan. Tyvärr så sålde handlaren säkert bilen igen så det är idag någon som sitter med problemet. Jag borde kanske skämmas som sålde bilen vidare men hade inte råd att ta förlusten som en skrotning skulle inneburit. Har tittat litet på hur detta kunde hända och då framkom litet saker. De bilar son vägs har från vissa tillverkare mycket begränsad nivå på utrustning. De flesta kunder köper sedan packet som inte i praktiken går att beställa bilen utan. Till detta kommer utrustning som markiser, solpaneler mm och om man från start bara hade 440 kg lastvikt har man då en omöjlig bil. Trist att husbilshandlarna inte upplyser om detta men när de samtidigt har gården full av dyl bilar så kan man ju se ett visst samband.:mad:

F

F.d. 52986

Guest

Vi har också tur. Det är fortfarande vår första husbil som vi köpte 2008. Lagom stor att köra och parkera. Men vi fick väga upp den till 3.850 kg för innan vi lastar så är vikten inkl frugan 3.500 kg.

Tjänstevikt 3.140 kg
Lastvikt 710 kg (all inclusive)

Det vi själva har kompletterat med efter köpet är 100 W solpanel och ett 90 Ah batteri.
Hej!
Var just inne och kollade på "Blocket".Du kan där köpa en likadan bil som du(även jag) har.Tjänstevikt 3140 kg, totalvikt 3500 kg.Lastvikt 360 kg.Det är ganska omöjligt att få denna ekvation att gå ihop!?Om man börjar räkna.Extra påsatta grejor brukar beräknas till 150 kg.Diesel och vatten får vi snåla lite på 150 kg.Två hyfsat välmatade människor 150 kg.Mat, kläder, öl,vatten,verktyg,cykel,ja listan kan bli lång.Ligger säkert på 100 kg.Över totalvikten kommer vi att hamna i alla fall.Ganska mycket över!Men försäljaren säger nog inte något om detta.

F

F.d. 25742

Guest

Tack du , inte har du gjort bort dig alls, det var lite så också i min fråga :)
Även var o till vem jag vänder mig som hjälper till med det hela :)
Så tack för tips :yes:
//. Samone

F

F.d. 25742

Guest

Tack för svaret , tror jag förstår hur jag ska gå till väga nu :)
Mvh
Sambo :)

F

F.d. 25742

Guest

En följdfråga : om jag väger upp till ca 4.250 totalvikt från 3,500 hur påverkas skatten då ?
//. Samone

F

F.d. 25520

Guest

Aligådd,

har gjort ett litet räkneexempel som är ur verkligheten. Det är inget onormalt att man lastar på lite inför en sommarsemester. Det blir snabbt övervikt. Sen tror jag att det är hart när omöjligt att hålla sig under 3 500 kg i totalvikt i en husbil över 7 meter längd om man är en familj på husbilssemester.

//Bengt

Bilagor

• lastvikten.doc
    55 KB · Visningar: 108

Bettis12

FD HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
14011
Medlemskap
2023

Hej vi är nya på detta forum men oj så mycket info man har fått här, tack för det. Vi har ingen husbil ännu men ska iväg på Elmia och se om vi kan hitta någon vi gillar, vi har hyrt husbil tidigare och gillade det jättemycket. Detta med överlastad var ju väldigt oroande, jag i min naivitet hade nog packat bilen full utan att tänka på vikten.... Skulle vara väldigt bra för oss nybörjare om ni även talar om vilka av husbilarna man ska se upp med, skulle förmodligen "rädda" en del från att köpa fel. Jättetack för all information som ni delar med er av, huvudet är fullt av frågor på Elmia :)

Toppen