F
F.d. 3487
Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd
Dubbelpost
Dubbelpost
Senast redigerad av en moderator:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej igen,
En bil som vi/jag har fastnat för är Dethleffs 6611 Advantage med långbädd och 3,0 l motor, gärna då modellen med något mörkare trä invändigt och mörkgrå dynor som bilen nedan har.
Jag har försökt att hitta liknande i Tyskland men utan resultat.
Kan ju komplettera Knuts lista med Hymer, de har trä i golvet men ej i väggkonstruktionen.Uten treverk i vegger, yttergulv og tak finner bilene fra Niesman+Bischoff, Concorde, Cartago, Morelo og Phoenix pluss alle "plåtis". Det finnes endel biler fra andre fabrikker og men disse utgkør volumet pr. i dag.
Du kan jo se på N+B Arto modeller i 60-serien, de har nesten alle halvdinetten.
Långbeddar og langsgående finnes i 69 modellene. Disse er uten trä i vegger, golv og tak - oppvarmet rum under gulvet til vatntanker og litt lagring. I Norden finnes disse endast med Alde, men i Tyskland og Frankrike finner du også eksemplarer med luftvarme - disse skal være en del billigere enn utgavene med Alde.
Kolla på Bürstner a747, Hymer 644 eller Solifer 644(samma som Hymer)
Hej
Vet inte om jag har skrivit något liknande förr.Tål att upp repas.
Det första du bör köpa är en bra fuktmätare.Oavsett vilken modell ni väljer på HB.Kolla trådarna om fukt.Just för att ni tänker beg.Ta med dig en overall och kryp under bilen.Det räcker att trycka med tummen så känner du.Ser du förbättringar gjorda under så låt den stå.Man får aldrig ut fukten ur stommen,utan får plocka ner allt och byta.Det har skrivits i andra trådar också.Massa med konstruktion fel på bilar och även sådant som har satts dit i efterhand behöver ni kolla.Så lite hål i taket som möjligt.Även om fabriken har gjort jobbet,så kan du inte vara säker.
Som du för står har jag sett för mycket.Jag avråder er inte men ta det lugnt vid köpet,det är det bästa vi har gjort när vi köpte vår HB för 9 år sedan.
Men det har förbrukats en och annan tub , byts skruv och dragits kablar.
Jag inbillar mig att behandlar man den med kärlek så får man kärlek tillbaka.
Lycka till
Man skall också veta att en 2003 i Sverige kan lika väl vara byggd 2001-2002
Vi har en 2003 köpt ny i Sverige byggd 2001.Så den sjönk i pris när jag påpekade det.Så kolla tillverknings Nr.