• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Dubbelpost
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Dubbelpost
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej Vidhem,

Vi kommer bara att använda husbilen på sommaren, höst och vår, den kommer att vara inställd i garage under vintern.

Jag föredrar vattenburen värme oavsett årstid, jag har provat både luftburen och vattenburen i husvagn under alla årstider och tycker att vattenburen värme är bättre alla gånger oavsett årstid så det är mitt förstahandsval men inget krav då det fungerar ok med luftburen under de snöfria årstiderna tycker jag.


Hej Sören,

Du får gärna utveckla ditt inlägg, är du skeptisk till Dethleffs 6611?
Är det trä i stommen på den modellen?
Hur ser det ut på andra modeller/fabrikat?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Jag har inget emot modellen.
Det jag är skeptisk emot är att säljaren skriver att bilen har dubbelgolv, vilket inte stämmer.
Är dessutom generellt skeptisk till bilar som har trä i konstruktionen, föredrar mer beständiga material.
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Sören:
Vilka bilar menar du då som har beständiga material? Kom gärna med förslag på vilka modeller man ska hålla utkik efter.


Det är väldigt få som kommer med annonsförslag på bra köp tycker jag, är det ingen som har något tips på bra husbils-köp? skicka gärna mail eller personligt meddelande i så fall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Uten treverk i vegger, yttergulv og tak finner bilene fra Niesman+Bischoff, Concorde, Cartago, Morelo og Phoenix pluss alle "plåtis". Det finnes endel biler fra andre fabrikker og men disse utgkør volumet pr. i dag.
 
F

F.d. 2908

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej igen,


En bil som vi/jag har fastnat för är Dethleffs 6611 Advantage med långbädd och 3,0 l motor, gärna då modellen med något mörkare trä invändigt och mörkgrå dynor som bilen nedan har.

Jag har försökt att hitta liknande i Tyskland men utan resultat.


Här har du en hel dröss av den modellen i Tyskland.

6611 Suchergebnisse: Wohnmobile bei mobile.de
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Uten treverk i vegger, yttergulv og tak finner bilene fra Niesman+Bischoff, Concorde, Cartago, Morelo og Phoenix pluss alle "plåtis". Det finnes endel biler fra andre fabrikker og men disse utgkør volumet pr. i dag.
Kan ju komplettera Knuts lista med Hymer, de har trä i golvet men ej i väggkonstruktionen.
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Är det någon som har erfarenhet av Bürstner Elegance I (typ 640, 660, 685, 690) från 2003-2005, är det bra bilar?

OBS jag menar helintegrerad husbil (se bild nedan) med dubbelsäng på tvären eller på längden bak eller långbäddar som vi helst vill ha samt att det finns två bältade platser förutom förare och passagerare fram.

Beskriv gärna fördelar nackdelar med denna modell ( är det någon modell-beteckning som är mer lämplig) och hur ni upplever motorn (2,8l motor) karaktär, förbrukning, utväxling mm. Är det något speciellt som man ska titta på när det gäller Bürstner?

Det är ju stort överhäng bak, hur är det med greppet fram? (vi kommer inte köra på vintern men blött gräs kan ju vara slirigt).

Jag har noterat att man kan hitta en sådan under 300" vilket vi finner lämpligt när det gäller förstagångsköp.

Kom gärna med tips! (jag har rätt bra koll på blocket och mobile)


Typ sådan här planlösning är det vi är ute efter (även långbädd eller dubbelsäng på tvären går bra, den lilla soffan till vänster är inte nödvändig men gärna den blå färgen på dynorna)



1025751414.jpg


2012-05-0261.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Du kan jo se på N+B Arto modeller i 60-serien, de har nesten alle halvdinetten.
Långbeddar og langsgående finnes i 69 modellene. Disse er uten trä i vegger, golv og tak - oppvarmet rum under gulvet til vatntanker og litt lagring. I Norden finnes disse endast med Alde, men i Tyskland og Frankrike finner du også eksemplarer med luftvarme - disse skal være en del billigere enn utgavene med Alde.
 
F

F.d. 11210

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Kolla på Bürstner a747, Hymer 644 eller Solifer 644(samma som Hymer)
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Du kan jo se på N+B Arto modeller i 60-serien, de har nesten alle halvdinetten.
Långbeddar og langsgående finnes i 69 modellene. Disse er uten trä i vegger, golv og tak - oppvarmet rum under gulvet til vatntanker og litt lagring. I Norden finnes disse endast med Alde, men i Tyskland og Frankrike finner du også eksemplarer med luftvarme - disse skal være en del billigere enn utgavene med Alde.


Tack Knut,

Jag ska hålla ögonen öppna efter en Arto med, de verkar vara av bra kvalitet, det jag inte gillar med dom är att de ser lite stora/klumpiga ut utvändigt men ändå inte så mycket rymligare invändigt.
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Kolla på Bürstner a747, Hymer 644 eller Solifer 644(samma som Hymer)

Hej dem1000,

Det lutar åt helintegrerad för vår del som förstahandsval, Hymer verkar vara fina och något dyrare än tex motsvarande Bürstner. Är prisskillnaden motiverad?

Vi har lite svårt för det brokiga tyget på dynorna som Hymer har men smaken är olika.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej
Vet inte om jag har skrivit något liknande förr.Tål att upp repas.
Det första du bör köpa är en bra fuktmätare.Oavsett vilken modell ni väljer på HB.Kolla trådarna om fukt.Just för att ni tänker beg.Ta med dig en overall och kryp under bilen.Det räcker att trycka med tummen så känner du.Ser du förbättringar gjorda under så låt den stå.Man får aldrig ut fukten ur stommen,utan får plocka ner allt och byta.Det har skrivits i andra trådar också.Massa med konstruktion fel på bilar och även sådant som har satts dit i efterhand behöver ni kolla.Så lite hål i taket som möjligt.Även om fabriken har gjort jobbet,så kan du inte vara säker.
Som du för står har jag sett för mycket.Jag avråder er inte men ta det lugnt vid köpet,det är det bästa vi har gjort när vi köpte vår HB för 9 år sedan.
Men det har förbrukats en och annan tub , byts skruv och dragits kablar.
Jag inbillar mig att behandlar man den med kärlek så får man kärlek tillbaka.


Lycka till:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Det var just det med fukt jeg hadde i hodet når jeg anbefalte en Arto - det som kan ta skade av vatn der er innredningen og til dels innergulv. Undergulvet er plast utvendig og innvendig, vegger og tak alu-styropor-alu sandwich. Om det er eller har vært en utett luke eller fönster kan en se det på møbler, veggkledning eller gulv. Fra 2003 til 2005 ble det fokusert sterkt på å få vekk all knarring i bilene - til dette ble det på fabrikken bygget en testbane som er het på grensen av å være kjørbar med normale husbiler, personbiler blir skadet om de prøver seg ujamnhetene er større enn bakkeklaringen på moderne P-biler.

Grunnet en større endring på modellene i 2009 (ny dekor utvendig og mulighet for full luftfjädring) er utbudet av begagnade eldre biler stort hos merkesforsäljarne i Tyskland. Kundene er fornøyd men vil ha det lille ekstra....
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Man skall också veta att en 2003 i Sverige kan lika väl vara byggd 2001-2002
Vi har en 2003 köpt ny i Sverige byggd 2001.Så den sjönk i pris när jag påpekade det.Så kolla tillverknings Nr.;)
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Hej
Vet inte om jag har skrivit något liknande förr.Tål att upp repas.
Det första du bör köpa är en bra fuktmätare.Oavsett vilken modell ni väljer på HB.Kolla trådarna om fukt.Just för att ni tänker beg.Ta med dig en overall och kryp under bilen.Det räcker att trycka med tummen så känner du.Ser du förbättringar gjorda under så låt den stå.Man får aldrig ut fukten ur stommen,utan får plocka ner allt och byta.Det har skrivits i andra trådar också.Massa med konstruktion fel på bilar och även sådant som har satts dit i efterhand behöver ni kolla.Så lite hål i taket som möjligt.Även om fabriken har gjort jobbet,så kan du inte vara säker.
Som du för står har jag sett för mycket.Jag avråder er inte men ta det lugnt vid köpet,det är det bästa vi har gjort när vi köpte vår HB för 9 år sedan.
Men det har förbrukats en och annan tub , byts skruv och dragits kablar.
Jag inbillar mig att behandlar man den med kärlek så får man kärlek tillbaka.


Lycka till:mcride:

Tack anton53:

Mycket bra tips, en möglig bil vore en mardröm!
 
F

F.d. 3487

Guest
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Man skall också veta att en 2003 i Sverige kan lika väl vara byggd 2001-2002
Vi har en 2003 köpt ny i Sverige byggd 2001.Så den sjönk i pris när jag påpekade det.Så kolla tillverknings Nr.;)


Bra att veta, det är mycket att tänka på!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi funderar på att skaffa husbil och behöver köpråd

Nye modelelr blir i de fleste fabrikkene begynt produsert i april eller mai, slik at de som bygges nå er 2013 modeller - alle vil ha fullt utvalg tilgjengelig når messeperioden begynner i slutten av august med Düsseldorf og kort tid etter kommer de 3 Nordiske, Elmia Lillestrøm og en i Finland - alle vil ha neste ¨års modell, det samme vil alle de store forhandlere i Europa. Typisk eksempel er min egen bil, chassi produsert hos Iveco i Mai 2007 - bilen bygget i Juli og August slik at den kunne rulle inn i utstillingen på fabrikken 25 august 2007 samtidig som det var åpning på messen i Düsseldorf. Bilen er en 2008 modell, og registrert i Norge i april 2008 samtidig som første prototype på 2009 modellen ble trillet ut av fabrikken for testing på tesbanen og i tetthetshallen på fabrikken.

Om en kontrollerer chassinummer så er det også 2008 selv om den ruller av samlebåndet i Italia i mai 2007.
 
Toppen