• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi fryser

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vi fryser

Da må det ha skjedd de siste årene, for når vi var i Finland for noen år siden måtte vi få fylt flasken for de passet ikke. (Gjelder husoldningskobling) Fikk da en liten innførsil i de forskjellige koplingene og den norske og tyske husoldningskoblingen var veldig lik. Forskjellen var den øverste kanten som var ca 1 mm tykkere på den tyske. I dag er det sikkert like lett i Finland og fylle alle type flasker somdet er blitt flere steder i Europa.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest

Nei, nå vært jeg usikker selv gitt!

Du pleier å ha rett Tor H så mulig det ikke passer likevel? :spinny:

F

F.d. 5085

Guest

Enligt vår lokala husbilshandlare i Tavastehus så har norrmännen en alldeles egen koppling.

- Begriper inte varför utlänningarna måste ha egna konstiga kopplingar när den finska är säker, praktisk och beprövad, brukar han muttra. EU borde besluta om att införa den finska kopplingen i Europa men viktiga saker går det aldrig att fatta beslut om i Europaparlamentet, avslutar han med en suck.

F

F.d. 5817

Guest

Eller ens för det nordiska rådet. Varför sitter dom där egentligen? Detta om något borde vara sak nr.1 för dom fina herrarna. Att vi i norden har möjlighet att hälsa på varandra. Nej, varje land sin egen gasolflaska med var sin anslutning. -Suck! :p

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Just nu, fredag kl 2227, är vi parkerade på campingplatsen Skutberget i Karlstad och njuter av vintern. Tyvärr har jag missbedömt innehållet i gasflaskorna och vi tvingas i natt förlita oss på elpatronen i vår Truma 6002-någonting.
Är den verkligen inte bättre än så här? Ute är det -7 och inne är det +12 fast vi har anslutit till 220 V och har golvvärmen på samt maxeffekt på värmaren (5).
Visst strömmar det lite värme från öppningarna men någon fart på fläkten är det verkligen inte.
I går natt körde vi både gas och el och det blev närmare +18 i bodelen fast det var -15 ute.
- är en elpatron så inneffektiv jämfört med gas?
- varför verkar fläkten vara effektivare vid gasdrift än vid eldrift?

Vår husbil är en Adriatic av 2008 års modell och enligt märket vid dörren en "Scandinavic Edition". Ok, ändå inte den bästa vinterbilen men lite fart på värmefläkten borde man väl ändå kunna begära.

Med dubbla täcken och två Bouvier des Flandres vid fötterna kommer vi att överleva natten. Knappt.

Menar du att gasen är slut i båda flaskorna ? Det finns ju ett adapterkit länk: Gasoladapter för hela Europa Säljes Värmdö men då gäller det ju att finna någon som kan fylla på dom .

Fördelen med en sådan här händelse är väl att man "passar sig" för att göra om den .

Om du skulle ha en separat kupéfläkt med ett lägre watt antal som komplement till ordinarie värmesystem ex en på 750w skulle nog hjälpa till en del .

Det finns ju dom kupéfläktarna som är 750w/1250w och 2000w .

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej, hej.

Vi stod ostört igår natt, en p11 var slut, osäker på nästa...
Tog fram elverket, (3600W) startade på 2;a "kicket", fläskade på med elpannan (1800W)
+ att vi supporta med gasol (automatiskt). Kan säga, fanken vad det är bra att ha ett rejält elverk! Finlands vintertäcke är oxå guld värt som igår, -12Gr. !!! :D

Om gasolen tagit helt slut, hade vi överlevt på ett par kupévärmare (som alltid är med) = Självförsörjande...;)

Mvh. Magnus

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Birkaland

Om du fortfarande är kvar i Karlstad så råder jag dig att kontakta Lööfs Gasol i morgon. Dom kan kanske hjälpa dig med fyllning av dina flaskor. Dom har fyllt Tyska flaskor åt mig tidigare. Dom har också ett sortiment med adapters.

Lööfs Gasol i Karlstad

Besöksadress:
Kulingg. 13
65221 KARLSTAD

Växel: 054-85 44 50
Telefax: 054-85 44 99
E-post: info@loofsgasol.se

Lycka till

F

F.d. 5085

Guest

Jo, det finns faktiskt en separat eldriven värmefläkt monterad under bordet i bodelen men dess förnämsta egenskap är att väsnas som ett jaktplan under start samtidigt som den blåser kalluft även då reglaget står på rött.
Det är en tröst att vid snart fyllda sextio veta att jag ännu har mycket att lära om vinterliv, trots 36 år i armén.

F

F.d. 5085

Guest

Hej Birkaland

Om du fortfarande är kvar i Karlstad så råder jag dig att kontakta Lööfs Gasol i morgon. Dom kan kanske hjälpa dig med fyllning av dina flaskor. Dom har fyllt Tyska flaskor åt mig tidigare. Dom har också ett sortiment med adapters.

Lööfs Gasol i Karlstad

Besöksadress:
Kulingg. 13
65221 KARLSTAD

Växel: 054-85 44 50
Telefax: 054-85 44 99
E-post: info@loofsgasol.se

Lycka till

Kiitos. Vi passerar oftast Karlstad på våra resor och det känns tryggt att veta att man nog kan fylla flaskorna när det behövs.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, det finns faktiskt en separat eldriven värmefläkt monterad under bordet i bodelen men dess förnämsta egenskap är att väsnas som ett jaktplan under start samtidigt som den blåser kalluft även då reglaget står på rött.
Det är en tröst att vid snart fyllda sextio veta att jag ännu har mycket att lära om vinterliv, trots 36 år i armén.

Är inte det ett extra värmepaket för motorvärme du har under bordet? Om den inte värmer när motorn är varm finns det nog en kran att öppna någonstans?

Hälsningar

Montreal

F

F.d. 5085

Guest

Jo, det måste nog undersökas lite närmare. Ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag nog inte kan så mycket om värmesystem. Därför är Husbilsklubben med sina medlemmars erfarenheter värda guld, i alla fall för sådana blåbär som vi är.
Varma (!) häsningar.

Toppen