• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi behöver kriterier för vad som är en ställplats vs en parkering!

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Vi behöver kriterier för vad som är en ställplats vs en parkering!

Vi tycker det fungerar bra som det är.

Monica och Rolf

F

F.d. 25431

Guest

Emotser gärna din förtydligande information om platser du besökt/besöker som vi kan lägga in under resp. plats i listan. :)

Frugan har skrivit lite uppdaterad info på några ställplatser.

Kommer :)

F

F.d. 25431

Guest

Vore det inte bra om vi liksom tyskar, fransmän m.fl. skiljer på ställplats och parkering. Tyskarna har stellplatz, fransmännen aires och norrmännen bobilsplass. De är märkta med husbilssymbolen till skillnad mot P-platsen. Då slipper man att oroa sig för att bli bortjagad mitt i natten.

Sverige är ett uland för husbilsturister, det finns tex ytterst få platser märkta med tömning av gråvatten vilket innebär att de flesta tömmer var som helst när ingen ser på. I Norge ser man skylten i de flesta kommuner.

Det är vore toppen!

F

F.d. 25431

Guest

MattiasAbom;

Din tanke kan nog vara bra men hur ska den genomföras hade du tänkt?
Jag har hållit på med TomTom filerna nästan sedan klubbens start och jag ser att du inte förstår vad det innebär att underhålla dom. Det är ett stort jobb o tidsödande för att inte komma efter med nya o andra platsers uppdateringar. Då pratar vi alla även EU.
En ställplats i våran lista är bara ett förslag på plats så gillar man den inte åker man till nästa. Detta gäller även mig givetvis o det har jag gjort många gånger.
Hur hade du tänkt att inklassningen skulle gå till så att du vet helt exakt att du får det du vill? Inse det är en omöjlighet att klassa en plats så den uppfyller precis det du vill ha. Det kan gälla service eller utsikt m.m.

Som sagt jag har varit med ett tag och återkommande läst förslag som dina som jag upprepar skulle kanske vara bra men ingen som kommit med dom har tagit tag i dom.

Nu har du chansen.

Hej igen!

Att uppdatera TomTom listor mm är säkert ett jättejobb.

Campingplatser betygsätts ju både med stjärnor och numera med mer specifika delar som hygien, aktiviteter mm. Sen är det upp till var och en att åka ditt man vill. Tyskarna har ju en del bra idéer kring detta och ställplatser. Kanske kan det vara något?

Visst måste man kunna komma överens om en definition om vilka kriterier som gäller för en ställplats.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är en omöjlighet med kriterier på Gotland för där ändras förutsättningarna vecka för vecka. Vem kan hänga med i den svängen. Inte ens gotlänningarna själva vet vad som gäller utan att läsa på skyltarna - varje dag.

Jag skulle ner på turistförening idag och då hade dom flyttat in innanför murarna. Skulle pensionär med lite sämre rörelseförmåga och som följer det "kända" regelverket skulle behöva gå 3 km för att uträtta sitt ärende.

Nu råkar jag veta att jag kan parkera med husbilen mellan Rindi och Donners plats - men vad tusan ska jag där in och göra när jag lika väl kunde parkerat vid gästhamnen mot havet.

Toppen